Programplaner og emneplaner - Student
Naturfag 1, trinn 1-7 Programplan
- Engelsk programnavn
- Natural Sciences 1 for Primary School
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 30 studiepoeng
- Varighet
- 2 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Målgruppen er studenter med bachelorgrad innen helse- eller sosialfag som ønsker å arbeide med fagutvikling og/eller delta i forskning innen sitt fagområde, og eventuelt arbeide klinisk innen sin valgte spesialisering. Studiet er en aktuell påbygging for en rekke helse- og sosialfaglige utdanninger.
Målgruppe
Opptak skjer direkte til ønsket spesialisering. Opptak til masterstudiet i helsevitenskap krever en bachelorgrad eller tilsvarende innen nærmere angitt bakgrunn, med gjennomsnittskarakter på minst C. Gjennomsnittskarakter på C er imidlertid ingen garanti for opptak. Dersom det er flere kvalifiserte søkere enn antall studieplasser, vil de kvalifiserte søkerne bli rangert etter de gjeldende rangeringsreglene.
Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet. Oppstart av den enkelte spesialisering forutsetter et tilstrekkelig antall kvalifiserte søkere.
Følgende opptakskrav gjelder til tverrfaglig spesialisering i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid:
Bachelorgrad eller tilsvarende som gir yrkestittel sosionom, vernepleier, barnevernspedagog, sykepleier, fysioterapeut eller ergoterapeut.
Søkere som takker ja til tilbud om studieplass må fremlegge politiattest.
Innpassingsopptak 2025
Personer med fullført tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid, 60 studiepoeng, etter forskrift fra 2022 eller personer med fullført videreutdanning i psykisk helsearbeid, 60 studiepoeng, ved OsloMet etter programplan gjeldene fra opptak høst 2018 kan søke direkte opptak til andre studieår (fulltid) eller tredje studieår (deltid).
For mer informasjon se https://www.oslomet.no/studier/hv/innpassing-psykisk-helsearbeid (må sjekkes)
I tillegg må søkere til innpassingsopptak ha bachelorgrad eller tilsvarende som gir yrkestittel sosionom, vernepleier, barnevernspedagog, sykepleier, fysioterapeut eller ergoterapeut.
Opptakskrav
Reference is made to the Regulations relating to Admission to Studies at OsloMet. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-15-1681
1) Admission to all study directions in the master's degree programme requires:
Bachelor's degree in engineering
25 ECTS in mathematics
7.5 ECTS in physics, solid mechanics, building physics and/or thermodynamics
5 ECTS in statistics
An average grade of at least C (according to the ECTS grading scale) on your bachelor´s degree
Proof of your English proficiency: one of the following:
- English from a Norwegian or Nordic upper secondary school and a bachelor's degree from Norway or the Nordic countries
- at least 4 in English from Norwegian upper secondary school
2) Special requirements for the study directions:
Structural Engineering
Bachelor´s degree in civil engineering, mechanical engineering or marine engineering
20 credits in mechanics, statics or other courses in the field of structural engineering
Building Technology
Bachelor´s degree in civil engineering, mechanical engineering or energy & environment in buildings
Transport Infrastructure Engineering
Bachelor´s degree in civil engineering, mechanical engineering or marine engineering
Geotechnical Engineering
Bachelor´s degree in civil engineering, mechanical engineering, marine engineering or equivalent engineering discipline.
Smart Water Engineering
Bachelor´s degree in civil engineering, environmental engineering, electronic engineering, mechanical engineering, electronic engineering, chemical engineering or marine engineering
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført studiet Engelsk 1, trinn 1–7 skal studentene ha utviklet kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse i samsvar med beskrivelsene i de nasjonale retningslinjene for engelskfaget i grunnskolelærerutdanningen. Siden studiet er delt i to emner, er læringsutbyttet beskrevet i de to emneplanene.
Arbeids- og undervisningsformer
After completing the programme, the candidate is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The candidate
- has broad knowledge of and insight into various educational, social, economic, political, and ecological dynamics, in relation to questions of international development in the Global South.
- has in-depth knowledge of and is capable of applying social science research methodology.
- has knowledge of how issues in the broad field of international education and development can be analysed, and is capable of critically assessing the history, traditions, and practices of disciplinary perspectives within the interdisciplinary field.
Skills
The candidate
- is capable of applying and analysing multidisciplinary and interdisciplinary approaches to studies of international development, education, and sustainabilities.
- is capable of critically analysing and assessing various issues linked to the relationship between education, development, and sustainabilities, and of conducting research studies of relevant connections across these fields.
- is capable of contributing to the research knowledge base within these fields.
- is capable of developing and articulating informed, and critically reflective, statements about relevant issues and topics addressed in the program.
General competence
The candidate
- is capable of analysing relevant academic issues and undertaking advanced work tasks and projects related to the interdisciplinary field of study.
- is capable of disseminating their own research in written and oral form, in accordance with relevant academic forms and standards.
- is capable of contributing to innovation and development in their particular area of study.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Organisering av studiet
Alle emnene er obligatoriske (begge emnene i fellesdelen, en av fagfordypningene og masteroppgaven).
Fagfordypningen (2x15 studiepoeng) av studiet skal være en videre påbygging av det faget (60 studiepoeng) som studenten søkte opptak på grunnlag av. Se emneplanene for nærmere beskrivelse av de ulike fagfordypningene.
