EPN

Advanced Medical Imaging - Interpretation and Description of Skeletal Examinations Programme description

Programme name, Norwegian
Videreutdanning for radiografer - tolkning og beskrivelse av skjelettrøntgenbilder
Valid from
2018 FALL
ECTS credits
45 ECTS credits
Duration
3 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Videreutdanning for radiografer - tolkning og beskrivelse av skjelettrøntgenbilder er et deltidsstudium over 1,5 år. Fullført studium gir 45 studiepoeng (45 ECTS).

Videreutdanningen bygger på bachelorutdanning i radiografi og er et samarbeid mellom Høgskolen i Sørøst-Norge (HSN), Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet (NTNU-Gjøvik) og OsloMet -storbyuniversitetet (tidligere Høgskolen i Oslo og Akershus). Videreutdanningen er utviklet i samarbeid med radiografer, radiologer, beskrivende radiografer og ledere ved flere av landets helseforetak.

Utdanningen kvalifiserer for tilsetting i stillinger med ansvar for tolkning og beskrivelse av skjelett røntgenbilder. Studiet er lagt på masternivå og kan etter søknad innpasses i masterutdanninger for radiografer etter individuell vurdering.

Studiet gir en systematisk innføring i tolkning og beskrivelse av skjelettrøntgenbilder. Det fokuseres på bevegelsesapparatets anatomi/ fysiologi og patofysiologi. Fordypning i diagnostikk, bildetolkning og beskrivelse av skjelettundersøkelser er vesentlig. Fokusområder er traumer, artritter, infeksjoner, lesjoner samt medfødte og utviklingsmessige anomalier både hos voksne og barn. I studiet vektlegges kunnskapsbasert praksis, som vil si å kunne ta faglige avgjørelser basert på systematisk innhenting av forsknings- og erfaringsbasert kunnskap samt brukerperspektivet.

Programplanen er hjemlet i lov om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Target group

Målgruppen for studiet er autoriserte radiografer med spesiell interesse for beskrivende radiografi.

Admission requirements

Det kreves bachelorgrad i radiografi eller tilsvarende. I tillegg kreves 2 års relevant yrkeserfaring innenfor bildediagnostikk.

Søker må ha et ansettelsesforhold i en bildediagnostisk avdeling i et helseforetak/privat klinikk. Avdelingen må bidra med en dedikert mentor (radiolog, beskrivende radiograf eller annen person med tilsvarende kompetanse på fagområdet) til veiledning av studenten gjennom hele studiet, samt tilrettelegge for at studenten praktisk kan gjennomføre studiet. Dette avtalefestes i en kontrakt. Det forventes at avdelingen frigjør minimum 12 timer pr. uke til tolkning av skjelettrøntgenbilder (ferdighetstrening). Total studiebelastning for studenten anslås til 20 timer pr. uke gjennom hele studietiden.

Rangering

Dersom det er flere kvalifiserte søkere enn antall studieplasser, rangeres søkerne etter regler fastsatt i forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Tilleggspoeng for relevant yrkespraksis gis til søkere med yrkeserfaring innenfor bildediagnostikk. Tilleggspoeng for relevant utdanning gis til søkere med annen utdanning innen radiografi eller tilsvarende.

Learning outcomes

Etter fullført studium har studenten følgende totale læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om aktuell anatomi, fysiologi og patologi
  • har inngående kunnskap i skjelettradiografi
  • kan formulere, analysere og vurdere praktiske og faglige problemstillinger selvstendig, systematisk og kritisk på et vitenskapelig grunnlag
  • har innsikt i krav til kvalitet og pasientsikkerhet i tjenestene

Ferdigheter

Studenten kan

  • selvstendig tolke og beskrive skjelettundersøkelser
  • arbeide systematisk for god kvalitet og pasientsikkerhet
  • vurdere ulike diagnostiseringsmetoder innenfor medisinsk bildediagnostikk
  • reflektere over egen praksis

