EPN-V2

RELA6100 Relasjoner i samarbeid og konflikt Emneplan

Engelsk emnenavn
Interpersonal competences in collaboration and conflict
Studieprogram
Relasjonskompetanse i videregående opplæring
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet vektlegger utvikling av studentenes relasjoner i samarbeid og konflikter. Gjennom teori og praktiske øvelser skal studentene få økt forståelse for sosial og emosjonell kompetanse i et læringsmiljø preget av mangfold. Samtidig skal studentene bidra i ledelse av læring og utviklingsprosesser i et systemperspektiv

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om mangfold og ungdomskultur, og de utfordringer som knytter seg til dette
  • har kunnskap om sosiale og emosjonelle ferdigheter
  • har kunnskap om muligheter og utfordringer i arbeid med utvikling av relasjonskompetanse

Ferdigheter

Studenten

  • kan initiere og lede prosesser om utvikling av relasjonskompetanse
  • kan legge til rette for motivasjon og mestring hos elever, spesielt på gruppenivå
  • kan anvende relevante kommunikasjonsferdigheter i samspillsprosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende arbeidsplassen som lærings- og utviklingsarena
  • kan reflektere kritisk over egen rolle og egne beslutninger i endrings- og utviklingsarbeid
  • kan anvende nasjonal og internasjonal forskning som grunnlag for vurdering av relasjonskompetanse

Innhold

Alle hjelpemidler er tillatt.

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen.

Vurdering og eksamen

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om elevenes danning i et pluralistisk samfunn
  • har inngående kunnskap om selvregulering og individuelle læringsstrategier
  • har inngående kunnskap om dialogisk undervisning og fellesskapets betydning for elevenes læringsprosesser
  • har forskningsbasert kunnskap om mobbing og krenkelser

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende forskningsbasert kunnskap til å analysere og iverksette tiltak som skal motvirke mobbing og krenkelser
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap i arbeid med elevers livsmestring i et folkehelseperspektiv
  • kan legge til rette for samhandling i klasser og grupper på trinn 5-10 og i ettertid kritisk analysere aktiviteten
  • kan kritisk reflektere over og drøfte skolens og lærerens ansvar og oppgaver i lys av rettighetene til urfolk, nasjonale minoriteter, og andre minoriteter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende forskningsbasert kunnskap om selvregulering og individuelle læringsstrategier til å styrke elevens læringsprosess
  • kan identifisere og kritisk analysere utfordringer og muligheter i en mangfoldig og pluralistisk skole på et nasjonalt og internasjonalt nivå

Hjelpemidler ved eksamen

Se fagplanen.

Vurderingsuttrykk

Det er tre arbeidskrav knyttet til emnet.. Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet:

Arbeidskrav 1:

a) Undervisningsopplegg med begrunnelser som tematiserer urfolk og minoriteters historie i Norge, 750 ord (+/- 10 %). Gruppearbeid.

b) Hverandrevurdering. Gruppene gir vurdering av hverandres arbeider.

Faglærer er ansvarlig for godkjenning.

Arbeidskrav 2:

a) Muntlig fremlegg i gruppe (10-15 minutter) på seminar om psykososialt læringsmiljø.

b) Egen- og hverandrevurdering.

Faglærer har ansvar for godkjenning.

Arbeidskrav 3:

a) Individuell fagtekst om oppgitt tema, 1000 ord (+/- 10 %). Formålet er å få dypere innsikt i aktuelle temaer knyttet til forskning om undervisning og læring.

b) Egen- og hverandrevurdering.

Faglærer har ansvar for godkjenning.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/ utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i fagplanen.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Studentene skal gjennom en praktisk, estetisk uttrykks- og arbeidsform utforske faglige begreper i PEL-faget. Opplegget er omtalt i programplanen som en del av den estetiske dimensjonen. Læringsverkstedet er organisert som en tverrfaglig uke med følgende komponenter:

1. Faglig introduksjonsdag med forberedelse til gruppearbeid

2. Gruppearbeid

3. Fremlegg av gruppearbeid

Deltakelse på opplegget er obligatorisk i sin helhet. Manglende deltagelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i PEL. Sykdom fritar ikke for kravet om deltagelse, og det er dermed krav om å gjennomføre opplegget før eksamen avlegges. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må snarest mulig ta kontakt med faglærer. Det gis ikke adgang til kompensatorisk oppgave for annet enn dokumentert sykdom.

Sensorordning

Tre dagers hjemmeeksamen, omfang 3000 ord +/- 10 %.