Studiet er organisert som et heltidsstudium over to studieår eller som et deltidsstudium på inntil fire studieår. Det legges vekt på studie- og progresjonsfellesskap for å fremme en inkluderende forsknings- og studiekultur.
Studenter som får innpasset Lærerspesialistutdanning i begynneropplæring, engelsk, matematikk, norsk eller spesialpedagogikk (60 studiepoeng), skal ta emnet Vitenskapsteori og metode (15 studiepoeng) og en tilrettelagt versjon av emnet Masteroppgave (45 studiepoeng). Studiet er på deltid.
Studenter som får innpasset Nasjonal rektorutdanning eller tilsvarende (30 studiepoeng), skal ta emnet Vitenskapsteori og metode (15 studiepoeng), to emner i fagfordypning i utdanningsledelse (2x15 studiepoeng) og en tilrettelagt versjon av emnet Masteroppgave (45 studiepoeng). Studiet er på deltid.
Studieprogrammet på heltid
1. studieår:
MGVM4100 Vitenskapsteori og metode (15 studiepoeng).
SKUTXX eller MGXX4100*** avhengig av hvilken fagfordypning, emne 1 (15 studiepoeng).
SKUT4100 Fag, fagdidaktikk og didaktikk (15 studiepoeng).
SKUTXX eller MGXX4200*** avhengig av hvilken fagfordypning, emne 2 (15 studiepoeng).
2. studieår:
SKUT5910 Masteroppgave (60 studiepoeng).
Studieprogrammet på deltid
1. studieår:
SKUTXX eller MGXX4100*** avhengig av hvilken fagfordypning, emne 1 (15 studiepoeng).
SKUT4100 Fag, fagdidaktikk og didaktikk (15 studiepoeng).
2. studieår:
MGVM4100 Vitenskapsteori og metode (15 studiepoeng).
SKUTXX eller MGXX4200*** avhengig av hvilken fagfordypning, emne 2 (15 studiepoeng).
3. og 4. studieår:
SKUT5910 Masteroppgave (60 studiepoeng).
Studieprogrammet på deltid for studenter som får innpasset Lærerspesialistutdanning
1. studieår:
MGVM4100 Vitenskapsteori og metode (15 studiepoeng).
SKUT5911 Masteroppgave (45 studiepoeng)*.
2. og 3. studieår:
SKUT5911 Masteroppgave (45 studiepoeng)*.
*Arbeidet med masteroppgaven starter i vårsemesteret og fortsetter påfølgende høst- og vårsemester. Se emneplanen for mer informasjon.
Studieprogrammet på deltid for studenter som får innpasset Nasjonal rektorutdanning
1. studieår:
SKUT4441 Fagfordypning i utdanningsledelse 1 (15 studiepoeng)**.
SKUT4442 Fagfordypning i utdanningsledelse 2 (15 studiepoeng)**.
2. studieår:
MGVM4100 Vitenskapsteori og metode (15 studiepoeng).
SKUT5911 Masteroppgave (45 studiepoeng)*.
3. og 4. studieår:
SKUT5911 Masteroppgave (45 studiepoeng)*.
*Arbeidet med masteroppgaven starter i vårsemesteret og fortsetter påfølgende høst- og vårsemester. Se emneplanen for mer informasjon.
**For søkere som har nasjonale videreutdanningsmoduler (hver på 15 studiepoeng) i skoleledelse på masternivå, kan det i tillegg søkes om å få innpasset inntil 30 studiepoeng av disse - som Fagfordypning i utdanningsledelse 1 og 2.
*** For studenter som tar fagfordypninger med emnekode MGXX4100 og MGXX4200 kan det være henvist til Fagplan. Fagplan gjelder ikke for master i skolerettet utdanningsvitenskap.
Undervisningsspråket er i hovedsak norsk. Studiet kan i perioder ha knyttet til seg forelesere fra andre land enn Norge. Deler av undervisningen kan derfor bli gitt på engelsk. Studenter kan velge om de vil besvare skriftlige oppgaver på et skandinavisk språk eller engelsk.
Vurdering og sensur
Ulike læringsformer, pedagogiske metoder og vurderingsformer brukes gjennomgående i utdanningen slik at de understøtter de ulike emnenes læringsutbytter. Varierte arbeidsformer og læringsmetoder i studiet fordrer aktiv studentdeltakelse både individuelt og i gruppe. Eksempler på ulike læringsformer kan være: forelesninger, seminar, ferdighetstrening, praksisstudier, gruppearbeid, skriftlige og muntlige oppgaver, og selvstudier.
Øvrig informasjon
Both the language of instruction and the course literature are in English, which means that the study programme is well suited for international students and student mobility. The study programme is structured so that it is possible for the students to take one semester abroad, in the third or fourth semester.
Students can gain approval and recognition of up to 30 credits on application. Students who go on an exchange in the fourth semester will write their master's thesis with a supervisor from the host institution.
OsloMet is part of the Erasmus programme for student exchange and has entered into several Erasmus+ agreements with relevant universities and university colleges. OsloMet has a dedicated web page with supplementary information about student exchanges: https://student.oslomet.no/utveksling-tkd