EPN-V2

Norsk som andrespråk Programplan

Engelsk programnavn
Norwegian as a second language
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
30 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk
  • Innledning

    På alle trinn i grunnopplæring og på arbeidsplasser er det elever, lærerkandidater eller ansatte som har liten eller mangelfull kompetanse i norsk språk. Dette gjelder særlig de som har et annet morsmål enn norsk, eller der norsk er andrespråket deres. I grunnopplæringen følger elever med et annet morsmål enn norsk "Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter", som er en nivåbasert ferdighetsplan. For grunnskolen sier Opplæringsloven § 2-8, første ledd, at: "Elevar i grunnskolen med anna morsmål enn norsk og samisk har rett til særskild norskopplæring til dei har tilstrekkelig dugleik i norsk til å følgje den vanlege opplæringa i skolen." Opplæringsloven har ingen bestemmelser om en tilsvarende rett for elever innen videregående opplæring, men også elever i den videregående skolen kan få særskilt norskopplæring dersom de har behov for det til de har tilstrekkelig kompetanse til å følge opplæring etter den ordinære læreplanen i norsk. Slik tilrettelagt norskopplæring krever kompetanse i å tilrettelegge opplæring i norsk som andrespråk.

  • Målgruppe

    Generell studiekompetanse

  • Opptakskrav

    Opptakskrav er generell studiekompetanse eller realkompetanse.

    Søkere som søker opptak på grunnlag av realkompetanse må oppfylle disse kravene:

    • Søker må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse.
    • Søker må ha minimum fem års relevant (fulltids) yrkespraksis (deltid regnes om til heltid). Med relevant yrkespraksis menes fagspesifikk arbeidserfaring som er relevant for det studietilbudet det søkes om opptak til. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende. Ingen kan få mer enn 100 % uttelling for yrkespraksis og utdanning for samme periode.
    • Søker må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) og engelsk til å kunne gjennomføre studiet. Dette skal dokumenteres med fagene norsk (112 årstimer) (eller annet nordisk språk) og engelsk (140 årstimer) fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid.
    • Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller kravet til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, jf. krav i forskrift om opptak til høyere utdanning. Unntak kan gjøres dersom undervisningen i sin helhet foregår på engelsk, eller når søkeren kan dokumentere bestått treårig videregående opplæring fra Norge eller et annet nordisk land.

    Som relevant yrkespraksis regnes arbeid relatert til undervisnings-, omsorg-, sosial- eller helsesektor, eller tilsvarende.

  • Læringsutbytte

    Årsstudium i migrasjons- og integrasjonsforvaltning er et fulltidsstudium og består av emner tilsvarende 60 studiepoeng.

  • Innhold og oppbygging

    Undervisningen i det enkelte emnet går over hele eller deler av semesteret.

    Undervisningsformen er en kombinasjon av forelesninger, seminarer, gruppearbeid, ulike skriftlige arbeider og presentasjoner.

    Studentenes ansvar for egen læring forutsetter aktiv deltakelse. I studiet blir det i tillegg til forelesninger benyttet ulike studentaktive læringsformer som skriftlige oppgaver, gruppearbeid, muntlig framføring, seminarer etc.

    Valgfritt emne Løper over flere semestre

    1. studieår

    1. semester

    2. semester

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Ved samlingene vil ulike arbeidsformer bidra til å utvikle studentenes faglige og personlige utvikling, og til økt refleksjonsnivå. Mellom samlingene må studentene være innstilt på forarbeid og etterarbeid, både i grupper og individuelt. En viktig del av læringsprosessen er bruk av det pedagogiske verktøyet høgskolens elektroniske læringsplattform. Kommunikasjon mellom studentene og fagansvarlige, og studentene imellom skjer i stor grad via nett. Arbeidsformene i studiet vil blant annet være:

    • forelesning, dialog, problembasert læring osv
    • arbeid i grupper
    • gi og motta veiledning individuelt og i gruppe
    • individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner osv
    • skriftlige oppgaver som logg, rapport, refleksjonsnotat, vurdering av elevtekster og læringsmateriell, didaktiske tilrettelegginger osv
    • arbeid over nett

    Studiet forutsetter at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. De ulike emnene vil knyttes til forskjellige aktiviteter, og det forutsettes at studentene bidrar på forskjellige måter i gjennomføringen av disse.

  • Internasjonalisering

    På grunn av studiets varighet åpnes det ikke for å ta deler av studiet ved en utenlandsk utdanningsinstitusjon.

    Et av emnene vil i sin helhet bli undervist på engelsk, som dermed åpner for innvekslingsstudenter.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Alle arbeidskrav, fastsatt i den enkelte emneplan, må være godkjent for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen i emnet. Frist for innlevering av arbeidskrav fastsettes av emneansvarlig ved oppstart.

    Skriftlige arbeidskrav blir vurdert av en faglærer. Studenten får skriftlig og/eller muntlig tilbakemelding på arbeidskravet. Ved ikke godkjent arbeidskrav gis studenten mulighet til å forbedre arbeidskravet innen en fastsatt frist. Dersom det foreligger særlige grunner kan en student etter søknad gis utsettelse på innlevering av arbeidskravet. Studenter som ikke har fått godkjent alle obligatoriske arbeidskrav, har ikke rett til å avlegge eksamen. Når en oppgave ikke godkjennes vil faglærer gi en skriftlig eller muntlig tilbakemelding om hva som bør forbedres. Studenten får så mulighet til å levere på ny innen en gitt frist.

    Når det i et arbeidskrav stilles krav om deltakelse i et gruppearbeid, skal gruppen bekrefte at de enkelte medlemmene har fylt dette kravet gjennom en skriftlig erklæring som leveres sammen med arbeidskravet. Samme prosedyre gjelder ved underkjenning av gruppearbeidskrav som ved individuelle arbeidskrav.

  • Vurdering og sensur

    Vurderingsformene i studiet varierer fra emne til emne, og er enten hjemmeeksamen eller skoleeksamen.

    Et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor.

    Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

    Alle emner har graderte karakterer fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Øvrig informasjon

    • Godkjent av rektor ved Høgskolen i Akershus 10. september 2008
    • Revisjon godkjent av dekan 7. mai 2012
    • Redaksjonelle endringer 22. oktober 2019