EPN-V2

Norwegian as a second language Programme description

Programme name, Norwegian
Norsk som andrespråk
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    På alle trinn i grunnopplæring og på arbeidsplasser er det elever, lærerkandidater eller ansatte som har liten eller mangelfull kompetanse i norsk språk. Dette gjelder særlig de som har et annet morsmål enn norsk, eller der norsk er andrespråket deres. I grunnopplæringen følger elever med et annet morsmål enn norsk "Læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter", som er en nivåbasert ferdighetsplan. For grunnskolen sier Opplæringsloven § 2-8, første ledd, at: "Elevar i grunnskolen med anna morsmål enn norsk og samisk har rett til særskild norskopplæring til dei har tilstrekkelig dugleik i norsk til å følgje den vanlege opplæringa i skolen." Opplæringsloven har ingen bestemmelser om en tilsvarende rett for elever innen videregående opplæring, men også elever i den videregående skolen kan få særskilt norskopplæring dersom de har behov for det til de har tilstrekkelig kompetanse til å følge opplæring etter den ordinære læreplanen i norsk. Slik tilrettelagt norskopplæring krever kompetanse i å tilrettelegge opplæring i norsk som andrespråk.

  • Target group

    Målgruppe er lærere i grunnopplæring og andre som legger til rette for opplæring av barn, ungdom og voksne i norsk som andrespråk.

  • Admission requirements

    Opptakskrav er generell studiekompetanse eller realkompetanse.

    Søkere som søker opptak på grunnlag av realkompetanse må oppfylle disse kravene:

    • Søker må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse.
    • Søker må ha minimum fem års relevant (fulltids) yrkespraksis (deltid regnes om til heltid). Med relevant yrkespraksis menes fagspesifikk arbeidserfaring som er relevant for det studietilbudet det søkes om opptak til. Inntil to av de fem årene kan erstattes av relevant ulønnet arbeid, utdanning, organisasjonserfaring eller liknende. Ingen kan få mer enn 100 % uttelling for yrkespraksis og utdanning for samme periode.
    • Søker må ha tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) og engelsk til å kunne gjennomføre studiet. Dette skal dokumenteres med fagene norsk (112 årstimer) (eller annet nordisk språk) og engelsk (140 årstimer) fra videregående opplæring eller tilsvarende, bestått med karakteren 2 eller bedre. Alternativt kan kravet til norsk dokumenteres med en attest fra arbeidsgiver som beskriver hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig og muntlig (eller annet nordisk språk) som en vesentlig del av sitt arbeid.
    • Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere at de oppfyller kravet til norsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse, jf. krav i forskrift om opptak til høyere utdanning. Unntak kan gjøres dersom undervisningen i sin helhet foregår på engelsk, eller når søkeren kan dokumentere bestått treårig videregående opplæring fra Norge eller et annet nordisk land.

    Som relevant yrkespraksis regnes arbeid relatert til undervisnings-, omsorg-, sosial- eller helsesektor, eller tilsvarende.

  • Learning outcomes

    Higher Education Entrance Qualification is required for admission, confer Forskrift om opptak til høyere utdanning (Regulation for admission to higher education). Applicants over 25 years of age who cannot document Higher Education Entrance Qualification may be considered on the basis of prior learning and work experience. There exist specific criteria for such admissions.

    The admission requirement is Higher Education Entrance Qualification for students who wish to take courses in the program that do not have previous knowledge requirements. Applications will be considered on an individual basis.

    A police certificate of good conduct must be presented upon application to the program, cf. Forskrift om opptak til høyere utdanning (Regulation for admission to higher education).

  • Content and structure

    Studiet tilbys på deltid med halv progresjon/15 studiepoeng per semester. Det veksles mellom studiesamlinger på universitetet og nettstøttet arbeid over universitetets elektroniske læringsplattform.

    Innholdet i studiet er delt i to emner;

    • Lesing og læring i en tospråklig kontekst, 15 stp
    • Skriving og tekstkultur, 15 stp

    I emnene ivaretas hovedområdene i "Læreplan for grunnleggende norsk for språklige minoriteter": Språk og kultur, Lytte og tale, Lese og skrive og Språklæring. I tillegg ivaretas grunnleggende ferdigheter gjennom arbeidsmåter og oppgaver i studiet.

