EPN-V2

Programming in Education, Level 1–7 Programme description

Programme name, Norwegian
Programmering for trinn 1–7
Valid from
2023 FALL
ECTS credits
15 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    I studiet benyttes ulike vurderingsformer som er tilpasset læringsutbyttene i de ulike emnene. Vurderingsformene skal både understøtte læringen og dokumentere studentenes kompetanse som tilstrekkelig i forhold til gjeldende læringsutbytte. Underveis i studiet får studentene råd, veiledning og vurdering av sine prestasjoner. Det er viktig og nødvendig å vurdere studentenes kunnskaper og ferdigheter ofte, slik at studentene får tilbakemelding på om deres prestasjoner er i samsvar med studiets krav og om læringsutbytte er nådd.

    Vurdering av eksamen og praktiske studier gjennomføres etter gjeldene regler gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet.

    Vurderingsformer er beskrevet under hvert emne. Alle avlagte emner vil framkomme på vitnemålet, samt tittelen på studentens bacheloroppgave.

    Eksamen

    De fleste emner avsluttes med en eksamen. Vurderingen tar utgangspunkt i emnets læringsutbytte, og man vurderer om studenten har oppnådd det angitte læringsutbyttet. Vurderingsuttrykk som benyttes er enten bestått/ikke bestått eller bokstavkarakterer fra A til F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen. Karakteren F innebærer at eksamen ikke er bestått.

    De fleste emnene har arbeidskrav som må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Det vises til emneplanene for nærmere informasjon.

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen hvis ikke annet er angitt i emneplanen. Ved ny og utsatt eksamen i emner med gruppeeksamen kan det i spesielle tilfeller være aktuelt å gjennomføre eksamen individuelt.

    Ved eksamener der det foretas uttrekk av en prosentandel av besvarelsene for vurdering av ekstern sensor, skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode. Ekstern og intern sensor sensurerer i slike tilfeller først besvarelsene som er trukket ut. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Vurderingene fra første del oppsummeres og er retningsgivende for de to interne sensorenes vurdering.

    Sensuren ved skriftlig eksamen kan påklages, jf. universitets- og høyskoleloven § 11-10. Det er ikke mulig å klage på karakterfastsetting ved muntlige og praktiske eksamener. Ved gruppe-eksamener vil resultatet av en klage bare ha konsekvenser for de kandidatene som har fremmet klagen. Det betyr at ikke alle medlemmene i en gruppe behøver delta i en klage.

    Vurdering av praksis i ambulansetjenesten

    Praksis i ambulansetjenesten vurderes til bestått - ikke bestått. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbytte og den formative vurderingen. Den formative vurderingen, det vil si vurderingen av studentens kunnskap, ferdigheter og skikkethet som gjøres underveis i praksisperioden, oppsummeres ved halvgått praksistid og på slutten av praksistiden.

    Bestått praksis forutsetter at studenten har oppfylt kravet til obligatorisk tilstedeværelse. I praksisemnene kreves det minimum 90 prosent tilstedeværelse. Tilstedeværelseskravet omfatter både tiden på praksisstedet og eventuell undervisning som gis på utdanningen i tilknytning til praksis.

    For fravær gjelder følgende bestemmelser:

    • mindre enn 10 prosent fravær: studenten kan fullføre praksisemnet på vanlig måte.
    • 10-20 prosent fravær: studenten kan ta igjen manglende praksis/undervisning, forutsatt at dette er mulig. Dette må avtales med praksisveileder og kontaktlærer ved universitetet.
    • mer enn 20 prosent fravær: studenten må normalt ta hele praksisemnet på nytt. Dette gir forsinkelse i studieforløpet.

    Dersom studenten overskrider fraværsgrensen vil praksis registreres som Ikke bestått og telle som et forsøk. Får studenten Ikke bestått to ganger i praksis, må studenten normalt avbryte studiet, jf. forskrift om studier og eksamen ved OsloMet kap. 5.

    Skikkethet

    Vitnemål for fullført studium forutsetter at studenten er skikket for yrket. En student som utgjør en mulig fare for pasienters og kollegaers fysiske og psykiske helse, rettigheter og sikkerhet, er ikke skikket for yrket.

    Løpende skikkethetsvurdering foregår gjennom hele studiet og inngår i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å fungere som helsepersonell. Studenter som viser liten evne til å kunne mestre yrket som paramedisiner, skal så tidlig som mulig i studiet bli informert om dette. De skal få veiledning og råd slik at de kan forbedre seg, eller få råd om å avslutte utdanningen. Særskilt skikkethetsvurdering benyttes i spesielle tilfeller, jf. forskrift til universitets- og høyskoleloven kap. 7.

  • Target group

    Studiet tilbys gjennom nasjonal strategi for videreutdanning av lærere - Kompetanse for kvalitet. Programmet henvender seg til lærere i grunnskolen som ønsker kompetanse innen programmering på 1.-7. trinn, for integrering i begynneropplæringen og i fag. Studiet krever ingen forkunnskaper i programmering, men det er en fordel med grunnleggende digital kompetanse.

