EPN-V2

Masterstudium i digitalt læringsdesign Programplan

Engelsk programnavn
Master Programme in Digital Learning Design
Gjelder fra
2020 HØST
Studiepoeng
120 studiepoeng
Varighet
8 semestre
Programhistorikk

Innledning

Se emneplan under for beskrivelse av studiet.

Målgruppe

Studiet retter seg først og fremst mot lærerstudenter og lærere som ønsker å spesialisere seg i digital læringsdesign for å kunne bidra til digitalisering av skolen, fagene og undervisningen, og spesielt i utvikling av elevenes digitale ferdigheter. Studiet er også åpent for andre kvalifiserte som har interesse for en slik fordypning.

Opptakskrav

For å være kvalifisert for opptak på bachelor i barnevern kreves generell studiekompetanse.

Søkere uten generell studiekompetanse kan søke om opptak på bakgrunn av realkompetanse. Da kreves det minst fem år relevant yrkespraksis, og alder minst 25 år i løpet opptaksåret jf. retningslinjer for opptak på grunnlag av realkompetanse ved OsloMet.

Politiattest

Det må fremlegges politiattest ved opptak til studiet. Politiattesten leveres ved studiestart. Det vises for øvrig til forskrift om opptak til høyere utdanning, § 6-1 og § 6-2.

Skikkethetsvurdering

Bachelor i barnevern er omfattet av forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 30. juni 2006. Dette innebærer at studentens skikkethet vurderes under hele studieperioden.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, begreper, metoder, lover og konvensjoner (nasjonale og internasjonale) av betydning for barnevernspedagogens arbeid med utsatte barn og deres familier i et flerkulturelt samfunn
  • kjenner til vitenskapelig tenke- og arbeidsmåte, samt har innsikt i aktuelt forsknings- og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap
  • har kunnskap om barnevernets historie, egenart og plass i samfunnet
  • har god innsikt i betydningen av barn og unges deltakelse og medvirkning i barnevernsrelatert arbeid
  • har god kunnskap om forebyggende, tverretatlig og tverrprofesjonelt samarbeid
  • kjenner til etikkens betydning for profesjonelle utfordringer barnevernspedagoger kan møte i maktfeltet barnevernet
  • har bred kunnskap om betydningen av kreativitet og ulike aktivitetsformer for den unges vekst, utvikling og mestring
  • kan oppdatere sin kunnskap innenfor barnevernspedagogens fagområde

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • anvende faglige kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnende valg til barnets beste
  • reflektere over eget kunnskapsgrunnlag og fagutøvelse og justere denne under veiledning
  • finne, vurdere og henvise til fagstoff og forskning og fremstille dette kritisk og på en måte som belyser de problemstillingene barnevernspedagogen står ovenfor
  • samhandle profesjonelt med andre faggrupper og barn, unge, deres familier, og nettverk
  • analysere forhold som skaper og opprettholder sosiale problemer og andre livsvansker for barn, unge og deres familier
  • beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer
  • etablere og gjennomføre prosjektarbeid og gruppearbeid
  • tilrettelegge for aktiviteter som grunnlag for relasjonsarbeid og samhandling med barn og unge
  • møte mennesker med ulik kulturell bakgrunn med respekt og nysgjerrighet, og utøve etisk reflekterende og forsvarlig praksis
  • planlegge og gjennomføre større skriftlige arbeider /akademisk skrivemåte
  • praktisere faget på barnevernspedagogens yrkesarenaer, både i første- og andrelinjetjenesten og andre aktuelle yrkesarenaer

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • kan utveksle synpunkter i en tverrfaglig gruppe, reflektere kritisk over egen fagutøvelse og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  • har bevissthet om egne verdier, holdninger og livserfaringer, og forståelse for hvordan disse virker inn i møte med andres perspektiv, verdisyn og livsform i et flerkulturelt samfunn
  • har bevissthet om det sammensatte i barnevernsfaglig arbeid der makt og hjelp er sammenfiltret
  • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser
  • kan samhandle og samarbeide med andre profesjoner og etater til barnets beste

Innhold og oppbygging

Merk at noen emner går over to semestre. Emnene er oppført i det semesteret det starter opp.

Regler for studieprogresjon

Alle arbeidskravene må være levert, og all obligatorisk tilstedeværelse i hvert emne må være gjennomført, for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen i emnet. Hovedregelen for studiet er at alle eksamener for den enkelte studieenhet må i sin helhet være bestått for at studenten skal kunne fortsette i påfølgende studieenhet.

Praksisperioden i 3.studieenhet må være godkjent for at studentene skal kunne avlegge eksamen eller fortsette i påfølgende emner. Studenter som har fått godkjent praksis, men ikke består eksamen i emnet 3A, kan ta eksamen i emne 3B, men får ikke tildelt bachelorgraden før eksamen i emnet 3A er bestått.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

1. semester

2. studieår

3. semester

3. studieår

6. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Masterstudiet i digital læringsdesign er modulbasert med en rekke emner à 15 studiepoeng, samt en masteroppgave. Organiseringen i emner innebærer stor grad av fleksibilitet både med hensyn på innhold (sammensetning av emner), rekkefølgen emnene gjennomføres i og studiets varighet: den enkelte student kan planlegge sitt eget studium ut fra kvalifikasjoner og ønsker, rekkefølgen av emnene (bortsett fra emnekategori 1 og 4) kan varieres ut fra studentens ønsker og institusjonens kapasitet, studiets varighet er normalt fire år, og det kan gjennomføres som fjernundervisning. Studiet bygger på åpne og fleksible læringsprosesser og kombinasjon mellom nettbasert og campus-basert undervisning.

