EPN-V2

Practical Pedagogy for Tertiary Vocational Education 1 Programplan

Engelsk programnavn
Practical Pedagogy for Tertiary Vocational Education 1
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
30 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk
  • Innledning

    The programme Practical Pedagogy for Tertiary Vocational Education 1 will confer basic teaching competence for work in tertiary vocational education. The students will learn to plan, execute, document and assess learning work for students in tertiary vocational education. They will learn to use research-based knowledge and try a variety of teaching activities in their workplace. The students are expected to develop a critical and reflective attitude to their own practice in tertiary vocational education, and an awareness of their role in the double practice field.

    The programme is adapted to the varied and profession-oriented fields of tertiary vocational education. The programme therefore focuses on using the students’ experience in their learning work.

    Practical Pedagogy for Tertiary Vocational Education 1 is an English-language commissioned programme conducted in collaboration with Noroff – School of Technology and Digital Media.

  • Målgruppe

    The target group for the programme is vocational teachers affiliated to Noroff – School of Technology and Digital Media.

  • Opptakskrav

    General admission requirements

    Qualified applicants must document that they have achieved the Higher Education Entrance Qualification or equivalent prior learning and work experience.

    The following requirements must be met in order to qualify to apply for admission on the basis of prior learning and work experience:

    1. The applicant must be at least 25 years of age in the year of admission and cannot have achieved the Higher Education Entrance Qualification. Applicants must document one of the following:

    • craft certificate or equivalent and at least two years’ relevant work experience, or
      • at least five years’ relevant work experience. Up to two of these five years can be replaced by relevant unpaid work, education, organisation work experience or similar.

    2. Applicants must have adequate proficiency in English to be capable of completing the programme. This must be documented with, as a minimum, the subject English (140 hours per year) from a vocational upper secondary school programme or equivalent, passed with the grade 2 or better. Applicants whose first language is not a Nordic language must document that they meet the requirement for English language proficiency at a level corresponding to the Higher Education Entrance Qualification.

    Relevant part-time work of varying scope and length can be converted into full-time in accordance with the applicable rules.

    Special admission requirements

    The applicant must be affiliated to Noroff – School of Technology and Digital Media through an employment relationship and work on educational development, learning work or counselling work for adults. This should be documented by an employer reference.

  • Læringsutbytte

    Studieretning journalistikk

    Målgruppen for studieretning journalistikk er personer som har bachelorgrad med fordypning i journalistikk, fotojournalistikk eller mediefag, med faglig interesse for forskning og utviklingsarbeid innen journalistikk. Studiet vil være et tilbud til personer som arbeider innenfor journalistikk, og som ønsker profesjonsfaglig utvikling på høyere nivå enn det en bachelorgrad tilbyr.

    Studieretning medier og kommunikasjon

    Målgruppen for studieretning medier og kommunikasjon er personer som har bachelorgrad med fordypning i medier og kommunikasjon, medievitenskap, journalistikk, fotojournalistikk eller lignende med faglig interesse for forskning og utviklingsarbeid innen medier og kommunikasjon. Studiet vil være et tilbud til personer som arbeider innenfor medier og kommunikasjon, og som ønsker fordypning og utvikling på høyere nivå enn det en bachelorgrad tilbyr.

    Studieretning sakprosa

    Målgruppen for studieretning sakprosa (master i medieutvikling) er personer som har en bachelorgrad og to års relevant yrkespraksis og som ønsker å oppnå spesialisert teoretisk og metodisk kunnskap om sakprosafeltet, samt å utvikle evne til refleksjon og kommunikasjon rundt historiske, etiske og metodiske sider ved sakprosafeltet. Dette kommer i tillegg til den generelle kunnskapen om mediefagenes teorigrunnlag, vitenskapsfilosofi, forskningsetikk og forskningsmetode som ligger i masterprogrammets fellesdel. Studieretningen retter seg mot personer som ønsker å skrive masteroppgaven som en forskningsoppgave om sakprosa eller å lage en produksjonsoppgave i sakprosa med tilhørende teoretisk og metodisk analyse.

  • Innhold og oppbygging

    Studieretningene journalistikk og medier og kommunikasjon

    Opptak skjer i henhold til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet. Grunnlaget for opptak på studieretningene journalistikk og medier og kommunikasjon er en bachelorgrad, en cand.mag.-grad eller tilsvarende grad med en faglig fordypning i journalistikk, fotojournalistikk eller medier og kommunikasjon på minimum 80 studiepoeng.

