EPN-V2

KARO6200 Career Education and Counselling in a sociopolitical context Course description

Course name in Norwegian
Karriereveiledning og karrierelæring: System- og samfunnsperspektiv
Study programme
Career Guidance and Counselling - Personal and Social Counselling
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

KARO6200 fokuserer på karriereveiledning og karrierelæring som virkemiddel for vekst, i møte med samfunnsutfordringer. Det vektlegges systemforståelse, nettverksarbeid og utviklingsarbeid for å bidra til sosial inkludering innen arbeid og utdanning.

Required preliminary courses

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til politiske føringer for og organiseringen av karriereveiledning i Norge og andre land
  • har grunnleggende kunnskap om fasene i utviklingsarbeid og endringsprosesser
  • har systemforståelse for utdanningsstrukturer og arbeidslivet
  • har kunnskap om utfordringer knyttet til mangfold og utenforskap

Ferdigheter

Studenten

  • kan initiere og lede gruppeprosesser
  • kan identifisere relevante samarbeidspartnere for karriereveiledning og utvikle funksjonelle nettverk
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid i karriereveiledningsfeltet

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til kritisk og etisk refleksjon over egen rolle og kompetanseutvikling som profesjonsutøververdsetter brukermedvirkning og bruker funksjonelle nettverk med relevante samarbeidspartnere for å legge til rette for karriereutvikling og livslang læring
  • holder seg faglig oppdatert og bidrar til egen utvikling gjennom refleksiv praksis

Content

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Teaching and learning methods

Emnet BPAL6010 introduserer grunnlagstenkning om palliasjon og palliasjon til barn, ungdom og deres familier og deres fysiske, psykiske, sosiale, åndelige og eksistensielle behov fra diagnosetidspunkt, gjennom sykdomsforløp og i oppfølging av familiene etter barnets død. For ungdom kan overgangen fra barneavdeling til behandling som voksen være en utfordring og studiet vil også rette søkelys på denne overgangen (transisjon).Tverrfaglig samhandling mellom tjenestenivåer og i barnepalliative team er sentralt for å oppnå helhetlig oppfølging der livskvalitet er et sentralt mål. Orientering om tjenestetilbud og hvordan palliasjon til barn organiseres i ulike deler av helsetjenesten i Norge og i andre land, tilegnes blant annet gjennom hospitering ved en selvvalgt institusjon/tjeneste. I møte med alvorlig syke barn og ungdom stilles fagutøvere overfor en rekke etiske utfordringer som aktualiseres i ulike kliniske settinger i eksempelvis nyfødtintensivavdelinger, barneintensivavdelinger, barnehabilitering og andre enheter der barn og ungdom med livstruende og livsbegrensende tilstander oppholder seg. Emnet gir studentene anledning til å diskutere problemstillinger fra egen praksis med medstudenter og forelesere.

Course requirements

Opptak til studiet.

Assessment

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan vurdere tiltak som er nødvendig for å ivareta barnet, ungdommen og familiens fysiske, psykiske, sosiale, åndelige og eksistensielle behov og som kan forbedre barnets og familiens livskvalitet
  • kan gjøre rede for utvikling av tjenestetilbudet i barnepalliasjon og samhandling i tverrfaglige barnepalliative team
  • kan gjøre rede for tverrfaglig organisering og samhandling mellom tjenestenivåer, og hvordan tjenestetilbud kan fungere i et gjensidig samspill mellom tjenestenivåer
  • kan kritisk vurdere smerte- og symptomhåndtering av barn og ungdom med livstruende og livsbegrensende tilstander
  • kan gjøre rede for barn, ungdom og familiers rettigheter, lover og retningslinjer som regulerer helse- og omsorgstjenestene
  • kan drøfte modeller for etisk refleksjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere barn og ungdom med palliative behov og utvikle tiltaksplan i tråd med pasientforløpsmodeller
  • kan identifisere behov for helhetlig og livslang palliasjon til barn, ungdom og deres familier og ivareta familienes behov for oppfølging etter barnets død
  • kan utvikle tjenestetilbud til barn og ungdom med palliative behov og deres familier sammen med andre tjenesteutøvere i tverrfaglige team
  • kan identifisere etiske problemstillinger og reflektere kritisk ved bruk av etiske modeller for refleksjon
  • kan identifisere og gjøre rede for lovverket og etiske utfordringer ved livsavslutning eller livsforlengende behandling
  • kan gjøre rede for tilbudet om palliasjon til de ulike aldersgruppene og til barn over 16 år som er i overgangen mellom barne- og voksenpalliasjon
  • har kjennskap til ulike profesjoners bidrag til helhetlig og god smerte- og symptomlindring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen palliasjon til barn og ungdom med utgangspunkt i fagkunnskap, forskningskunnskap og erfaringskunnskap
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger både med spesialister og til allmennheten
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innen palliasjon til barn og ungdom

Permitted exam materials and equipment

Samlinger og nettbasert undervisning. Hospitering/observasjonspraksis. Undervisningen vil foregå på norsk/skandinavisk eller engelsk ved enkelte forelesninger. Det kan være aktuelt å reise på hospitering til et annet land sammen med veiledere. Nærmere informasjon- om og avgjørelse om en slik hospitering tas ved semesterstart.

Grading scale

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgaver være godkjent:

  • Observasjonspraksis 2 dager
  • På bakgrunn av observasjonspraksis utarbeider studentene en refleksjonsoppgave som knyttes til et selvvalgt tema og relateres til klinisk virksomhet, tverrfaglighet eller organisatoriske faktorer. Arbeidet er en faglig tekst som presenteres på samling og danner grunnlag for diskusjon i studentgruppen. Arbeidskravet kan gjøres individuelt eller i grupper på 2-3 studenter. Arbeidet skal knyttes til ett eller flere av læringsutbyttebeskrivelsene og pensumlitteratur skal benyttes. Omfang 1000 ord (+/- 20 %)
  • 80% tilstedeværelse på samling

Examiners

Etter fullført studie har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten har

  • kunnskaper om forskjellige teknologiske verktøy brukt i læringssammenheng
  • kunnskap om yrkene som inngår i eget utdanningsprogram, også kryssløpsmulighetene og hvordan tilbudsstrukturen for videregående opplæring styres
  • kunnskap om metoder, vurderings-, og dokumentasjonsformer for yrkesrelevant opplæring

FerdigheterStudenten kan

  • planlegge og anvende ny teknologi i læringsoppgaver/undervisningsopplegg
  • anvende ulike digitale verktøy for å illustrere reelle yrkesoppgaver
  • utvikle og vurdere undervisningsopplegg som viser hvordan ny teknologi kan anvendes i ulike yrker

Generell kompetanseStudenten kan

  • analysere og reflektere over egen kompetanseutvikling i studiet
  • analysere læreplaner og tilrettelegge for bruk av ny teknologi på de enkelte fagenes premisser
  • videreutvikle egen planlegging-, undervisning-, vurderings-, og dokumentasjonspraksis i henhold til sentrale og lokale retningslinjer og yrkenes kompetansebehov