EPN-V2

PRAK6100 Praksislærers identitet som lærerutdanner: rolle og ansvarsområde Emneplan

Engelsk emnenavn
Practice teacher identity as a teacher educator: role and responsibilities
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Formålet med emnet er at studenten skal utvikle faglig identitet som praksislærer og lærerutdanner samt kunnskap om hvilke forventninger som ligger til rollen. Videre skal studenten utvikle kunnskap om yrkesfaglærerstudentens studieløp og pedagogisk praksis som en integrert og likeverdig del av lærerutdanningen.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har solid kunnskap om studentens studieløp, læreprosesser, utvikling, vurdering og kvalifisering
    • har bred kunnskap om praksisopplæring som en integrert og likeverdig del av lærerutdanning
    • har solid kunnskap om praksislærerrollen basert på relevante styringsdokumenter og retningslinjer
    • kjenner til relevant forsknings- og utviklingsarbeid om praksislærerrollen og yrkesfaglærerutdanning

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan mestre dokumentasjonskrav tilknyttet studentens læring, vurdering og praksislærerrollen
    • kan legge til rette for at skolens profesjonsfellesskap kollektivt tar ansvar for studentens opplæring
    • kan kritisk analysere egen praksis som praksislærer i lys av relevante styringsdokumenter og litteratur
    • kan anvende relevant forskning i praksislærerrollen

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • er seg bevisst sin profesjonelle identitet som praksislærer og lærerutdanner
    • kan bygge gode relasjoner til studenter og samarbeide med kolleger på lærerutdanningsinstitusjoner
    • kan identifisere utfordring, muligheter, forpliktelser og etiske perspektiver i praksislærerrollen
    • kan vurdere egen utvikling som lærerutdanner
  • Innhold

    Se informasjon i programplanen

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer, fordypning i faglitteratur og forskning, arbeid med oppgaver, utprøving av veiledningsmetoder og innlevering av arbeidskrav. Studentenes egenaktivitet og egne refleksjoner er sentrale.

    Det legges opp til oppfølging av studentene av faglærer ved behov.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Det er ett arbeidskrav knyttet til emnet som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen:

    Individuelt skriftlig notat om egen forståelse av kompleksiteten i praksislærerrollen. Omfang: 750 ord +/- 10%. Arbeidskravet gjennomføres ved studiestart.

    Se nærmere beskrivelse om gjennomføring av arbeidskrav og konsekvensene av ikke godkjent arbeidskrav i programplanen.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen er en individuell skriftlig eksamen i form av et notat som skal knyttes opp mot relevant litteratur, forskning og aktuelle styringsdokumenter for praksislærerrollen og lærerutdanningen. Omfang: 2000 ord +/- 10 %

    Ny og utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt, men det skal benyttes korrekt referanseteknikk og alle kilder skal oppgis.

  • Vurderingsuttrykk

    Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor.