Programplaner og emneplaner - Student
RATOB6100 Bildetolkning av skjelettrøntgenbilder ved artritter, infeksjoner og anomalier Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Interpretation and Description of Skeletal Radiology, Arthrithis, Infections and Anomalies
- Studieprogram
-
Videreutdanning for radiografer - tolkning og beskrivelse av skjelettrøntgenbilder
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet bygger videre på læringsutbyttene fra emnet RATOB6000.
Emnet vektlegger trening av ferdigheter i gjenkjenningsmetoder, bildetolkning og rapportskriving/beskrivelser. Målet er avansert bildetolkning innenfor skjelett. Komplekse pasientcase, effektiv formulering av beskrivelser og kommunikasjon av disse, både muntlig og skriftlig, står sentralt. Fokus er på diagnostikk og beskrivelse av artritter, infeksjoner, medfødte og utviklingsmessige anomalier, inkludert pediatriske sykdommer. Diagnostikk av traumer videreføres fra RATOB6000. Kunnskapsbasert praksis og litteratursøk videreføres i emnet.
Forkunnskapskrav
Emnet RATOB6000 må være bestått før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse :
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om infeksjoner, artritter, medfødte og utviklingsmessige anomalier i skjelettet
- kan kritisk vurdere om skjelettrøntgen er riktig modalitet for å avdekke aktuell patofysiologi, sykdom og traumer
- viser inngående forståelse for underliggende patofysiologiske prosesser ved aktuelle diagnoser
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre røntgenbeskrivelser der aktuelle funn er tolket og beskrevet på en nøyaktig og tydelig måte
- kan kritisk vurdere kliniske opplysninger på henvisningen for å kunne identifisere mulige diagnoser og differensialdiagnoser
- har avanserte ferdigheter innen persepsjon samt muntlig og skriftlig kommunikasjon ved tolkning av bilder
- kan identifisere og definere informasjon som kreves for å stille korrekt diagnose, samt kunne gjøre bruk av relevante informasjonsressurser
- kan behandle og kritisk evaluere informasjon og referere korrekt
- kan ta egne beslutninger i komplekse kliniske situasjoner, og samarbeide tverrfaglig
- kan bidra i tverrfaglig samarbeid for å forbedre arbeidet og helsetjenesten
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk evaluere beskrivende radiograf sin rolle i et tverrfaglig team
- kan kritisk vurdere faglige informasjonskilder og beherske referansemetoder
- kan analysere, utvikle, revidere og kvalitetssikre avdelingens prosedyrer med utgangspunkt i kunnskapsbasert praksis
Arbeids- og undervisningsformer
Det avholdes tre faglige samlinger i emnet:
- eksamen og faglig samling (3 dager)
- faglig samling (2 dager)
- faglig samling (2 dager)
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 prosent tilstedeværelse på samlinger
- gjennomføre og beskrive 600 godkjente aksiale og apendikulære skjelettundersøkelser med minimum 95 prosent sensitivitet og spesifisitet
- refleksjonsnotat på inntil 2500 ord
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Kombinert eksamen bestående av 2 deler:
1) Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 14 dager, inntil 3000 ord
2) Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer
Dersom studenten får karakteren F i en av delene, må denne delen tas på nytt.
Hjelpemidler ved eksamen
Skriftlig hjemmeeksamen: alle hjelpemidler tillatt
Skriftlig eksamen under tilsyn: ingen hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F. Det gis én karakter som er basert på følgende vekting av eksamensdelene: Skriftlig hjemmeeksamen 50 %, skriftlig eksamen under tilsyn 50 %. Begge eksamensdeler må være vurdert til A-E for at studenten skal bestå eksamen.
Sensorordning
Ekstern og intern sensor vurderer alle besvarelser.