EPN-V2

Neuro-insights: Data Science Approaches in Neuroscience Programplan

Engelsk programnavn
Neuro-insights: Data Science Approaches in Neuroscience
Gjelder fra
2022 HØST
Studiepoeng
5 studiepoeng
Varighet
1 semester
Programhistorikk

Innledning

Because most young researchers in life and health sciences do not have a solid quantitative background, they face difficulties when analyzing data independently. This difficulty represents a major drawback in research. Students waste time learning analytical methods by themselves that could be more quickly learned with proper instruction and support. Additionally, the lack of convention or standards in some fields is a source of confusion that slows the learning process. As consequence, the quality of insights and research productivity suffer. This course provides a comprehensive introduction to data science and big data applied to neuroscience research.

Its content is designed to train the participants in state-of-the-art techniques in data analysis and machine learning. This will enable the students to interact independently with the data and draw insights from them. The modules are organized so the participants have the opportunity to learn how to handle the most common data types (e.g., EEG, calcium imaging). Special attention is given to field-tested data management protocols, as they are critical for a fast transition from data acquisition to knowledge generation.

This is a hands-on course where the students will learn from implementing the analysis themselves with close supervision. The course will focus on case studies using data from real experiments; advanced students may choose to use their own data. The students will develop understanding through constant presentation of their work and dialectical reflection over their choices, results, and interpretations.

Målgruppe

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om organisasjoner som strukturelle, kulturelle og politiske systemer
  • inngående kunnskap om ledelsesteorier med særlig relevans for utøvelsen av ledelse
  • innsikt i hvordan ulike organisasjonsformer kan påvirke atferden i organisasjoner
  • inngående kunnskap om kommunikasjon, samarbeid, konflikt, konfliktutganger og konflikthåndtering
  • inngående kunnskap om beslutningsprosesser i organisasjoner
  • kunnskap om New Public Management (strategisk ledelse, mål- og resultatstyring, service- og kvalitetsledelse og effektiviseringsstrategier av offentlige tjenester)

Ferdigheter

Studenten kan

  • arbeide systematisk med egne lederutfordringer
  • kommunisere og samarbeide i utøvelsen av lederrollen
  • analysere konflikter og håndtere ulike typer av konflikter
  • legge til rette for læring, organisasjonsendringer og teamutvikling
  • reflektere over ledelse, makt, innflytelse og etikk

Generell kompetanse

Studenten har

  • kompetanse om ledelsesutfordringer generelt og i offentlig sektor spesielt

Opptakskrav

Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, gruppearbeid, oppgaveløsning, øvelser, prosessveiledning, fordypningsoppgave og selvstudier

Innhold og oppbygging

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Tilstedeværelse på første og tredje samling.
  • Fordypningsoppgave, individuell skriftlig oppgave på ca. 15 sider. Merk: Arbeidet med fordypningsoppgaven påbegynnes første semester.
Valgfritt emne Løper over flere semestre

Arbeids- og undervisningsformer

Individuell skriftlig eksamen, 5 timer.