Programplaner og emneplaner - Student
STV6100 Traffic educational guidance Course description
- Course name in Norwegian
- Trafikkpedagogisk veiledning
- Study programme
-
Traffic educational guidance
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet er etablert som et tiltak for permitterte og arbeidsledige som følge av koronapandemien. Målet er å gi grunnleggende kompetanse i veiledning og i veilederrollen. Fokus i emnet er individuell veiledning av lærere med sikte på å gi innsikt i egen profesjonsutvikling og profesjonsutvikling generelt.
Studiet har til hensikt å rekruttere yrkesutøvere som ønsker å bidra i utdanningen av yrkessjåfører og trafikklærere. Studiet kan inngå som del av en fri bachelor. Studiet skal styrke veiledningskompetansen blant personer som jobber med veiledning av (praksis)studenter og nyutdannede i profesjons- og yrkesutdanninger. Veilederen skal bidra til at (praksis)studenten og den nyutdannede utvikler sin egen praksisteori og profesjonsforståelse.
Som veileder er det viktig å ha kunnskap om (praksis)studenten og den nyutdannedes situasjon og hvilke utfordringer som møter dem, både som enkeltindivid og som en del av en organisasjon og et kollegium. Kunnskap om ulike teknikker og verktøy innen veiledning står sentralt i studiet. Studiet skal bidra til å utvikle handlingskompetansen som veileder. Handlingskompetanse handler om å kunne planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og kritisk reflektere over en-til-en- og gruppeveiledning knyttet til profesjonsutviklingen hos den enkelte.
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i veiledning og veilederrollen
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende ulike metoder for individuell veiledning
- kan vurdere eget veiledningsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i etiske utfordringer og overveielser i veilederrollen
Content
- det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning
- grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning
- faser i og organisering av veiledningsprosesser, med blant annet systematikk og struktur i prosessene
- veiledning med særlig fokus på en-til-en veiledning
- rollen som veileder og som relasjonsbygger og prosessleder
- etikk i veiledning og veilederrollen
Teaching and learning methods
Tilbudet er nettbasert med 4 digitale samlinger à 3 timer i Zoom. Samlingene vil variere mellom undervisning av teori, gruppeoppgaver og diskusjoner. I tillegg benyttes Canvas som læringsplattform hvor det vil ligge læringsressurser og rom for dialog mellom studenter og lærere.
- innføring i relevant teori gjennom forelesning, dialog og individuelle studier
- arbeid i grupper
- bruk av muntlig og skriftlig refleksjon
- praktiske veiledningsøvelser i studentgrupper og på egen arbeidsplass
Studiet vil i sin helhet bli gjennomført digitalt.
Course requirements
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til ”Godkjent” eller ”Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ”Ikke godkjent”, har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Følgende arbeidskrav disse må være vurdert til godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1
Studentene skal utarbeide og dokumentere egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling i et individuelt refleksjonsnotat, omfang 800 - 1000 ord.
Hensikten med arbeidskravet er at studenten blir bevisst egen kompetanse og settes i stand til å sette realistiske mål i forhold til studiets innhold og egne forutsetninger.
Arbeidskrav 2
Studentene skal sammen med medstudenter eller på egen arbeidsplass gjennomføre veiledning mellom hver samling. Veiledningen dokumenteres i et individuelt refleksjonsnotat, omfang 800 - 1000 ord.
Hensikten med arbeidskravet er å skaffe seg praktisk erfaring fra en veiledningssituasjon slik at teori og praksis kan knyttes sammen og danne et grunnlag for refleksjon og videre utvikling/læring.
Krav om tilstedeværelse
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes kun ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 100 % tilstedeværelse på nettsamlingene. Dokumentert fravær ut over 20 % må kompenseres med en skriftlig oppgave etter avtale med og vurdering av faglærer.
Assessment
The course description is based on the National Curriculum Regulations for Kindergarten Teacher Education (180 credits) adopted by the Ministry of Education and Research on 4 June 2012.;
The knowledge area comprises key topics in early childhood education and care such as children’s development, play, learning, formative development and care in a society characterised by diversity, change and complexity. In order to create good, stimulating play and learning environments, children’s participation, relationship building and didactics will be a central part of the course. The values, distinctive nature and history of early childhood education and care (ECEC) centres will be discussed in order to promote a fundamental professional understanding and occupational identity.
