EPN

Pedagogisk ledelse og utvikling i Sandefjord Programplan

Engelsk programnavn
Pedagogical Leadership and Development in Sandefjord
Gjelder fra
2021 HØST
Studiepoeng
15 studiepoeng
Varighet
3 semestre
Programhistorikk

Innledning

Videreutdanningen Pedagogisk ledelse og utvikling i Sandefjord (15 studiepoeng) er et samlingsbasert studium for pedagogiske ledere og barnehagelærere. Studiet er en videreutdanning på masternivå og tilbys på deltid. Kravene til pedagogisk leder forutsetter gode lederferdigheter, og at disse ferdighetene må springe ut av et reflektert teoretisk perspektiv på ledelse og mulighet til å trene egne ferdigheter over tid i et godt strukturert kompetansetilbud. Tilbudet skal bidra til at studentene utvikle seg som ledere og blir bedre yrkesutøvere i rollen som pedagogisk leder. Studiet har fokus på ledelse av utviklingsprosesser i barnehagen, og legger vekt på tett tilknytning mellom teoristudier og praksisfelt.

 

I videreutdanningen har gjennomføring av prosjektarbeid som mål å utvikle den enkelte leder, samtidig er tilbudet bygget på en ledelsesforståelse der vi legger til grunn at den pedagogiske leder også involverer personalet i sin lederutvikling. Vi ser medarbeiderne som sentrale samarbeidspartnere i å bistå den pedagogiske lederen i utvikling av sin lederrolle. Studiet vil gi de pedagogiske lederne verktøy til å utvikle en lærende organisasjon der hele personalet involveres. Videreutdanningen er bygd på en todelt tilnærming. Dels dreier det seg om et individuelt studium, hvor barnehagelærerne som deltar, blir utfordret på nødvendigheten av å holde et kritisk blikk på egen forståelse av det å være leder. Dels er det et studium med fokus på barnehagens kultur og potensiale for faglig utvikling, som er en viktig forutsetning for å styrke barns læringsmiljø. Med trening, oppgaver og øvelser ønsker vi å utvikle studentenes ferdigheter i å se egen rolle i sammenheng med medarbeideres forutsetninger og behov, med barnehagens øvrige lederroller og med sentrale føringer på barnehagesektoren.

 

Studiet er nett- og samlingsbasert og går over tre semester med eksamen i siste semester.

Målgruppe

Målgruppen for studiet er pedagogiske ledere og barnehagelærere.

Opptakskrav

Opptakskrav er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning, eller likeverdig pedagogisk utdanning på bachelorgradsnivå kombinert med videreutdanning i barnehagepedagogikk. Likeverdige pedagogiske utdanninger er

  • grunnskolelærere eller allmennlærer

  • faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag og treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)

  • spesialpedagog

  • barnevernspedagog

  • kateket

  • steinerhøyskolens bacherlorutdaning i førskolepedagogikk

  • steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk

Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre og lede et pedagogisk utviklingsarbeid i egen barnehage eller i en barnehage/personalgruppe hun eller han har ansvar for i tilknytning til en faglig og administrativ stilling på barnehagefeltet. Det er derfor et krav at studenten er i arbeid i stilling på barnehagefeltet under hele studiet.

Læringsutbytte

Se emneplan.

Innhold og oppbygging

Se emneplan.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

2. studieår

Arbeids- og undervisningsformer

Se emneplan

Praksisstudier

Ingen praksisstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se emneplan.

Vurdering og sensur

Se emneplan.

Øvrig informasjon

Emneplan for pedagogisk ledelse og utvikling i Sandefjord (15 studiepoeng)

 

Pedagogical Leadership and Development in Sandefjord.

 

Videreutdanning, samlingsbasert over tre semester på deltid.

 

Godkjent av studieutvalgets leder 12. august 2019.

 

Revisjon godkjent av utdanningsutlvalgets leder 1. juli 2021.