    Studieretning sakprosa

    Opptak skjer i henhold til forskrift om opptak til studier ved OsloMet – storbyuniversitetet. Grunnlaget for opptak på studieretning sakprosa (Master i medieutvikling) er bachelorgrad, en cand.mag.-grad eller tilsvarende grad, med en faglig fordypning i journalistikk, fotojournalistikk, medier og kommunikasjon eller andre formidlings- og kommunikasjonsfag på minimum 80 studiepoeng,

    eller

    bachelorgrad, cand.mag.-grad eller tilsvarende grad, samt to års relevant praksis.

    • Med relevant praksis menes for eksempel informasjons- og kommunikasjonsarbeid, formidling, journalistikk, forlagsarbeid, forskning, undervisning, utredningsarbeid og erfaring som sakprosaforfatter. Det er mulig å kombinere ulike former for relevant praksis.
    • Relevant praksis dokumenteres med attest(er) fra arbeidsgiver(e), publikasjoner, ev. bekreftelse fra forlag/tidsskrift/annen publiserende eller kvalitetssikrende institusjon. Frilansere må dokumentere en inntekt fra relevant praksis tilsvarende til sammen 4G på heltid, eller tilsvarende inntekt på deltid. Omfang av produsert sakprosatekst er minst 200 sider tekst eller 400 000 tegn med mellomrom, utgitt ved ordinære forlag eller i ordinære tidsskrift, eller ved andre institusjoner som har lignende kvalitetskontroll.

    Felles for studieretningene

    For opptak til alle tre studieretningene kreves det gjennomsnittskarakter C eller bedre (omregnet til 2,5 eller bedre) fra det faglige grunnlaget.

    Rangering av søkere reguleres av forskrift om opptak til studier ved OsloMet – Storbyuniversitetet.

    Opptak til enkeltemner i dette programmet har samme krav som opptak til programmet, inkludert krav om karaktersnitt på C.

    Valgfritt emne Løper over flere semestre
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Ved fullført masterstudium i medieutvikling forventes det at kandidaten har tilegnet seg teoretisk og forskningsbasert kunnskap om mediefeltets strukturelle rammevilkår, praksiser, profesjoner og sentrale utviklingstrekk. Videre forventes det at kandidaten har spesialiserte ferdigheter innenfor studieretningens fagområde, samt i forskningsmetode og etikk. Kandidaten forventes også å ha de nødvendige kunnskaper, ferdigheter og kompetanser som trengs for å utvikle selvstendige prosjekter innenfor studieretningens fagområde, samt å kritisk vurdere eget og andres arbeid.

    Etter fullført program skal kandidaten ha følgende totale læringsutbytte definert som kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Generelt for alle studieretninger på masterprogrammet i medieutvikling gjelder at kandidaten:

    • har inngående kunnskap om medienes strukturer, aktører og sentrale utviklingstrekk nasjonalt og internasjonalt
    • har inngående kunnskap om forskningsmetode, forskningsetikk og vitenskapsteori
    • har kunnskap om medieforskningens tradisjoner og teorier
    • har utviklet en kritisk medieforståelse og innsikt i medienes rolle i samfunnet

    Innenfor studieretningen journalistikk skal kandidaten tilegne seg:

    • dybdekunnskap om ulike teorier knyttet til utvikling av journalistikken, for eksempel teorier om ulike mediesystemer og medieplattformer, sjanger- og diskursteori, globaliseringsteorier, demokratiteori, profesjonsteorier, eller teorier om teknologisk utvikling og innovasjon.
    • inngående teoretisk innsikt i både nasjonale og internasjonale prosesser som former journalistikken og hvordan journalistikken påvirker samfunnet
    • inngående kunnskap om utvikling av spesifikke journalistiske metoder, sjangre og fagfelt, som for eksempel klimajournalistikk, utenriksjournalistikk, undersøkende journalistikk eller litterær journalistikk
    • inngående kunnskap om ulike kvantitative og kvalitative metoder innen journalistikkforskningen
    • avansert kunnskap om faglige problemstillinger og journalistiske tekster med utgangspunkt i journalistikkens historie, utvikling, egenart og plass i samfunnet

    Innenfor studieretningen i medier og kommunikasjon skal kandidaten tilegne seg:

