EPN-V2

Pedagogisk veiledning i skolen, emne 1 Programplan

Engelsk programnavn
Pedagogical guidance in schools, subject 1
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
15 studiepoeng
Varighet
1 semester
Programhistorikk

Innledning

Opptakskravet er fullført allmennlærer-, faglærer-, yrkesfaglærer-, grunnskolelærerutdanning (5-10), PPU eller PPU-Y. Studenter som innvilges studieplass, må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i undervisningen av elever.

Søkere rangeres etter karakterpoeng fra lærerutdanningen. Søkere som har fått innvilget stipend og/eller vikarmidler fra Utdanningsdirektoratet (Udir), får 5 tilleggspoeng.

Målgruppe

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten har:

  • grunnleggende kunnskap om faget spesialpedagogikk og om lovverket som regulerer spesialundervisning
  • grunnleggende kunnskap om høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer og hvordan disse kan forstås ut ifra en biopsykososial tilnærming
  • grunnleggende kunnskap om hvordan tilrettelagte omgivelser og tilpasset opplæring kan fremme læring

Ferdigheter

Kandidaten kan:

  • igangsette den spesialpedagogiske tiltakskjeden, slik at elever som ikke får tilstrekkelig utbytte av den ordinære opplæringen, kan få tilbud om spesialundervisning
  • kartlegge, sette mål, gjennomføre tiltak, evaluere og justere opplæringstilbudet til elever med spesielle behov
  • identifisere faktorer på individ- og systemnivå som bidrar til å vedlikeholde eller avhjelpe spesialpedagogiske utfordringer

Generell kompetanse

Kandidaten har:

  • en informasjonssøkende holdning som muliggjør implementering av evidensbaserte tiltak
  • gode samarbeidsevner som gjør det mulig å jobbe mot felles mål for elevens beste
  • evne til å reflektere kritisk over egen rolle som spesialpedagog

Opptakskrav

Det faglige innholdet er ordnet i temaer ut fra målområdene i emneplanen. Temaene er ment å være konkretiserende og veiledende ut fra formuleringer om læringsutbytte og å gi handlingsrom for den enkelte lærer og studentene. Helhet og sammenheng i studiet er vesentlig selv om studiet er organisert i to emner. Noen temaer kan introduseres i høstemnet (emnekode) og utdypes i våremnet (emnekode). Arbeidskravene i våremnet kan knyttes til temaer i begge emner.

Spesialpedagogiske utfordringer i et individ- og systemperspektiv - 15 studiepoeng

  • rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid
  • kartleggingsmetoder
  • individuelle opplæringsplaner
  • forståelse av høyfrekvente lærevansker (nevroutviklingsforstyrrelser)
  • uro og utfordrende atferd i klassen
  • motivasjon for læring
  • personlighets- og identitetsutvikling i ungdomstiden

Spesialpedagogiske støttesystemer - 15 studiepoeng

  • spesialpedagogiske arbeidsmåter
  • forståelse av høyfrekvente lærevansker (spesifikke lærevansker; fysiske funksjonsnedsettelser)
  • planlegging av overganger
  • implementering av tiltak
  • minoritetsspråklige elever med behov for spesialundervisning
  • samarbeid

Spesialpedagogisk praksisforankring

Spesialpedagogikk 1 er et praksisorientert studium. Gjennom studiet skal studentene utvikle innsikt i spesialpedagogisk arbeid på et teoretisk og praktisk nivå. Studentene skal prøve ut ny kunnskap og nye erfaringer underveis, og flere av studiets arbeidskrav går ut på kartlegging og implementering av tiltak på egen arbeidsplass.

Læringsutbytte

Det spesialpedagogiske studiet er utviklings- og praksisorientert med vekt på utvikling av studentenes kunnskaper, holdninger og handlingskompetanse. Studentenes egenaktivitet og medansvar for utvikling av egen spesialpedagogisk kompetanse er grunnleggende. Videre skal studentene delta i emneevaluering med sikte på en kontinuerlig utvikling av studiet.

Arbeidsformene bidrar til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå, gjennom blant annet:

  • forelesninger (både digitalt og på campus)
  • gruppearbeid
  • individuelt studiearbeid
  • prosjektarbeid/Innovasjonsarbeid
  • case-arbeid
  • prefleksjon og refleksjon
  • utprøvinger i praksis
  • litteraturstudier
  • rapportskriving
  • faglige dialoger
  • veiledning
  • «the flipped classroom»
  • læringsseminar/fremlegg
  • hverandrevurdering
  • observasjon
  • stasjonsundervisning

Innhold og oppbygging

Arbeidskrav skal bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjon. Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak fra arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet i samråd med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

Krav om tilstedeværelse

Aktiv deltakelse og tilstedeværelse er vesentlig for å kunne tilegne seg viktige momenter fra forelesning, refleksjoner i klassen i forbindelse med forelesningene, presentasjoner av gruppearbeid, gjennomgang av sentrale pensumbøker i gruppe etc. Det forventes videre at studentene møter forberedt til undervisning, og at de benytter læringsplattformen aktivt til dette formålet. Det er derfor krav om 80% tilstedeværelse i all organisert læringsaktivitet. I tilfeller der studentenes fravær er mellom 20% og 30% vil det pålegges å gjennomføre et alternativt opplegg for å tilfredsstille vilkårene for å gå opp til eksamen. Ved fravær utover 30% vil studenten ikke tilfredsstille kravet om tilstedeværelse og miste retten til å gå opp til eksamen.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

1. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er organisert som et samlings- og nettbasert studium. Studentene vil gjennom hele semesteret være organisert i faste grupper (Basisgrupper). En vesentlig del av studiet er ulike arbeidsoppgaver mellom samlingene, både gruppebasert og individuelt. Det vil også legges til rette for nettbasert veiledning. Det er nødvendig at studentene har tilknytning til grunnskolen eller videregående skole underveis i studiet. Det blir lagt vekt på studentaktive læringsformer som gruppefremlegg, caseoppgaver og veiledningsøvelser. Egne erfaringer fra veiledningsøvelser for eksempel dokumentert i lyd- eller videopptak kan inngå som materiale i arbeidskrav. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamens-/vurderingsformer:

  • Første semester: Spesialpedagogiske utfordringer i et individ- og systemperspektiv (SP1S6100), 15 stp - Semesteroppgave i gruppe*, vurderingsuttrykk: Bestått/Ikke bestått

  • Andre semester: Spesialpedagogiske støttesystemer (SP16200), 15 stp, Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 7 dager - vurderingsuttrykk: A-F

*Det er anledning til å gjennomføre eksamen som individuell eksamen. Begrunnet søknad sendes emneansvarlig ved semesterstart.

Vurdering og sensur

Det er beskrevet i emneplanen.