Programplaner og emneplaner - Student
Practical pedagogy for tertiary vocational education 2 - Development work and online pedagogy Programme description
- Programme name, Norwegian
- Praktisk pedagogikk for fagskolen 2 – utviklingsarbeid og nettpedagogikk
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 30 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om kjennetegn ved gode applikasjoner og digitale ressurser som fremmer elevenes læringsutbytte og likeverdig opplæring har kunnskap om språk-, lese- og skriveutvikling og tiltak for å utvikle ferdigheter og eventuelt kompensere for vansker
- har kunnskap om dybdelæring, læringsstrategier og hensiktsmessige arbeidsmåter knyttet til bruk av nettbrett og PC
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende sentrale digitale ressurser og digitale lære- og hjelpemidler i læringsarbeidet i begreps- og ordlæring, i lese- og skriveopplæringen, og i formidling, vurdering og analyse av elevarbeider
- kan drive utviklingsarbeid, veiledning og gi opplæring i bruk av digitale lære- og hjelpemidler på individ- og systemnivå
- kan produsere multimodalt innhold på en formålstjenlig måte som kan anvendes i opplæring og veiledning
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for hvordan anvendelse av digitale lære- og hjelpemidler må forankres i ledelse og i skolen som organisasjon har grunnleggende forståelse for betydningen av å forankre bruk av digitale lære- og hjelpemidler i pedagogisk teori og empiri (forskning)
- kan evaluere og vurdere egen opplæring, herunder bruk av teknologi rettet mot den enkelte, mot grupper og i skolen som organisasjon
Target group
Se emnets emneplan
Admission requirements
Se emnets emneplan.
Learning outcomes
Arbeidskravene skal bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen og bidra til refleksjon og læring. Arbeidskrav leveres innen fastsatte frister. Gyldig fravær, dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til ”Godkjent” eller ”Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ”Ikke godkjent”, har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Teaching and learning methods
- Godkjent av prodekan ved LUI 19.03.2014
- Endringer godkjent av prodekan for studier 14.03.2019
Practical training
Studenten skal gjennomføre veiledet og vurdert pedagogisk praksis 20 dager i løpet av studieåret.
Yrkespedagogisk praksis administreres av universitetet og gjennomføres i henhold til utarbeidete retningslinjer, praksisguide og vurderingsskjema for studiet. Egen eller annen egnet arbeidsplass brukes som arena for læring og pedagogisk praksis. I veiledet pedagogisk praksis er det krav om 100 % tilstedeværelse, i h. t. gjeldende retningslinjer for praksisopplæring.
Praksisopplæringen betraktes som en likeverdig læringsarena på linje med læringsarbeid på campus/nett. Dette innebærer at problemstillinger som tas opp i studiet prøves ut og videreutvikles i praksisopplæringen. På samme måte vil erfaringer fra praksis danne grunnlag for diskusjoner og læringsarbeid på samlingene.
Student og veileder skal dokumentere de læringsaktiviteter som gjennomføres i praksisperiodene. Praksisveileder vurderer praksisperioden til bestått/ikke bestått i samarbeid med universitetet. Veiledet pedagogisk praksis må være gjennomført og vurdert til bestått for å kunne avlegge eksamen i emnet.
Se mer informasjon i emneplanen
Work requirements
Se studiets emneplan
Assessment
Se studiets emneplan
Other information
Godkjent av prodekan ved LUI 17.12.2019
Redaksjonelle endringer 14.12.2020