    • dybdekunnskap om ulike teorier knyttet til utvikling av medie- og kommunikasjonsfeltet, for eksempel teorier om ulike mediesystemer og medieplattformer, kommunikasjon, mediedesign og – produksjon, brukermedvirkning, fortolkningsteorier eller teorier om teknologisk utvikling og innovasjon
    • inngående teoretisk innsikt i prosesser som former utviklingen i medie- og kommunikasjonsbransjen og hvordan den påvirker samfunnet
    • inngående kunnskap om utvikling av spesifikke medie- og kommunikasjonsfaglige metoder, sjangre og/eller strategier

    Innenfor studieretningen sakprosa skal kandidaten tilegne seg:

    • inngående kunnskaper om faglig skriving – teori, sjangre, sjangerutvikling og historie
    • inngående kunnskaper om sakprosa som felt og institusjon
    • inngående innsikt i forholdet mellom fagstoff og formidling (forskningskommunikasjon, lærebok, forskningsjournalistikk, popularisering, biografisjangeren)
    • inngående innsikt i hvordan medie- og forlagsbransjene og tidsskriftfeltet fungerer, og hva profesjonell skriving innebærer i praksis
    • utdypende kunnskap om grenseoppgangene mellom journalistikk og annen sakprosa, og hvordan disse grenseoppgavene har utviklet seg og utvikler seg både nasjonalt og internasjonalt

    Ferdigheter

    Generelt for alle studieretninger på masterprogrammet i medieutvikling gjelder at kandidaten:

    • kan utvikle selvstendige prosjekter
    • kan utvikle et forskingsprosjekt og anvende relevant teori
    • anvende relevante forskningsmetoder med stor grad av selvstendighet
    • gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt av teoretisk eller praktisk-teoretisk art under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer

    Innenfor studieretningen journalistikk skal kandidaten kunne:

    • orientere seg selvstendig og kritisk innenfor journalistisk og mediefaglig faglitteratur og finne relevant materiale for et forskningsprosjekt
    • utvikle journalistikk på praktisk og/eller akademisk avansert nivå og dermed veilede andre kolleger i feltet
    • gjennomføre studier av journalistikk på ulike plattformer
    • identifisere både analytiske og praktiske behov for utvikling i journalistikken og i redaksjonelle miljøer

    Innenfor studieretningen i medier og kommunikasjon skal kandidaten kunne:

    • orientere seg selvstendig og kritisk innenfor medie- og kommunikasjonsfaglig faglitteratur og finne relevant materiale for et forskningsprosjekt
    • utvikle medie- og kommunikasjonsprosjekter på praktisk og/eller akademisk avansert nivå og dermed veilede andre kolleger i feltet
    • gjennomføre studier av ulike medie- og/eller kommunikasjonspraksiser
    • identifisere både analytiske og praktiske behov for utvikling i medie- og kommunikasjonsbransjen

    Innenfor studieretningen sakprosa skal kandidaten kunne:

    • utarbeidet gode og publiserbare sakprosatekster gjennom prosessorientert skriving
    • anvende de mest relevante metodene i faget, både for forskningsoppgaver og produksjonsoppgaver.
    • anvende kildekritikk på egne og andres arbeider
    • gi og motta veiledning i grupper, både for å oppøve bevissthet om egen skriveprosess og utvikling, og for å kunne veilede andre.
    • orientere seg selvstendig og kritisk innenfor mediefaglig faglitteratur og finne relevant materiale for et forskningsprosjekt
    • trekke egne slutninger og drøfte disse kritisk på grunnlag av et stort materiale

    Generell kompetanse

    Generelt for alle studieretninger på masterprogrammet i medieutvikling gjelder at kandidaten:

    • kan reflektere kritisk over utviklingen i mediene og offentligheten både nasjonalt og internasjonalt
    • har evne til å jobbe selvstendig
    • kan analysere og håndtere et forskningsmateriale kritisk og har evnen til selvstendig tenkning og refleksjon - også rundt egen forskerrolle og profesjon
    • er i stand til å analysere fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger

    Innenfor studieretningen i journalistikk skal kandidaten ha:

    • kompetanse i presentasjon både av akademisk og journalistisk materiale, og ha utviklet evnen til å gi og motta konstruktiv kritikk og tilbakemeldinger
    • utviklet sine journalistiske ferdigheter gjennom økt kjennskap til fagets forskningsområde og egen praksis
    • kompetanse til nytenkning og til å anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder innen journalistikken
    • evne til å se nye problemstillinger i journalistikken slik at kandidaten kan stille originale og fruktbare spørsmål