    Optional course Spans multiple semesters

    1st year of study

    1. semester

    2. semester

  • Teaching and learning methods

    On completion of the program, the candidate has the following knowledge, skills and general competencies:

    Knowledge

    The candidate

    • Has knowledge of various traditions in psychology and behavioral science that emphasize quantitative data and a natural scientific understanding of humans
    • Has general knowledge about and knowledge of how human behavior is affected and changed in interaction with environmental events
    • Has general knowledge about behavior analysis principles and other learning principles and about how these principles are applied in different areas of society
    • Has knowledge about the history of psychology in general, and the history of behavior analysis specifically
    • Knows how the discipline develops through research and application
    • Can update and further develop their own knowledge of psychology and behavior analysis

    Skills

    The candidate can

    • apply behavior analytic principles, including conducting functional surveys and facilitate desired maintenance off and changing of behavior
    • describe pros and cons of different models of explanation in psychology
    • account for practical work that uses different models of explanation in psychology
    • search out and read relevant scientific literature and apply results from research in their own professional practice
    • make scientifically justified choices in their own professional activities, reflect over their own practices, and adjust their own conduct when under supervision
    • use different methods for collecting and analyzing scientific data

    General Competence

    The candidate

    • Can reflect on the distinction between professional knowledge and personal conviction
    • Can communicate research and applied behavioral science and psychology both in writing and orally
    • Can exchange viewpoints and experiences with others with a background in psychology and behavior analysis, and thus contribute to the development of ethically sound practices
    • Can reflect on ethical principles in science such as openness, precision and accountability
    • Is familiar with the special ethical and legal issues and guidelines relevant for work in psychology and behavior analysis
    • Can plan and implement academic that extend over time, alone or as a part of a team
    • Knows the research frontier in their field, and is familiar with groundbreaking work and innovation within psychology and behavior analysis

  • Internationalisation

    The bachelor’s program in psychology with an emphasis on behavior analysis is a program of 180 ECTS, full time over 3 years/6 semesters.

    The study year is 40 weeks, and the workload is approximately 40 hours per week, which includes scheduled activities, students’ self-directed activity, and exams.

    The content of the program can be divided into four main areas:

    Philosophy of science and ethics

    Topics from psychology (developmental psychology, social psychology, psychology of perception, cognitive psychology, psychology of personality, and applied psychology)

    Research methods in psychology

    Behavior analysis in theory and practice

    Please confer with the course descriptions for specific course contents.

    Study progress

    The following describes which courses build on which, and in what sequence they must be taken. This progression is necessary for constructing an integrated whole from different knowledge and skills.

    1. Philosophy of science and ethics

    consists of the courses PSYK1110 – Philosophy of science and ethics and (10 ECTS) and PSYK1220 – General and historical introduction to psychology (10 ECTS).These courses are required for submission of the bachelor’s thesis.

    2. Topics from psychology

    consists of the courses PSYK1620 Organization,society and working life (10 ECTS), PSYK1700 – Cognitive psychology and neuroscience (10 ECTS), PSYK3200 – Social psychology (10 ECTS), PSYK3400 – Developmental psychology (10 ECTS), and PSYK3500 Evolution and behavior (10 ECTS).These courses are required for submission of the bachelor’s thesis.

    3. Research methods in psychology

    consists of the courses PSYK2100 – Research methods 1 – Introduction to quantitative and qualitative methods (10 ECTS), PSYK2400 – Research methods 2 – N=1-design, evaluation and documentation (10 ECTS) and PSYK2600– Research methods 3 – Research design and statistics (10 ECTS). PSYK2100 is required previous knowledge for both PSYK2400 and PSYK2600, and must be passed before these two courses can be taken. All three courses are required for submission of the bachelor’s thesis.

    4. Behaviour analysis in theory and practice

    consists of the courses PSYK1420 - Behavior analysis 1 – General principles of behavior analysis - (10 ECTS), PSYK2210 – Behavior analysis 2 – Applied behavior analysis (15 ECTS), PSYK2310 – Behavior analysis 3 – Experimental and conceptual behavior analysis (10 ECTS). These courses are required for submission of the bachelor’s thesis; taken in this sequence.In addition, PSYKPRA10 – Applied behavior analysis – practicum (15 ECTS) – must be passed before candidate can start the third year of study.

    Other progress requirements:

    PSYKPRA10 - Passed PSYK1420 and completed/approved coursework requirements PSYK2210

    PSYKPRA2 - Passed the courses PSYK1110, PSYK1220, PSYK1420, PSYK1620, PSYK1700, PSYK2100, PSYK2210, PSYK2310, PSYKPRA10, PSYK2400 and PSYK2600

  • Work requirements

    Gjennom hele studiet gis tilbakemeldinger over nett på studentoppgaver. Arbeidskravene i de enkelte emner må være godkjent av høgskolen før studenten kan gå opp til eksamen.

  • Assessment

    • eksamen i NOR6611 er individuell hjemmeeksamen, syv dager
    • eksamen i NOR6621 er skriftlig eksamen under tilsyn, seks timer

    Det framgår av emneplanene mer detaljert informasjon om den enkelte eksamen.

    Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler samt forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

  • Other information

    • Godkjent av rektor ved Høgskolen i Akershus 10. september 2008
    • Revisjon godkjent av dekan 7. mai 2012
    • Redaksjonelle endringer 22. oktober 2019