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle og diskutere faglige problemstillinger med kollegaer, eksempelvis radiografer, radiologer,  radiografer med videreutdanning i tolkning og beskrivelse av skjelettrøntgenbilder, klinikere og andre det er naturlig å samarbeide med
  • gjøre selvstendige etiske og faglig begrunnede vurderinger og beslutninger i yrkesutøvelsen
  • utvikle praksis og prosedyrer innenfor konvensjonelle skjelettundersøkelser med bakgrunn i teoretiske og vitenskapelige metoder, og være en pådriver i kunnskapsbasert praksis
  • identifisere og vurdere eget behov for kompetanseutvikling og spesialisering

Content and structure

Videreutdanningen består av tre emner og går på deltid over 1,5 år. Hvert emne har et omfang på 15 studiepoeng og bygger på hverandre.

De tre utdanningsinstitusjonene HSN, NTNU og OsloMet vil fordele det praktiske undervisningsansvaret mellom seg og ha det praktiske undervisningsansvaret for hvert sitt emne med følgende fordeling:

  • RATOB6000 Bildetolkning av skjelettrøntgenbilder av skjelett og traumer, 15 studiepoeng - OsloMet
  • RATOB6100 Bildetolkning av skjelettrøntgenbilder ved artritter, infeksjoner og anomalier, 15 studiepoeng - NTNU
  • RATOB6200 Bildetolkning av skjelettrøntgenbilder ved lesjoner, metabolske og endokrine sykdommer, 15 studiepoeng - HSN

Studieåret er på 40 uker, og det forventes en gjennomsnittlig arbeidsinnsats på 20 timer per uke til studiearbeid. Dette inkluderer samlinger, studentenes egenaktivitet, ferdighetstrening ved eget arbeidssted og eksamen.

Studieprogresjon

Studiet har følgende bestemmelser om progresjon:

  • Emnet RATOB6000 må være bestått for at studenten kan avlegge eksamen i emnet RATOB6100
  • Emnet RATOB6100 må være bestått for at studenten kan avlegge eksamen i emnet RATOB6200 
Optional course Spans multiple semesters

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer er nettbasert undervisning, fysiske samlinger, ferdighetstrening samt praktiske og skriftlige arbeidsoppgaver.

I alle emner kombineres teoretisk undervisning med ferdighetstrening på eget arbeidssted. Undervisningen skjer både i samlinger og på nett. Ferdighetstreningen utgjør en stor del av studiet og er knyttet opp mot beskrivelse av røntgenbilder. I den nettbaserte undervisningen får studentene digitale forelesninger, interaktive oppgaver, digitale faglige tekster samt tilgang til informasjon og aktuelle artikler gjennom internett og nettsider med passordbeskyttelse. Dette vil si at e-læringsverktøy brukes aktivt for kommunikasjon, informasjon, kunnskapsinnhenting og kunnskapsutvikling. Studentene må derfor ha tilgang til PC og internett, samt ha gode ferdigheter i bruk av IKT. Det er høgskolens elektroniske studentportal, Canvas, som brukes.  

Forelesninger

Tradisjonelle forelesninger blir i stor grad erstattet med digitale forelesninger der man tar i bruk videoer, powerpointpresentasjoner med lyd og/eller bilde, digital tekst/bilder etc., som er nøye tilpasset den enkelte læringssituasjon. Enkelte tradisjonelle forelesninger vil inngå i samlinger/seminarer.

Samlinger

I løpet av studiet vil det bli avholdt 2-3 samlinger per semester. Samlingene, som forutsetter nettbaserte forberedelser, består av ressursforelesninger, kliniske eksempler, fremlegg fra studentene, gruppearbeid og seminarer/workshops med gjennomgang av ulike case.

Ferdighetstrening og praktiske arbeidsoppgaver

Ferdighetstreningen består av arbeid på egen avdeling med beskrivelse av 1500 røntgenundersøkelser fordelt på følgende måte: 750 aksiale undersøkelser og 750 appendikulære undersøkelser. 10 prosent av undersøkelsene skal være innenfor pediatri. De 1500 undersøkelsene skal være vurdert til godkjent av studentens mentor med sensitivitet og spesifisitet på minimum 95 prosent. Dette innebærer at studentene etter all sannsynlighet må beskrive mer enn 1500 undersøkelser. Studenten skal veiledes av en radiolog eller beskrivende radiograf ved egen arbeidsplass.