    Innenfor studieretningen i medier og kommunikasjon skal kandidaten ha:

    • kompetanse til nytenkning og til å anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder innen medie- og kommunikasjonsfeltet, og ha utviklet evnen til å gi og motta konstruktiv kritikk og tilbakemeldinger
    • utviklet sine ferdigheter innen medieproduksjon og kommunikasjonspraksiser gjennom økt kjennskap til fagets forskningsområde og egen praksis
    • evne til å identifisere nye problemstillinger på medie- og kommunikasjonsfeltet slik at kandidaten kan stille originale og fruktbare spørsmål
    • kompetanse til å gå inn i rollen som profesjonsutøver i medie- og kommunikasjonsfeltet på et avansert nivå.
    • evne til å reflektere kritisk og etisk over rollen som medier og kommunikasjon spiller i et samfunnsperspektiv

    Innenfor studieretningen sakprosa skal kandidaten ha:

    • kompetanse i presentasjon både av akademisk og praktisk sakprosamateriale, og ha utviklet evnen til å gi og motta konstruktiv kritikk og tilbakemeldinger
    • kompetanse til nytenkning og til å anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder innen sakprosa
    • utviklet sine ferdigheter innen sakprosaproduksjon gjennom økt kjennskap til fagets forskningsområde og egen praksis
    • evne til å se nye problemstillinger på sakprosafeltet slik at kandidaten kan stille originale og fruktbare spørsmål.
  • Praksisstudier

    Studiet tas normalt som heltidsstudium på to år, fordelt på fire semestre eller som deltidsstudium over fire år, fordelt på åtte semestre. Fordi arbeidslivet i journalistikk, sakprosa og medie- og kommunikasjonsbransjene preges av stor grad av tverrfaglighet og stadig endringer i hvilke kompetanser og ferdigheter som etterspørres, er studiet sammensatt slik at studentene har stor frihet til a) å velge emner på tvers av de tre studieretningene i journalistikk, medier og kommunikasjon og sakprosa, og b) å velge emner ved andre masterprogram på høyere utdanningsinstitusjoner i Norge eller internasjonalt. Av samme grunn er masteroppgavene på 60 studiepoeng, noe som gir studentene mye fleksibilitet og valgfrihet i hva de ønsker å fordype seg i.

    Masterstudiet består av to obligatoriske emner à 10 studiepoeng som er felles for alle studieretningen. Studieretningen sakprosa har i tillegg ett obligatorisk emne på 10 studiepoeng, fordi denne i studieretningen i mindre grad enn de to andre bygger på et faglig fellesskap skapt gjennom felles bachelorutdanning.

    Alle andre emner er valgfrie og kan velges på tvers av studieretningene, men en student må 1) minimum ta 10 studiepoeng innenfor studieretningen i tillegg til masteroppgaven, som utgjør 60 studiepoeng og 2) ta minst ett emne (10 studiepoeng) som undervises på engelsk.

    Enkelte emner har forkunnskapskrav, som framgår av emneplanene.

    Studieretning journalistikk

    Studieretning journalistikk har følgende innhold og oppbygging:

    • Obligatorisk innføringsemne i medieutvikling og medieforskning (10 studiepoeng, felles for alle tre studieretninger på masterprogrammet)
    • Obligatorisk innføringsemne i forskningsmetode (10 studiepoeng, felles for alle tre studieretninger på masterprogrammet)
    • Emner i studieretningen journalistikk (minimum 10 studiepoeng)
    • Emner i studieretningene medier og kommunikasjon og/eller sakprosa, samt eventuelt emner fra andre masterprogram (inntil 30 studiepoeng)
    • Masteroppgave innenfor studieretning journalistikk (60 studiepoeng)

    De obligatoriske emnene i medieutvikling og medieforskning og innføring i forskningsmetode utgjør til sammen 20 studiepoeng. Emnene tas normalt i første semester av heltidsstudiet (eventuelt første og tredje semester ved deltid).

    Flere av emnene arrangeres kun annethvert år, men hvert semester tilbys ett eller to av de valgfrie emnene på studieretningen. I tillegg kan studenten velge ett eller to emner fra studieretningene medier og kommunikasjon og/eller sakprosa på programmet per semester, totalt inntil tre emner (30 studiepoeng) per semester, eller emner ved andre masterstudier på OsloMet eller andre utdanningsinstitusjoner nasjonalt eller internasjonalt etter godkjenning fra Institutt for journalistikk og mediefag.

