EPN-V2

Career Guidance and Counselling - Personal and Social Counselling Programme description

Programme name, Norwegian
Karriereveiledning og sosialpedagogisk rådgivning
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
60 ECTS credits
Duration
4 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    Det er lagt til rette for at studenter som ønsker det skal kunne ta ett eller to semester av bachelorstudiet som utvekslingsstudent ved en utenlandsk utdanningsinstitusjon. Normalt vil dette skje i fjerde eller femte semester av bachelorstudiet. OsloMet har inngått samarbeidsavtaler med universiteter i flere land i ulike verdensdeler. Dette gir studentene et bredere tilbud av utviklingsrelaterte emner de kan velge mellom, samtidig som det å tilbringe et semester ved en utdanningsinstitusjon i et annet land er en svært nyttig erfaring.

  • Target group

    Dette er beskrevet i hver enkelt emneplan.

  • Admission requirements

    Vurderingsordningene varierer i løpet av studiet med type arbeider, progresjon i krav og forventninger og bruk av interne og eksterne sensorer. Studentene vil i løpet av studiet blant annet være innom følgende vurderingsformer: hjemmeeksamen, feltarbeidsoppgave, muntlig eksamen, skriftlig oppgave og skriftlig eksamen under tilsyn.

    Se hver enkelt emneplan for mer informasjon om vurdering.

    Vurderingskriterier ved bruk av gradert karakter:

    A, fremragende: Fremragende presentasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser usedvanlig god reflekterende og analytisk evne og uvanlig stor grad av faglig modenhet og selvstendighet.

    B, meget god: Meget god presentasjon. Kandidaten viser god reflekterende og analytisk evne og stor grad av faglig modenhet og selvstendighet. Mindre mangler kan aksepteres.

    C, god: Jevnt god presentasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser en viss reflekterende og/eller analytisk evne og en viss grad av faglig modenhet og selvstendighet. En del mangler kan aksepteres.

    D, nokså god: En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss svakhet når det gjelder reflekterende og/eller analytisk evne og har relativt lav grad av faglig modenhet og selvstendighet.

    E, tilstrekkelig: Prestasjonen tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer. Kandidaten viser klare svakheter når det gjelder reflekterende og/eller analytisk evne og har lav grad av faglig modenhet og selvstendighet.

    F, ikke bestått: Prestasjonen tilfredsstiller ikke de faglige minimumskravene. Kandidaten viser både manglende faglig modenhet og selvstendighet.

  • Learning outcomes

    Godkjent av studieutvalget ved Høgskolen i Oslo 21. juni 2004

    Revisjon godkjent av studieutvalget 13. januar 2015, 23. mai 2016 og 1. juni 2016

    Redaksjonelle endringer foretatt 3. juni 2016 og 24. oktober 2016

    Revisjon godkjent av studieutvalget 11. mai 2017

    Redaksjonelle endringer foretatt 19. juni og 20. desember 2017

    Revisjon godkjent på fullmakt av leder i studieutvalget 27. november 2017

    Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 24. mai 2018

    Redaksjonell endring foretatt 12. juli 2018

    Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 22. mars 2019

    Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 17. februar 2020

    Redaksjonell endring foretatt 3. mars 2021

    Gjeldende fra høstsemesteret 2021

    Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 12. februar 2024

    Gjeldende fra høstsemesteret 2024

  • Content and structure

    Studiet er organisert som et deltidsstudium med fellessamlinger og arbeidskrav mellom samlingene.

    Studiet består av fire emner, hvert på 15 studiepoeng:

    • KARO6100: Karriereveiledning og karrierelæring: Grunnlag og prinsipper
    • KARO6200: Karriereveiledning og karrierelæring: System- og samfunnsperspektiv
    • KARO6300: Sosialpedagogisk rådgiving: Grunnlag og prinsipper
    • KARO6350: Sosialpedagogisk rådgiving: System- og samfunnsperspektiv

    KARO6100 legger til rette for utvikling av profesjonell karriereveilederkompetansen ved å introdusere sentrale begreper som karrierelæring, karrierekompetanse, grunnleggende valg-, kommunikasjons- og veiledningsteorier, lover og forskrifter, etiske retningslinjer, veiledningsmetoder, karriereverktøy (også digitale) og hjelpemidler.

    KARO6200 fokuserer på karriereveiledning og karrierelæring som virkemiddel for vekst, i møte med samfunnsutfordringer. Det vektlegges systemforståelse, nettverksarbeid og utviklingsarbeid for å bidra til sosial inkludering innen arbeid og utdanning.

    KARO6300 vektlegger utvikling av den profesjonelle rådgiverkompetansen som er nødvendig for å kunne veilede utsatte og sårbare personer til å takle utfordringer og mestre livet.

    KARO6350 vektlegger rådgiverrollen i møte med samfunnsutfordringer og fokuserer på ulike samfunnsforhold som påvirker utsatte og sårbare personers liv. Ved å kartlegge personers og organisasjoners utfordringer og muligheter vil det kunne legges føringer for en positiv utvikling.

    Normal studieprogresjon er å starte med KARO6100 etterfulgt av KARO6200 eller å starte med KARO6300 etterfulgt av KARO6350. Ikke alle emner tilbys hvert semester.

    Optional course Spans multiple semesters
  • Teaching and learning methods

    Arbeidsformene vil veksle mellom forelesninger, praktiske øvelser, gruppearbeid, framlegg og drøftinger i plenum. Planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledningssituasjoner og refleksjon over disse vil foregå i mindre grupper. Deler av læringsaktivitetene i studiet foregår ved bruk av digitale verktøy og tilbud om studieturer.

    Mellom samlingene skal studentene arbeide med oppgaver som knyttes til samlingenes tematiske innhold og studentenes arbeid ved egen eller annen egnet arbeidsplass. Kontakten mellom studenter og universitetet, og innlevering av oppgaver skjer i hovedsak ved bruk av universitetets elektroniske læringsplattform.

  • Work requirements

    Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.

    Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slike læringsferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om 80 % tilstedeværelse. Fravær ut over 20 % kan unntaksvis kompenseres etter avtale med faglærer.

    Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne.

  • Assessment

    Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

    For informasjon om bruk av sensorer, se de enkelte emneplanene.

    Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høgskoler, jfr også forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

    Ved klage på karakter etter gruppeeksamen kan klage framsettes av enkeltstudenter eller hele gruppen. Evt ny karakter gjelder for den studenten/de studentene som har klaget.

    Studentenes rettigheter og plikter ved evt ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studentene er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

  • Other information

    • Studiet er godkjent av sytret for Hgskolen i Akershus 14.12.2004
    • Utvidet studieplan godkjent av rektor ved Høgskolen i Akershus 03.09.2010
    • Endringer godkjent av prodekan 07.03.2019
    • Endringer godkjent av Udanningsutvalget ved LUI 22.02.2021