EPN-V2

KARO6350 Social Counselling in a sociopolitical context Course description

Course name in Norwegian
Sosialpedagogisk rådgiving: System- og samfunnsperspektiv
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    Emnet vektlegger rådgiverrollen i møte med samfunnsutfordringer og fokuserer på ulike samfunnsforhold som påvirker utsatte og sårbare personers liv. Ved å kartlegge personers og organisasjoners utfordringer og muligheter vil det kunne legges føringer for en positiv utvikling.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om institusjoners ansvar for å sikre gode psykososiale oppvekstmiljø og oppvekstvilkår
    • har kunnskap om kartleggingsarbeid på individuelt og organisasjonsmessig plan
    • har kunnskap om ulike organisasjoner innenfor hjelpesektoren og verdien av tverretatlig samarbeid

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan bidra til at personer med personlige, sosiale eller emosjonelle vansker etablerer kontakt med nødvendige hjelpeinstanser
    • kan etablere nettverk med andre institusjoner i hjelpesammenheng
    • kan initiere og lede arbeidet mot skolevegring og frafall i skolen
    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere kartleggings- eller utviklingsarbeid knyttet til sosialpedagogisk rådgivning

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan observere, analysere og henvise utsatte og sårbare grupper ved behov
    • har forståelse for og innsikt i utsatte gruppers livssituasjon fra et samfunnsperspektiv
    • har forståelse for hvordan det sosialpedagogiske feltet inngår i et helhetlig rådgivnings- og veiledningsarbeid for marginaliserte og utsatte personer
    • er bevisst på etiske perspektiver i møte med utsatte og sårbare personer
  • Content

    Sentrale temaer i emnet:

    • Tverretatlig samarbeid og systemforståelse
    • Kartlegging og utviklingsarbeid
    • Konflikthåndtering
    • Selvmord
    • Frafall i utdanning og arbeid
    • Kriminalomsorg
    • Kulturforståelse, mangfold og utenforskap i sosialpedagogisk rådgivning
    • Etikk i rådgivningssituasjoner
  • Teaching and learning methods

    Arbeidsformene på samlingene veksler mellom forelesninger, øvelser, gruppearbeid, framlegg og drøftinger i studentgruppen. Mellom samlingene skal studentene arbeide med litteratur og et prosjektarbeid som danner grunnlag for eksamen.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere et kartleggings- eller utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass. Gruppeoppgave, 2-4 studenter pr gruppe.
      1. Utforme prosjektskisse. Skriftlig gruppeoppgave, omfang 400-800 ord.
      2. En logg over framdrift og utfordringer underveis i kartleggings- eller utviklingsarbeidet, inkl. om samarbeidet i studentgruppa. Individuell skriftlig oppgave. Omfang 400-800 ord eller videologg på 2-4 minutter.
    2. Erfaringer fra arbeidet skal deles med medstudenter og eventuelt inviterte gjester. Gruppeoppgave, muntlig presentasjon, 15-30 minutter pr gruppe.

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

    Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

  • Assessment

    Prosjekteksamen i grupper på 2-4 studenter. I eksamensbesvarelsen skal studentene beskrive og drøfte erfaringer av kartleggings- eller utviklingsarbeidet i lys av relevant teori og studiets læringsutbytte.

    Besvarelsen leveres enten som et skriftlig dokument på 3000-4000 ord eller som en multimodal presentasjon som skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst/ppt/lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være 8-10 minutter.

    Det kan i særlige tilfeller søkes om å levere eksamen individuelt.

    Ny og utsatt eksamen

    Til første ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av prosjekteksamen, ved senere forsøk må det skrives ny oppgave.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt.

  • Grading scale

    Gradert skala A til E for bestått og F for ikke bestått. Alle i gruppen får samme karakter

  • Examiners

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.