EPN-V2

RELA6100 Relasjoner i samarbeid og konflikt Emneplan

Engelsk emnenavn
Interpersonal competences in collaboration and conflict
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet vektlegger utvikling av studentenes relasjoner i samarbeid og konflikter. Gjennom teori og praktiske øvelser skal studentene få økt forståelse for sosial og emosjonell kompetanse i et læringsmiljø preget av mangfold. Samtidig skal studentene bidra i ledelse av læring og utviklingsprosesser i et systemperspektiv

  • Forkunnskapskrav

    Ingen

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om mangfold og ungdomskultur, og de utfordringer som knytter seg til dette
    • har kunnskap om sosiale og emosjonelle ferdigheter
    • har kunnskap om muligheter og utfordringer i arbeid med utvikling av relasjonskompetanse

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan initiere og lede prosesser om utvikling av relasjonskompetanse
    • kan legge til rette for motivasjon og mestring hos elever, spesielt på gruppenivå
    • kan anvende relevante kommunikasjonsferdigheter i samspillsprosesser

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan anvende arbeidsplassen som lærings- og utviklingsarena
    • kan reflektere kritisk over egen rolle og egne beslutninger i endrings- og utviklingsarbeid
    • kan anvende nasjonal og internasjonal forskning som grunnlag for vurdering av relasjonskompetanse
  • Innhold

    Sentrale temaer i emnet:

    • Relasjonskompetanse i et systemperspektiv
    • Sosial og emosjonell kompetanse
    • Mangfold og utenforskap
    • Ledelse av utviklingsprosesser
    • Relasjoner i samarbeid og konflikt
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. Utforme framdriftsplan for planlegging, gjennomføring og vurdering av et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass. Individuell oppgave som dokumenteres gjennom en digital presentasjon i form av for eksempel lydfil eller video på tre til fem minutter.
    2. Utviklingsarbeid i knyttet til emnets faglige innhold:

      1. Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass.
      2. Erfaringer fra utviklingsarbeidet skal deles med medstudenter og kollegaer.

    Arbeidskravet kan gjennomføres individuelt eller i gruppe på to til fire studenter, og dokumenteres ved en multimodal presentasjon på fem til ti minutter.

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

    Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen er en individuell skriftlig prosjektoppgave. I eksamensbesvarelsen skal studenten drøfte erfaringer fra utviklingsarbeidet i lys av teori og studiets læringsutbytte. Omfang: 1500 til 2000 ord.

    Eksamen vurderes til A-F.

    Arbeid med eksamensoppgaven foregår gjennom hele emnet og innlevering er ved avslutning av emnet.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Eksamen vurderes til A-F.

  • Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.