    Studieretning medier og kommunikasjon

    Studieretning medier og kommunikasjon har følgende innhold og oppbygging:

    • Obligatorisk innføringsemne i medieutvikling og medieforskning (10 studiepoeng, felles for alle tre studieretninger på masterprogrammet)
    • Obligatorisk innføringsemne i forskningsmetode (10 studiepoeng, felles for alle tre studieretninger på masterprogrammet)
    • Emner i studieretningen medier og kommunikasjon (minimum 10 studiepoeng)
    • Emner i studieretningene medier og kommunikasjon og/eller sakprosa, samt eventuelt emner fra andre masterprogram (inntil 30 studiepoeng)
    • Masteroppgave innenfor studieretning medier og kommunikasjon (60 studiepoeng)

    De obligatoriske emnene i medieutvikling og medieforskning og innføring i forskningsmetode utgjør til sammen 20 studiepoeng. Emnene tas normalt i første semester av heltidsstudiet (eventuelt første og tredje semester ved deltid).

    Noen av emnene kan arrangeres kun annethvert år, men hvert semester tilbys ett eller to av emnene på studieretningen. I tillegg kan studenten velge ett eller to emner fra studieretningene journalistikk og/eller sakprosa på programmet per semester, totalt inntil tre emner (30 studiepoeng), eller emner ved andre masterstudier på OsloMet eller andre utdanningsinstitusjoner nasjonalt eller internasjonalt etter godkjenning fra Institutt for journalistikk og mediefag.

    Studieretning sakprosa

    Studieretning sakprosa har følgende innhold og oppbygging:

    • Obligatorisk innføringsemne i medieutvikling og medieforskning (10 studiepoeng, felles for alle tre studieretninger på masterprogrammet)
    • Obligatorisk innføringsemne i forskningsmetode (10 studiepoeng, felles for alle tre studieretninger på masterprogrammet)
    • Obligatorisk innføringsemne i sakprosa (10 studiepoeng)
    • Andre emner i studieretningen sakprosa eventuelt emner i studieretningene medier og kommunikasjon og/eller journalistikk, eventuelt emner ved andre masterprogram (30 studiepoeng)
    • Masteroppgave innenfor studieretning sakprosa (60 studiepoeng)

    De obligatoriske emnene i medieutvikling og medieforskning, innføring i forskningsmetode og innføring sakprosa utgjør til sammen 30 studiepoeng. Emnene tas normalt i første semester av heltidsstudiet (eventuelt første og tredje semester ved deltid). 

    Emnene tilbys ikke hvert år. I stedet for, eller i tillegg til, disse emnene, kan studentene velge emner fra studieretningene journalistikk og/eller medier og kommunikasjon, eller fra andre masterstudier ved OsloMet eller andre utdanningsinstitusjoner nasjonalt eller internasjonalt etter godkjenning fra Institutt for journalistikk og mediefag.

  • Internasjonalisering

    The programme is provided in collaboration with Noroff – School of Technology and Digital Media. Noroff offers study programmes in English-speaking countries, where English is the language of instruction. The programme is part of OsloMet’s focus on internationalisation.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    During the programme, students shall document various coursework requirements linked to the learning outcomes for the programme, the learning community at joint sessions, work between sessions and their own practice in tertiary vocational education. The required coursework is intended to develop the students' ability to reflect on and plan their own learning work and key issues that are relevant to the role of a tertiary vocational teacher. The study programme places great emphasis on the students developing the ability to be active participants in development work in cooperation with others.

    The required coursework must be submitted by the stipulated deadlines. The required coursework is assessed as approved/not approved. Required coursework that is not approved can be reworked and submitted for approval twice. In such cases, the student must agree with the lecturer on resubmission of the coursework in question.

    Absence for valid reasons documented by e.g. a medical certificate does not exempt students from meeting the coursework requirements. Students who fail to submit/meet a coursework requirement by the deadline due to illness or for other documented valid reasons can be given an extended deadline. A new deadline for meeting the coursework requirements must be agreed with the lecturer in question in each individual case.

    Students who do not submit/complete a coursework requirement by the deadline without a documented reason or agreement with the lecturer will not be granted another attempt.

    More information about coursework requirements is available in the individual course descriptions.

    Requirements made of students during the programme

    Students are expected to participate in web-based interaction, complete teaching practice in their own workplace and do the coursework required on the program. Emphasis is placed on a collective learning process achieved through exchanging experiences and reflections all through the study period. Therefore it is expected that students are present in all teaching activities throughout the study-period. In all a minimum attendance of 80 % is required.

