EPN-V2

Fleksibel praksislærerutdanning for yrkesfaglærere Programplan

Engelsk programnavn
Flexible practice teacher education for vocational teachers
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
30 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk
  • Innledning

    Studiet har til hensikt å kvalifisere yrkesfaglærere til rollen som praksislærere og lærerutdannere.

    Praksislærer har stor betydning for lærerstudentens læring og utvikling, og for kvaliteten på praksisopplæringen. Pedagogisk praksis er regnet som en likeverdig opplæringsarena i likhet med utdanningsinstitusjonene. Her skal prøve ut og bearbeide egne erfaringer og refleksjoner om læringsutbyttene slik at arbeidslivsrelevansen økes.

    Ifølge Nasjonale retningslinjer for Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag og treårig Yrkesfaglærerutdanning bør praksislærere kvalifiseres gjennom videreutdanning fordi praksislærerrollen forutsetter solid og sammensatt kompetanse for å ivare kvaliteten i praksisopplæringen.

    Studiet er asynkront og fleksibelt. Det innebærer at studentene kan gjennomføre studiet i eget tempo, dog innenfor et studieår.

    Studiet er delt opp i tre emner som hver utgjør ti studiepoeng. Utdanningen er bygd opp rundt følgende kompetanseområder:

    • Praksislæreridentitet som lærerutdanner, rolle og ansvarsområder

    • Pedagogisk praksis som integrert og likeverdig læringsarena

    • Yrkesdidaktikk i praksisopplæringen • Lærerstudentens utdanning og utvikling

    • Observasjon, vurdering, progresjon og skikkethet i praksisopplæringen

    • Veiledningsteori og veiledningsstrategier, kommunikasjon og samhandling • Koherens og samarbeid mellom lærerutdanning og praksisfeltet

  • Målgruppe

    Målgruppen er yrkesfaglærere som ønsker å kvalifisere seg som praksislærere. Studiet er også for trafikklærere som er ansatt i videregående skole for å undervise ved landslinjer for yrkessjåfør.

  • Opptakskrav

    Opptakskravet er godkjent yrkesfaglærerutdanning, eller trafikklærer med minimum to års relevant yrkespraksis. Det stilles også krav om ansettelse i skolen, dette må dokumenteres i form av en arbeidsavtale ved søknad om opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Se emneplan

  • Innhold og oppbygging

    Studiet er delt i tre emner på 10 studiepoeng hver med en avsluttende eksamen etter hvert emne.

    Valgfritt emne Løper over flere semestre