Programplaner og emneplaner - Student
PLU6000 Pedagogisk ledelse og utvikling i Sandefjord Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pedagogical Leadership and Development in Sandefjord
- Studieprogram
-
Pedagogisk ledelse og utvikling i Sandefjord
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan forklare hensikten med aktivitetsanalyse i ergoterapi
- kan forklare aktivitetsform og hvordan form påvirkes av omgivelser
- kan beskrive ergoterapifagets utvikling og betydning i samfunnet
- kan gjøre rede for ergoterapeutiske modeller som belyser sammenhengen mellom menneske, aktivitet og omgivelser
- kan forklare hvordan hverdagslivets aktiviteter, roller og kultur påvirker helse og aktivitetsidentitet
- kan forklare sammenhengen mellom levevaner, aktivitetsbalanse, helse og livskvalitet
- kan forklare prinsipper for god kommunikasjon og betydningen av kommunikasjon i ergoterapeutisk yrkesutøvelse
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre analyse av aktivitetsform i valgt kontekst med et redskap for aktivitetsanalyse
- kan anvende analyse av aktivitetsform for å identifisere faktorer som fremmer og hemmer aktivitetsutførelse
- kan drøfte materielle, fysiske, sosiale og kulturelle omgivelsers betydning for aktivitet og deltakelse og anvende prinsippene for universell utforming
- kan anvende litteratursøk og korrekt kildehenvisning i skriftlig formidling
Generell kompetanse
Studenten
- er prosess- og målorientert i samarbeid om gruppeoppgaver
- kan anvende en kreativ designprosess i ergoterapirelaterte oppgaver
Forkunnskapskrav
Arbeids- og undervisningsformene omfatter ferdighetstrening i aktivitetsanalyse, prosjektarbeid om universell utforming, forelesninger og seminarer med kasusbasert undervisning og kreativ design. Emnet omfatter også en kort introduksjonspraksis på tre dager hos ergoterapeut. Studentene arbeider både individuelt og i gruppe.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten:
- Har avansert kunnskap om ulike teoretiske perspektiver på ledelse
- Har inngående kunnskap om organisasjonsteori og barnehagen som lærende organisasjon
- Har kunnskap om teoretiske perspektiver på personalutvikling; motivasjon, kommunikasjon og veiledning
- Kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i overordnede dokumenter og føringer for barnehagen som organisasjon
Ferdigheter
Studenten:
- Kan analysere egen lederpraksis og se den i sammenheng med medarbeideres forutsetninger og behov.
- Kan anvende relevante metoder for kommunikasjon, motivasjon, veiledning og refleksjon
- Kan analysere barnehagens kultur for læring, samt kan velge hensiktsmessige metoder for læringsprosesser og møteledelse.
- Kan analysere og fortolke barnehagens ledelsesfunksjoner opp mot sentrale føringer på barnehagesektoren på en måte som ivaretar barnehagens samfunnsmandat.
Generell kompetanse
Studenten:
- Kan kritisk vurdere betydningen av relasjonell forståelse og kompetanse, og kan kommunisere faglig med personalet, foresatte og eksterne samarbeidspartnere
- Har evne til å reflektere etisk over egen lederrolle, og kommunisere om profesjonsetiske utfordringer.
- Kan gjennomføre og kritisk analysere et selvstendig, avgrenset utviklingsprosjekt under veiledning
- Bidrar til nytenkning og innovasjon
Innhold
Studiet består av følgende hovedtemaer:
- Pedagogisk ledelse, utvikling og mestring av egen lederrolle
- Organisasjonsperspektiver og utvikling av en lærende organisasjon
- Personalarbeid og læringsprosesser
- Utadrettet ledelse og forståelse av samfunnsoppdraget
Arbeids- og undervisningsformer
Individuell mappe bestående av 2 skriftlige oppgaver, maksimum 1500 ord per oppgave.
Det gis en samlet karakter på mappen. Ved karakterfastsetting teller de to oppgavene i mappen likt, men dersom én av oppgavene blir vurdert til F blir også samlet karakter F.
Ny eksamen: Studenten har anledning til å omarbeide oppgaven(e) i mappen som har fått F én gang.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuelt utviklingsarbeid på egen arbeidsplass; prosjektskisse med problemstilling og fremdriftsplan. Formålet med arbeidskravet er å utvikle kunnskaper om de ulike fasene i utviklingsarbeid og egen lederrolle i dette. Omfang: om lag 800 ord.
- Individuelt refleksjonsnotat. Studenten skal dokumentere egen prosessledelse for å utvikle barnehagen til å være en lærende organisasjon. I dette arbeidet inngår minst tre selvvalgte læringsaktiviteter. Refleksjonsnotat skal dokumentere møteledelse og møtestruktur. Omfang: om lag 1000 ord.
Utfyllende informasjon om arbeidskravene gis i undervisningen.
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til” Godkjent” eller ”Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen” Ikke godkjent”, har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om deltakelse i følgende faglige aktiviteter:
- Veiledning på skisse til prosjektrapport.
- Alle deler av samlingene. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse.
Vurdering og eksamen
Avsluttende vurdering gjennomføres i tredje semester.
Individuell muntlig eksamen omfang 30 minutter.
15 minutter presentasjon og 15 minutter faglig samtale med utgangspunkt i pensum
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.
Opptakskrav
Målgruppen for studiet er pedagogiske ledere og barnehagelærere.
Opptakskrav er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning, eller likeverdig pedagogisk utdanning på bachelorgradsnivå kombinert med videreutdanning i barnehagepedagogikk. Likeverdige pedagogiske utdanninger er
- grunnskolelærere eller allmennlærer
- faglærer (fireårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag og treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
- spesialpedagog
- barnevernspedagog
- kateket
- steinerhøyskolens bacherlorutdaning i førskolepedagogikk
- steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk
Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre og lede et pedagogisk utviklingsarbeid i egen barnehage eller i en barnehage/personalgruppe hun eller han har ansvar for i tilknytning til en faglig og administrativ stilling på barnehagefeltet. Det er derfor et krav at studenten er i arbeid i stilling på barnehagefeltet under hele studiet.