    Students who, due to illness or another documented valid reason, do not meet to the requirement for participation, shall agree on alternative activity(s) in each individual case with the teacher.

    All required coursework must be approved and practical training completed by stipulated deadlines in order to take the exam.

  • Vurdering og sensur

    The development of assessment competence is a key part of the programme, and continuous assessment is an integral part of the learning process. The objective of the assessment is to give students feedback on their own development in relation to the programme's objectives, and to give the students experience they can use in the assessment work they will carry out as vocational teachers.

    Progress and learning in the programme will be documented and assessed by means of the lecturer’s assessment, feedback from fellow students and self-evaluation. This enables students to develop awareness and methodology competence about assessment work in their own profession as teachers.

    More information about the final assessment can be found in the course description.

    Rights and obligations in connection with exams

    The students’ rights and obligations are set out in the Regulations Relating to Studies and Examinations at OsloMet. The regulations describe, among other things, the conditions for resit/rescheduled exams, the right to appeal and what is considered cheating in an exam. It is the students’ responsibility to register for any resit/rescheduled exams.

    Examiners

    Tutors will be used in accordance with the Guidelines for Appointment and Use of Examiners at OsloMet.

  • Øvrig informasjon

    Vurdering og sensur er i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

    Vurderingsformene varierer fra emne til emne og omfatter skriftlige arbeider, produksjonsoppgaver, semesteroppgaver, hjemmeeksamen og muntlig eksamen. Noen av emnene, inkludert masteroppgaven, har muntlig vurdering i tillegg til en annen eksamensform. Muntlig eksamen vil fungere som et supplement til den andre eksamensformen ved at det er mulig for studenten å utdype den andre besvarelsen og vise evne til kritisk tenkning og refleksjon.

    Masteroppgaven er et selvstendig forskningsarbeid knyttet til et selvvalgt tema. Eksamensformen er enten en avhandling eller en praktisk oppgave i kombinasjon med et teoretisk refleksjonsnotat, samt en muntlig eksaminasjon.

    I flere av emnene kan studenten velge mellom to ulike eksamensformer, enten en teoretisk skriftlig oppgave eller en praktisk oppgave. I det siste tilfellet består oppgaven av en produksjonsoppgave med tilhørende refleksjonsnotat. For de studentene som velger praktisk variant av masteroppgaven, vil det som regel være en fordel å velge praktiske oppgaver i enkeltemner for å utvikle evnen til å produsere parallelt med å utøve kritisk refleksjon over eget arbeid fundert i fagets vitenskapelige teorier og metoder.

    Bruk av kilder/kildehenvisninger

    Det forventes at masterstudentene allerede har grunnleggende kunnskaper om bruk av kilder/ kildehenvisninger og sitatbruk. OsloMet ser svært alvorlig på fusk, og det er viktig at studentene er fortrolig med hvilke regler som gjelder for å unngå å bli mistenkt for fusk/forsøk på fusk i forbindelse med oppgaveskriving. På denne nettsiden finner du også viktig informasjon om fusk https://student.OsloMet.no/retningslinjer-fusk-eksamen.

    Sensur og bruk av tilsynssensor

    Institutt for journalistikk og mediefag benytter normalt både intern og ekstern sensor. Bruk av sensor er nærmere beskrevet i den enkelte emneplan.

    I tillegg har institutt for journalistikk og mediefag en tilsynssensor som skal føre tilsyn med studieprogrammet, jfr. Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og Retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

    Vurderingsuttrykk

    Som vurderingsuttrykk brukes en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Ved vurderinger som avsluttes med en muntlig prøve, kan karakter for den andre oppgavens justeres opp eller ned én karakter. For å kunne fremstille seg til muntlig eksamen må den andre eksamensdelen være bestått.

    Sensur kan påklages i samsvar med lov om universiteter og høyskoler § 5-3.

    Det tas forbehold om endringer i programplanen, som følge av f.eks. forskriftsendringer. Endringer i pensum forekommer også, og vi anbefaler at studentene venter med å kjøpe lærebøker til de har snakket med den enkelte faglærer/emneansvarlig. Emneplanene vedtas for ett studieår om gangen, slik at det vil være den nyeste emneplanen som gjelder ved førstkommende ordinære eksamen og påfølgende kontinuasjonseksamen (ny/utsatt eksamen).