Programplaner og emneplaner - Student
Supervision and Mentoring for Cooperating Teachers in Early Childhood Teacher Education Programme description
- Programme name, Norwegian
- Veilederutdanning for praksislærere i barnehagen
- Valid from
- 2022 FALL
- ECTS credits
- 30 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Det gis gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
A: Har et fremragende kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en særlig god evne til selvstendig bruk av kunnskap hhv. ferdigheter som inkluderer god analytisk evne (det betyr at kandidaten må vise oversikt over feltet, kunne sette ulike perspektiver opp mot hverandre, kunne begrense seg og gå i dybden). Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
B: Har et meget godt kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en meget god evne til selvstendig bruk av kunnskap/ferdighet som inkluderer analytisk evne. Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
C: Har et godt kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en godt evne til selvstendig bruk av kunnskap/ferdighet. Viser et godt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
D: Har begrensede kunnskaper/ferdigheter. Refererende og lite sammenhengende framstilling og lite relevant stoff. Begrenset faglig og etisk refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
E: Meget begrensede kunnskaper/ferdigheter. Manglende sammenheng mellom teoretisk kunnskap og bruk av kunnskap i praksis. Lavt refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
F (Ikke bestått): Utilstrekkelige kunnskaper/ferdigheter. Viser manglende oversikt og detaljkunnskaper. Manglende bruk av kunnskaper og /eller utelukkende praktisk uten forankring i litteraturen. Manglende refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
Target group
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.
Admission requirements
Se programplanen.
Learning outcomes
Godkjent av utdanningsutvalget 15.februar 2019Gjeldende fra høstsemester 2019
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studierInstitutt for barnehagelærerutdanning
Programplanen gjelder for kull 2019/2020
Content and structure
Innholdet i videreutdanningen består av fem hovedtemaer, med flere undertema. Det flerkulturelle perspektivet, likestilling mellom kjønnene og barn med spesielle behov belyses innenfor de ulike temaene.
1. Barns utvikling, lek og utforskning
- Barns utforsking og utvikling
- Barns spontane lek og barns læringsprosesser
- Det unike barnet - Individuelle forskjeller
- Jevnaldringsrelasjoner og barn som kulturskapere
- Språk, kommunikasjonsevne og sosial handlingsdyktighet
- Personalets betydninger i barns utvikling og lek
2. Tilknytning, samspill og relasjoner
- Relasjoner og interaksjoner mellom voksne og barn
- Observasjon og deltakelse i samspill med barn
- Tilknytningsteori relatert til arbeid i barnehager
- Kulturformidling og estetiske aktiviteter med små barn
3. Omsorg og etiske perspektiver
- Nærvær og omsorg
- Profesjonsutøver, omsorgsrelasjoner og etiske dilemmaer
- Perspektiver på deltakelse, medvirkning og medskaping i barnehagen
- Små barns etikk
4. Barnehagekvalitet
- Hverdagsaktiviteter og faginnhold
- Personalets kompetanse, ledelse og veiledning av pedagogisk arbeid i barnehage
- Fysisk miljø, lekemateriell og lekemiljø
- Ulike barnehagetilbud, organiseringsformer og gruppetyper for små barn
- Planlegging, tilrettelegging og vurdering av pedagogisk arbeid med små barn i barnehage
5. Samarbeid hjem - barnehage.
- Familiers og små barns plass i samfunnet
- Sammenheng og samarbeid hjem - barnehage
- Tiltak for små barn og småbarnsfamilier
- Offentlig og politisk debatt som angår vilkårene for småbarnsfamilier
Teaching and learning methods
Se emneplanen.
Work requirements
Se emneplanen.
Assessment
For kandidater som vil fordype deg i teatrets ulike prosesser og uttrykksformer
Other information
Fullført årsstudium i drama og teaterkommunikasjon (60 studiepoeng) eller tilsvarende dramafaglig utdanning på universitets- eller høgskolenivå.