EPN-V2

STKD6810 Neuro-insights: Data Science Approaches in Neuroscience II Emneplan

Engelsk emnenavn
Neuro-insights: Data Science Approaches in Neuroscience II
Studieprogram
Neuro-insights: Data Science Approaches in Neuroscience
International Summer School - Faculty of Technology, Art and Design
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Anbefalte forkunnskaper

This course is recommended for PhD and Master Students that are involved in neuroscience research projects. It is an advantage if the student has knowledge in algebra, linear algebra, statistics, calculus and neurophysiology. It is also recommended that the student is proficient in programming in Python.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
  • kjenner til kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
  • har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor restaurant- og matfag

Ferdigheter

Studenten

  • kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og lede yrkesrelevant undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
  • kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner
  • kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i yrkesopplæringen
  • kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
  • kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet
  • kan bygge gode relasjoner til elever/lærlinger og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er varierte og består av blant annet av praktiske undervisningsøvelser, prosjektarbeid, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis og erfaringsdeling.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Prosjekteksamen i gruppe på tre til fire studenter.

Eksamen består av skriftlig rapport fra et yrkesfaglig og yrkesdidaktisk prosjekt knyttet til utvikling av forståelse for sammenheng mellom yrkes- og profesjonsteori og yrkesopplæring. Omfang: 4000 ord +/-10%.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen, dersom det ikke kan dannes grupper legges det til rette for individuell gjennomføring
  • Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler tillatt. Kilder skal oppgis.

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.

Sensorordning

  • Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant undervisning. Kunne bruke relevante pedagogiske modeller for planlegging, gjennomføring og dokumentere undervisning, planlegging av yrkesopplæring samt pedagogiske bruk av motivasjonstiltak som tiltak for å redusere bortvalg og frafall. Bruk av ulike undervisningsmetoder som er relevant for fag og yrkesopplæring
  • Styringsdokumenter. Kunne anvende styringsdokumenter, lovverk og forskrifter som er relevante for utdanningen
  • Analyse av relevant yrkeskompetanse. Hva kjennetegner en god yrkesutøver. Hvilke ferdigheter, kunnskaper og egenskaper er viktige i de ulike restaurant- og matfagyrkene?
  • Observasjon og kartlegging. Elevkartlegging som forutsetning for yrkesrettet opplæring. Kunne bruke ulike metoder for observasjon og kartlegging av elever i restaurant- og matfag
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap med vekt på råvarekunnskap og produksjonsprosesser. Fokus på trygg mattilvirkning, ernæring, mikrobiologi og hygiene.
  • Profesjonsfaglig digital kompetanse. Kunne anvende relevante digitale verktøy i undervisningen
  • Prosjektarbeid og prosjektorganisering. Organisere og gjennomføre yrkesfaglige og yrkesdidaktiske prosjekter

Praksis

20 dager pedagogisk praksis, (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)

10 dager yrkesfaglig praksis

Emneoverlapp

The course has 5 ECTS of overlapping content towards "Neuro-insights: Data Science Approaches in Neuroscience I" (STKD6800).