Programplaner og emneplaner - Student
Relasjonskompetanse i videregående opplæring Programplan
- Engelsk programnavn
- Interpersonal competences in upper secondary education and training
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 30 studiepoeng
- Varighet
- 2 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Kandidaten skal etter gjennomført program ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Kandidaten:
- har avanserte kunnskaper innen den delen av arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap han/hun har valgt å spesialisere seg i
- har omfattende kunnskaper om teorier og tilnærminger innen arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap generelt
- har spesialisert kunnskap om forskningsmetoder som brukes i arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan identifisere og formulere problemstilling for et arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskapelig forskningsprosjekt
- kan analysere og vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike teorier og metoder på et arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskapelig forskningsprosjekt
- kan selvstendig gjennomføre forskning på internasjonalt nivå og kunne håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap på fagområdet
- kan selvstendig anvende den arkiv-, bibliotek- og informasjonsfaglige kunnskapen hun/han har tilegnet seg på nye problemfelt og i nye kontekster
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan identifisere og analysere forskningsetiske problemstillinger innenfor arkiv-, bibliotek- og informasjonvitenskap
- kan bidra med kunnskaper og ferdigheter i tverrfaglige forsknings- og utviklingsprosjekter
- kan formidle fagkunnskap kritisk og selvstendig til praksisfelt og allmennhet, både skriftlig og muntlig
Målgruppe
Studiet tilbys som heltid over to år og deltid over fire år. Studieomfanget på deltid er 30 studiepoeng per studieår.
Foruten masteroppgaven består programmet av tre obligatoriske emner i tillegg til fem valgemner innenfor tre fordypninger: Dokumentasjon og arkiv, Informasjon og bibliotek samt Kultur og litteratur.
De tre fordypningene gir mulighet for spesialisering rettet mot arkiv og dokumentforvaltning, fak- og forskningsbibliotek og kunnskapssektoren samt folkebibliotek og kulturinstiutsjoner.
1.semester består av to obligatoriske emner, og man velger et valgemne innenfor en av de tre fordypningene.
Fordypningene videreføres i 2. semester, hvor det velges 3 valgemner.
På 3. semester påbegynnes arbeidet med masteroppgaven, i tillegg til et obligatorisk emne og et valgemne. Masteroppgaven er selvstendig arbeide på 40 stp. som går over to semestre på heltid (3. og 4. semester), og over fire semestre på deltid.
Studieprogresjon
Minst 60 studiepoeng må være fullført og bestått før avtale om veiledning av masteroppgaven og deltakelse på avhandlingsseminar igangsettes. Alle emner som inngår i graden, må være bestått før studenten kan levere masteroppgaven til sensur. Se også under emnet Masteroppgave for nærmere informasjon om organiseringen av arbeidet med masteroppgaven.
Alle valgfrie emner tilbys innenfor rammen av et normert studieløp, såfremt et tilstrekkelig antall studenter melder seg til det enkelte emne. Vi gjør oppmerksom på at det kan komme endringer i hvilke valgfrie emner som tilbys.
Oversiktstabellen nedenfor viser studiets oppbygging.
Opptakskrav
Det blir brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, oppgaveskriving individuelt og i grupper. I tillegg benyttes ulike studentaktive læringsformer som gruppearbeid, prosjektarbeid og muntlige presentasjoner.
Tilrettelegningen av undervisningen varierer fra emne til emne og kan f.eks. være lagt opp som tre til fire samlinger à to dager, ukentlig undervisning og finne sted ved fysisk fremmøte på campus, og i noen tilfeller i tillegg være tilgengelig via strømming eller gjennomføres som hybrid undervisning.
Læringsutbytte
Studenter ved masterstudium i arkiv-, bibliotek- og informasjonsvitenskap kan søke om utveksling ett semester, primært andre semester. Studentene vil kunne benytte seg av de avtaler som allerede er inngått for masterstudentene ved bibliotek- og informasjonsvitenskap. Emnene må godkjennes i forkant av utvekslingen. Mer informasjon kan finnes på OsloMets og fakultetets nettsider.
Arbeids- og undervisningsformer
Det avholdes eksamen i hvert emne, og det benyttes ulike vurderingsformer. Det framgår av emneplanene hvilken vurderingsform, vurderingsuttrykk, sensorordning og tilgjengelige hjelpemidler som benyttes for det enkelte emne
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, og bidra til å sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.
Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om tilstedeværelse. Fravær utover 20 % må kompenseres etter avtale med faglærer.
Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne
Vurdering og sensur
Innlevering av eksamensoppgave er ved avslutning av hvert emne. For informasjon om bruk av sensorer, se de enkelte emneplanene.
Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høgskoler, jfr også forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Ved klage på karakter etter gruppeeksamen kan klage framsettes av enkeltstudenter eller hele gruppen. Evt ny karakter gjelder for den studenten/de studentene som har klaget.
Studentenes rettigheter og plikter ved evt ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studentene er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Øvrig informasjon
Godkjent av utdanningsvalget LUI Dato 27.09.2018
Endringer godkjent av prodekan for studier 6. juni 2019
Gjeldende fra høst 2019