Studenten skal også trene på å delta i fagdiskusjoner, både innad på eget arbeidssted og utad i større fora, samt i å veilede og undervise andre.

Skriftlige oppgaver

Refleksjon over arbeidet i egen avdeling og progresjon i studiet dokumenteres gjennom skriftlige arbeider/arbeidskrav.

PPI

Studentene kan teste sine kunnskaper og ferdigheter gjennom såkalte pedagogiske programmerte interaksjoner (PPI). Dette er ulike former for nettbaserte oppgaver som kan bestå av multiple choice, kortsvarsoppgaver, gjenkjenning av strukturer o.l.

Selvstudier

Læringsutbyttene fordrer høy grad av egenaktivitet og selvstudier for at studenten skal oppnå et tilfredsstillende resultat.

Internationalisation

Litteraturen som benyttes i studiet vil i hovedsak være internasjonal, engelskspråklig fag- og forskningslitteratur. Studiets fagmiljø har løpende samarbeid med kolleger i andre land. Undervisningsspråket er norsk, men studiet vil være aktuelt for radiografer fra andre land i Norden som behersker et nordisk språk (dansk, svensk, norsk). Studentutveksling er ikke aktuelt på videreutdanninger.

Work requirements

Arbeidskrav er alle former for arbeider, prøving og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravene tilknyttet hvert emne fremgår i den enkelte emneplan.

Studiet har arbeidskrav i form av

  • obligatorisk tilstedeværelse
  • skriftlige arbeider
  • tolkning og beskrivelse av undersøkelser med dokumentert sensitivitet og spesifisitet på minimum 95 prosent

Obligatorisk tilstedeværelse

Det kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse på samlinger. Det er studentens ansvar å påse at kravet om tilstedeværelse oppfylles. Dersom studenten overskrider fraværsgrensen, vil emneansvarlig vurdere om det er mulig å kompensere for fravær gjennom alternative krav, for eksempel skriftlige individuelle oppgaver. Dersom fraværet ikke kan kompenseres, må studenten følge neste kull.

Skriftlige arbeider

Studiet har skriftlige arbeider som arbeidskrav. Hvert emne har ett skriftlig arbeidskrav. Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Skriftlige arbeidskrav som ikke blir godkjent, må omarbeides før ny innlevering. Dersom annen gangs innlevering ikke godkjennes, kan studenten ikke fremstille seg til ordinær eksamen/vurdering. Studenten har rett til et tredje forsøk før ny/utsatt eksamen. Dersom tredje gangs innlevering ikke godkjennes må studenten gjennomføre emnet med neste kull.   

Nærmere bestemmelser om krav til skriftlige arbeider, frister mv. fremgår av emne- og undervisningsplanen. 

Assessment

Vurderingsordningene skal gi studentene regelmessig vurdering underveis i studiet for å fremme læring, samtidig som det skal gi utdanningen og studentene informasjon om studieprogresjon og resultat. Vurderinger gjennomføres etter gjeldende bestemmelser i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Detaljert informasjon om eksamen gis i retningslinjer for den enkelte eksamen i god tid før eksamen. Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen hvis ikke annet er angitt i emneplanen. Kombinert eksamen består av to deler. Begge delene må hver for seg være bestått for å få eksamen bestått. Hvis studenten har fått F/Ikke bestått på en av delene, må studenten ta eksamen i denne delen for å få hele eksamen bestått. Studenten får en samlet karakter i hvert emne.

Sensuren ved skriftlig eksamen kan påklages, jf. universitets- og høyskoleloven § 5-3 og forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus § 7-3 punkt 2. Det er ikke mulig å klage på karakterfastsetting ved muntlige og praktiske eksamener.

Other information

Informasjon om programplan:

Godkjent av: Studieutvalget ved Fakultet for helsefag ved HiOA 9. desember 2015

Gjeldende fra: Høst 2016

Siste endringer godkjent av prodekan ved Fakultet for helsefag 07.02.2018

Gjelder for studentkull 2018 Høst