Programplaner og emneplaner - Student
KARO6200 Career Education and Counselling in a sociopolitical context Course description
- Course name in Norwegian
- Karriereveiledning og karrierelæring: System- og samfunnsperspektiv
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
KARO6200 fokuserer på karriereveiledning og karrierelæring som virkemiddel for vekst, i møte med samfunnsutfordringer. Det vektlegges systemforståelse, nettverksarbeid og utviklingsarbeid for å bidra til sosial inkludering innen arbeid og utdanning.
-
Required preliminary courses
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kjenner til politiske føringer for og organiseringen av karriereveiledning i Norge og andre land
- har grunnleggende kunnskap om fasene i utviklingsarbeid og endringsprosesser
- har systemforståelse for utdanningsstrukturer og arbeidslivet
- har kunnskap om utfordringer knyttet til mangfold og utenforskap
Ferdigheter
Studenten
- kan initiere og lede gruppeprosesser
- kan identifisere relevante samarbeidspartnere for karriereveiledning og utvikle funksjonelle nettverk
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid i karriereveiledningsfeltet
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til kritisk og etisk refleksjon over egen rolle og kompetanseutvikling som profesjonsutøververdsetter brukermedvirkning og bruker funksjonelle nettverk med relevante samarbeidspartnere for å legge til rette for karriereutvikling og livslang læring
- holder seg faglig oppdatert og bidrar til egen utvikling gjennom refleksiv praksis
-
Content
Sentrale temaer i emnet:
- Systemforståelse og lærende nettverk
- Læring og utvikling i arbeidslivet
- Gruppeprosesser og gruppeveiledning
- Mangfold og utenforskap i karriereveiledning og karrierelæring
- Utviklingsarbeid i karriereveiledning og karrierelæring
-
Teaching and learning methods
Arbeidsformene på samlingene veksler mellom forelesninger, øvelser, gruppearbeid, framlegg og drøftinger i studentgruppen. Mellom samlingene skal studentene arbeide med litteratur og et prosjektarbeid som danner grunnlag for eksamen.
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuelt refleksjonsnotat knyttet til emnets tema. Omfang 300-400 ord eller videologg på 2-3 minutter.
- Studentene skal i grupper på 2-4 studenter planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass. Dette dokumenteres på følgende måter:
- Utforme prosjektskisse og problemformulering. Skriftlig oppgave, omfang 400-800 ord
- Presentere resultater og erfaringer fra utviklingsarbeidet for medstudenter og eventuelt inviterte gjester. Muntlig framlegg, 15-20 minutter pr gruppe
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.
-
Assessment
Prosjekteksamen i gruppe på 2-4 studenter. I eksamensbesvarelsen skal studentene beskrive og drøfte erfaringer med utviklingsarbeidet i lys av relevant teori og studiets læringsutbytter
Besvarelsen leveres enten som et skriftlig dokument på 3000-4000 ord eller som en multimodal presentasjon som skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst/ppt/lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være 8-10 minutter.
Det kan i særlige tilfeller søkes om å levere eksamen individuelt.
Ny og utsatt eksamen
Til første ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av prosjektoppgaven, ved senere forsøk må det skrives ny prosjektoppgave.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt.
-
Grading scale
Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått. Alle i gruppen får samme karakter
-
Examiners
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.