Programplaner og emneplaner - Student
Musikk 1 for trinn 1-7 i grunnskolen Programplan
- Engelsk programnavn
- Music, Grade 1-7
- Gjelder fra
- 2021 VÅR
- Studiepoeng
- 30 studiepoeng
- Varighet
- 1 semester
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Bachelorstudiet i medier og kommunikasjon retter seg mot studenter som ønsker å kvalifisere seg for informasjons- og kommunikasjonsvirksomhet eller medieproduksjon innenfor offentlig og privat sektor.
Målgruppe
Ingen
Opptakskrav
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
- Konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
- Oppgave 1 : Kreftsykepleierens ansvar og oppgaver overfor pasienter i behandlingsfasen.
- Utføres individuelt, eventuelt i gruppe hvis det er flere studenter på samme post.
- Omfang: 2000 ord (+/¿ 20 prosent).Resultatene skal legges frem på avdelingen.
- Besvarelsen skal skrives ifølge gitte retningslinjer.
- Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
- Studenten får skriftlig tilbakemelding fra medstudent på besvarelsen.
Læringsutbytte
Se fagplanen.
Innhold og oppbygging
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Gruppevis muntlig seminarinnlegg der studentene skal demonstrere og argumentere teoretisk for en praktisk tilnærming i ett eller flere undervisningsfag, i et begynneropplæringsperspektiv. Tidsramme 20 minutter. Studentene skal gi hverandre muntlig teoribasert respons på innleggene, og det er derfor obligatorisk deltakelse på seminarene.
- Studentene skal individuelt eller i gruppe på inntil tre velge tema for masteroppgave og levere en prosjektskisse på 1800 ord +/- 10 %.
- Studentene skal individuelt eller i gruppe på inntil tre skrive en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema med et omfang på 1600 ord +/- 10%.
1. studieår
1. semester
Arbeids- og undervisningsformer
Individuell muntlig eksamen som består av en forberedt del om begynneropplæring i ett eller flere skolefag og en del knyttet til pensumlitteraturen i emnet. Eksamen utgjør 30 minutter, det er 15 minutter på hver del.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Praksisstudier
Studiet består av to emner
• Emne 1 – PEF01 Praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser 1
• Emne 2 – PEF02 Praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser 2
Hvert emne utgjør 15 studiepoeng og går deltid over ett semester (høst/vår). Hvert emne kan tas frittstående, men må sees i sammenheng med hverandre. Emne 2 bygger på emne 1. Studiet baserer seg på Kunnskapsløftet LK20 og inkluderer alle fag i grunnskolen og kulturskolen.
1. semester
PEF01 - Praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser 1 (15 stp.)
2. semester
PEF02 - Praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser 2 (15 stp.)
Internasjonalisering
Praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser tilbys som et nett- og samlingsbasert (hybrid) deltidsstudium over ett år og er tilpasset studenter som på grunn av bosted, arbeids- eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast ved universitetets campus. Studentene kan følge samlingene heldigitalt eller møte fysisk på campus. For å kunne gjennomføre emnet heldigitalt må studenten ha tilgang til pc og aktuell gratis programvare. Digital og fysisk undervisning foregår parallelt, med en lærer på hver plattform.
Det gjennomføres 3 samlinger i semesteret. Hvert emne omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Dette inkluderer timer til undervisning og veiledning med faglærere på samlinger, arbeid individuelt og i grupper i mellomperioder. Arbeidet vil være et vekselspill mellom teoretisk kunnskap, praktisk erfaring, didaktisk refleksjon og faglige utprøvninger ved egen skole.
Det vil bli gitt undervisning og veiledning i sentrale deler av fagområdet. Det forutsettes at studenten tilegner seg innsikt og ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudier og praktisk arbeid. Faglærere og studenter har felles ansvar for å skape sammenheng og helhet i studiet. Studenten skal arbeide med å analysere, reflektere, vurdere og formulere faglige og metodiske problemstillinger, samt lede samtaler og holde egne innlegg.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Praksis er valgfag som tilbys i henholdsvis 5. og 6.semester.
Studenten får hjelp til å finne og søke relevant praksis, men har selv ansvar for å ordne praksissted, og må i samarbeid med praksisstedet bestemme tid, sted og oppgaver. Praksis er normalt ulønnet.
Praksisoppholdet varer i 5. semester i 4 uker og i 6.semester normalt i 9 uker, men det kan tilrettelegges for den enkelte student.
Vurdering og sensur
Studiet har ett arbeidskrav i høstsemesteret (emne 1) og ett arbeidskrav i vårsemesteret (emne 2). Arbeidskravet omfatter en valgfri tverrfaglig oppgave basert på praktiske og estetiske kompetanser.
Besvarelsen har en individuell og en gruppebasert del. Formålet med arbeidskravene er at studentene selv skal erfare det som har vært gjennomgått i et emne gjennom eget praktisk arbeid og utprøving. Arbeidskravene vil bli tilpasset trinnet som studenten har ved sin arbeidsplass, eller fagområdet og aldersgruppe for kulturskolen.
Innfrielse og godkjenning av arbeidskrav danner forutsetningen for å kunne framstille seg til eksamen. Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent og skal være innfridd innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legedokumentasjon fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Studenter som ikke får godkjent sitt arbeidskrav kan maksimum avlegge dette tre ganger. Ny frist for innfrielse av arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Studentene skal jobbe med arbeidskrav mellom to av samlingene. Innholdet i arbeidskravene danner det faglige grunnlaget for å kunne gjennomføre eksamen, og for erfaringsutveksling og det videre arbeidet på samlingene. Det skal gis ett arbeidskrav hvert semester. Formålet med hvert enkelt arbeidskrav er at studentene selv skal erfare det som har vært gjennomgått i et emne gjennom eget praktisk arbeid og utprøving.