Programplaner og emneplaner - Student
PRAK6100 Practice teacher identity as a teacher educator: role and responsibilities Course description
- Course name in Norwegian
- Praksislærers identitet som lærerutdanner: rolle og ansvarsområde
- Study programme
-
Flexible practice teacher education for vocational teachers
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, veiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, yrkespedagogisk utviklingsarbeid, veiledning og gruppearbeid.
Required preliminary courses
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Refleksjon over yrkesfaglig kompetanse med fokus på analyse av yrkesoppgaver, kompetansebehov, kjerneelementer, entreprenøriell praksis og helse, miljø og sikkerhet (HMS) innen eget fagområde. Det forventes refleksjoner om anvendelsen av tilegnet kompetanse som yrkesfaglærer gjennom alle læringsaktiviteter i emnet. Arbeidet løses etter nærmere retningslinjer fra lærer i yrkesfaget. Omfang: 3000 ord +/- 10%. Referanseliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal vise hva vedkommende har lært gjennom ulike læringsaktiviteter i forhold til oppsatt plan fra arbeidskrav 1 og 2 i første emne i studieretningen.
Arbeidskrav 2
Skriftlig gruppeoppgave (3-5 studenter). Ved bruk av lokale- og sentrale styringsdokumenter knyttet til tilpasset opplæring og spesialundervisning skal det gjøres rede for konsekvenser nedsatt funksjonsevne/diagnose kan ha for opplæring og hva dette betyr for gjennomføringen av profesjonsutøvelsen. Omfang: gruppe på 3 studenter: 2000 ord +/- 10 %, gruppe på 4 studenter: 2300 ord +/- 10%, gruppe på 5 studenter: 2600 ord +/- 10%.
Hensikten med arbeidskravet er å øke forståelsen for implementeringen av lover og reguleringer som gjelder for tilpasset opplæring.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Learning outcomes
14 dagers individuell hjemmeeksamen. Refleksjon rundt 2 arbeidskrav med aktuelle læringsutbytter i emnet med fokus på yrkesrelevant opplæring, HMS, tilpasset opplæring og spesialundervisning. Omfang: 3000 ord +/- 10%.
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
- Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Content
Se informasjon i programplanen
Teaching and learning methods
Alle hjelpemidler tillatt.
Course requirements
Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Assessment
Eksamen er en individuell skriftlig eksamen i form av et notat som skal knyttes opp mot relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter for praksislærerrollen og lærerutdanningen. Omfang: 2000 ord +/- 10 %
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Permitted exam materials and equipment
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.
Grading scale
- Lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer
- Samarbeid med aktuelle aktører og instanser.
- Kartlegging av elevers læreforutsetninger, motivasjon og yrkesinteresse.
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap
- Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning
- Klasseledelse og utvikling av læringsmiljø
- Læringsteorier, bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted
- Entreprenøriell læring
- Helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven
- Teknologisk utvikling innen eget yrke
Praksis
Minimum 25 dager av den totale yrkesfaglige praksisen skal være gjennomført og dokumentert før eksamen avlegges
20 dager pedagogisk praksis, 2. periode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.