  • Admission requirements

    Opptakskrav til studiet er bestått lærerutdanning innrettet for undervisning i skolen. Søkere med bestått førskole- eller barnehagelærerutdanning må ha tilleggsutdanning for å undervise i barneskolens 1. til 4. trinn (GLSM 60 studiepoeng eller GLSM 30 og 30 studiepoeng i matematikk eller norsk rettet mot barnetrinnet eller PAPS 1+2). Studenter som innvilges studieplass må være i arbeid som lærer eller ha kontakt med en skole der det er mulig å ta aktivt del i undervisning. Kravet om bestått lærerutdanning kan fravikes dersom søkeren kun mangler faget hun/han søker på for å få fullført sin lærerutdanning.

  • Learning outcomes

    Læringsutbyttebeskrivelsene fremkommer i emneplanene.

  • Content and structure

    Studiet i programmering for trinn 1-7 (15 studiepoeng) er organisert i følgende to emner à 7,5 studiepoeng:

    • Innføring i programmering for lærere for trinn 1-7.
    • Programmering for lærere for trinn 1-7.

    Det første emnet gir en grunnleggende innføring i analog og visuell programmering og algoritmisk tenkning med fokus på elevers introduksjon til programmering. Det andre emnet tar for seg mer avansert programmering og har større fokus på didaktiske tilnærminger til programmering. Studiet forutsetter at studentene har en micro:bit med tilleggsutstyr som det opplyses om ved studiestart.

    Optional course Spans multiple semesters

    1st year of study

    2. semester

  • Teaching and learning methods

    Admission to the programme is in accordance with the Regulations relating to Admission to Studies at OsloMet - Oslo Metropolitan University and regulations on ‘National guidelines for tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid’ (the Ministry of Education and Research, 2022).

    A bachelor's degree or an equivalent degree which gives the occupational title of Social Worker, Social Educatorist, Child Wealfare Worker, Nurse, Physiotherapist or Occupational Therapist.

    Transcript of police records

    Applicants who are admitted to the programme must submit a transcript of police records, cf. the Regulations for admission to higher education, Chapter 6.

  • Work requirements

    A candidate who has completed the Interdisciplinary Advanced Programme in Mental Health and Addiction has the following overall learning outcomes defined as knowledge, skills, and general competence(starred (*) outcomes also apply to the specialisation in Mental Health and Addiction in the Master's Programme in Health Sciences):

    KnowledgeThe candidate has:

    • in-depth knowledge of perspectives, concepts, and theories related to the description and understanding of mental health and addiction
    • in-depth knowledge of communication, relationships, and interaction in prevention, treatment, rehabilitation, and habilitation in mental health and addiction*
    • advanced competence in mental health in different societal groups, as well as in factors that promote inclusion and participation*
    • advanced knowledge of the interaction between biological, psychological, social, and cultural factors with relevance to mental health and addiction*
    • advanced knowledge of scientific theories and research methods related to mental health, mental disorders, and mental health and addiction
    • in-depth knowledge of how the organisation of health services can hinder or promote mental health and addiction
    • in-depth knowledge of ethics, human rights, and relevant legislation within mental health and addiction

    SkillsThe candidate can:

    • analyse and critically reflect on theories, methods, and interpretations related to mental health and addiction
    • analyse and apply theoretical knowledge of communication, relationships, and collaboration in mental health and addiction
    • possess advanced skills that include ethical reflection, awareness of one's own preconceptions, as well as users' and relatives' competence*
    • facilitate interdisciplinary collaboration in the practice of mental health and addiction

    General Competence

    The candidate can:

    • analyse and reflect on ethical issues related to the profession, occupation, and research
    • apply their knowledge and skills to coordinate services, lead interdisciplinary teams, and facilitate collaboration across groups, sectors, services, and agencies
    • plan, implement, and evaluate measures for individuals, families, networks, and communities that promote knowledge and development related to mental health and addiction, substance abuse, and addiction work
    • contribute to innovation and professional development, as well as carry out and evaluate professional development projects based on research-based, practice-based, and experience-based knowledge
  • Assessment

    The programme is offered as a full-time programme over one year and a part-time programme over two years. The advanced programme is part of the Master’s Programme in Health Sciences with interdisciplinary specialisation in Mental Health Care and addiction at OsloMet, and courses, themes and lectures will therefore be coordinated. All courses are compulsory.

  • Other information

    The field of practice is an essential qualification arena for acquiring action competence in the specialisation. Through practical training, the students further develop their communication and interaction skills and develop an important basis for theoretical analysis and discussion.

    Supervision and assessment

    Practical training is supervised. Pursuant to the Act relating to Universities and University Colleges, the university is responsible for the final assessment of the student. Reference is also made to the Regulations relating to Studies and Examinations at OsloMet – Oslo Metropolitan University.

    Detailed information about practical training

    For more detailed information about attendance requirements, scope, the practical training arena, and other details related to practical training, see the course description MAPSYPRA20 Relation, Communication and Interaction, 10 credits for the specific specialisation.