Permitted exam materials and equipment
KNOWLEDGE
The candidate
- has knowledge of the role of ECEC teachers and of the history and distinctive nature of ECEC centres
- has knowledge of relevant theories and research into children’s development, play, learning and formative development, and the relationship between these
- has knowledge of play as a childhood phenomenon and arena for exploration, friendship and contact between children and between children and adults
- has knowledge of observation and educational documentation as a precondition for educational work in ECEC centres
- has knowledge of children’s behaviour, their desire to play and learn, and their care needs, and of how this is linked to their interests, abilities and life experience
- has knowledge of educational work in ECEC centres with groups of children in societies characterised by diversity, change and complexity
- has knowledge of children at different stages of life, including the transition to early childhood education and care and transitions within the ECEC centre
- has knowledge of Sami perspectives on childhood
;
SKILLS
The candidate
- can create, participate in and maintain caring relationships and demonstrate an ability and willingness to empathise with and acknowledge each individual child
- can plan, give reasons for, cooperate and reflect on educational work in light of experience gained through practical training, theory and research, and include children’s experiences, interests and right to participation in this work
- can analyse and reflect on ECEC centres’ values and issues relating to diversity
- can lead educational processes, participate in play with children, support children’s curiosity and creative expressions, and contribute to their well-being and happiness in a safe and, at the same time, challenging play and learning environment
;
GENERAL COMPETENCE
The candidate
- has obtained and is capable of exercising a degree of professional judgement, further develop his/her educational knowledge and formulate this knowledge orally and in writing
- can demonstrate a fundamental interest in, tolerance of and respect for children regardless of their age, gender identity, ethnicity, appearance, functional ability, sexual orientation, and social, cultural, religious or life stance affiliation
- can analyse and reflect critically on power structures that influence educational practices
- can analyse and reflect critically on his/her own professional practice in interaction with children, staff and parents/guardians
Grading scale
The subjects addressed can be viewed as part of the student’s formative development, which will require time for in-depth study. In this course, students will develop knowledge, skills and general competence through a theoretical as well as practical approach.
Work methods vary between classroom teaching, joint lectures, group work, self-study and supervision.
Supervised practical training
Practical training has a total scope of 40 days. There are 20 days of practical training in the first semester (Part 1) and 20 days in the second semester (Part 2). The students are placed in the same ECEC centre for both practical training periods. Part 1 and Part 2 are assessed as a whole. Students must make up for any absence in Part 1 by the end of the autumn semester and in Part 2 by the end of the spring semester.
For more information about practical training, see ‘Guidelines for practical training’ and the booklet ‘Information about the practical training assignment’, which will be published on OsloMet’s digital learning platform before the period of practical training begins.
For more detailed information about the practical training, see the programme description for the full-time Bachelor’s Programme in Early Childhood Education and Care (180 credits).
Examiners
Required coursework and participation in compulsory teaching activities must be approved before the student can take the exam.;
Coursework requirements
Autumn
- ;Individual written coursework relating to play and the importance of play. Scope: 2,000 words (+/- 10%).
Spring
- Oral presentation in groups relating to linguistic and cultural diversity (around 20 minutes)
;
Compulsory activities
The students must have participated in the following activities before they can take the exam:
- Participation in Inter1100; seminar over two days. See Inter1100
- Group supervision relating to an individual written coursework relating to play and the importance of play
- Group supervision and attendance in connection with the oral presentation of a coursework relating to linguistic and cultural diversity
- Participation in preparation for and summary of the practical training
;
An 80% attendance requirement applies to the teaching
The attendance requirement for all teaching activities is 80%.;
For more detailed information about coursework requirements, compulsory activities and attendance requirements, see the programme description for the full-time Bachelor’s Programme in Early Childhood Education and Care (180 credits).
Suitability assessment
See the programme description for the full-time Bachelor’s Programme in Early Childhood Education and Care (180 credits) for further information.