Hver student får tildelt en mentor ved studiestart. Mentor skal være en faglig ansvarlig kontaktperson for studenten mens denne følger emnene i studiet. I begynnelsen av studiet utvikler studenten i samarbeid med mentor en individuell plan for studiet. Alle individuelle planer skal godkjennes av studiets ledelse.

Internasjonalisering

Studiets oppbygging, med nettbaserte emner og til dels undervisning på engelsk, gjør det spesielt velegnet både for norske studenter å gjennomføre deler av studiet fra utlandet, og for deltakelse fra internasjonale studenter. Undervisnings- og forskningspersonalet knyttet til masterstudiet har et bredt internasjonalt samarbeid. Intensjonen er å viderføre og videreutvikle det internasjonale nettverket til også å omfatte studenter på masternivå.

Studenten kan velge å skrive en masteroppgave i tilknytning til internasjonal utvikling og utdanning og må da påregne minst fire ukers feltarbeid i utlandet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenter ved OsloMet har tilbud om å kunne ta deler av studiet i utlandet. Fakultet for samfunnsvitenskap har et godt etablert samarbeid med en rekke universiteter, høgskoler og institusjoner i land i og utenfor Europa. Studieopphold i utlandet kan gi et viktig bidrag til faglig og personlig utvikling; det vil gi nye faglige utfordringer, nye internasjonale kontakter, bedre språkkunnskaper og innsikt i andre kulturer. Det legges til rette for at studentene kan gjennomføre prosjektperioden i 2. studieenhet eller praksisperioden i 3. studieenhet i utlandet. Prosjektperioden må være av minst 3 måneders varighet.

Obligatoriske oppgaver og arbeidskrav som skal leses av samarbeidspartene i utlandet skal skrives på engelsk. Studenter som skal gjøre prosjektarbeid eller gjennomføre praksis i (reise til) land i Sør deltar på obligatorisk feltforberedende kurs i regi av universitetet før avreise.

Innreisende studenter fra partneruniversiteter kan søke om å gjennomføre sin praksisperiode i Oslo. De må først ha gjennomført minst ett år av sitt studium ved sin institusjon.

Gjennom Erasmus skjer det utveksling mellom europeiske utdanningsinstitusjoner.  Studentene vil derfor få forelesninger fra lærere på utenlandske lærersteder. Gjensidig utveksling for både studenter og lærer gir utdanningen en internasjonal profil.

Vurdering og sensur

Emnekategori 1

Høst:

MAIKT-ISL, Fellesemne i digital læringsdesign, 15 studiepoeng, hjemmeeksamen, A-F

Emnekategori 2

Vår:

MAIKT-DCL, Distributed Collaborative Learning, 15 studiepoeng, rapport, A-F

MAIKT-EA, E-assessment, 15 studiepoeng, mappe, A-F

Emnekategori 3

Vår:

MAIKT-DESIGN, Participatory Design, 15 studiepoeng, rapport, bestått/ikke bestått

MAIKT-OP, Programmering i skolen, 15 studiepoeng, skriftlig eksamen under tilsyn og programmerings-oppgave med rapport i gruppe, A-F

MAIKT-STI, Multimodal Design, 15 studiepoeng, praktisk prosjektoppgave og rapport, A-F

Emnekategori 4

Vår:

MAIKT-VF, Philosophy of Science and Research Methods, 15 studiepoeng, hjemmeeksamen, A-F

Emnekategori 5

MAIKT-PM, Project Management, 15 studiepoeng, mappe, A-F

MAIKT-SLI, Digital skoleutvikling, 15 studiepoeng, rapport, A-F

MAIKT-EDU, ICT-supported Development and Education in the South, 15 studiepoeng, hjemmeoppgave, bestått/ikke bestått

Masteroppgaven

MAIKT-MASTER, Masteroppgave, 45 studiepoeng, masteroppgave med muntlig eksamen, A-F

Vurderingsformen og sensorordninger for hvert enkelt emne er beskrevet i de enkelte emneplaner. Karakterene fra alle studiets emner blir påført vitnemålet (emnet fra kategori 1 og masteroppgaven, samt valgte emner fra kategori 2-5).  

Vurderingskriterier

Følgende kriterier brukes for vurdering av masteroppgaven og for emnene når det gis graderte bokstavkarakterer:

A, fremragende: Har solide kunnskaper om fagfeltet digital læringsdesign, og en særlig god evne til selvstendig bruk av både teoretisk, praktisk og pedagogisk IKT-kunnskap. Viser svært høyt refleksjonsnivå i forhold til læringsmål, fagområdets egenart og lærerens rolle i forhold til barn og unges læring og utvikling. 

B, meget god: Har meget gode kunnskaper om fagfeltet digital læringsdesign og meget god evne til selvstendig bruk av både teoretisk, praktisk og pedagogisk IKT-kunnskap. Viser en meget god evne til refleksjon over læringsmål, fagområdets egenart og lærerens rolle i forhold til barn og unges læring og utvikling. 

C, god: Har gode kunnskaper i fagfeltet digital læringsdesign og god evne til selvstendig bruk av teoretisk, praktisk og pedagogisk IKT-kunnskap. Viser god evne til refleksjon over læringsmål, fagområdets egenart og lærerens rolle i forhold til barn og unges læring og utvikling. 

D, nokså god: Har begrensede kunnskaper i fagfeltet digital læringsdesign og noe evne til selvstendig teoretisk, praktisk og pedagogisk bruk av IKT-kunnskap. Viser noe evne til refleksjon over læringsmål, fagområdets egenart og lærerens rolle i forhold til barn og unges læring og utvikling. 

E, tilstrekkelig: Tilfredsstiller minimumskravene til teoretisk, praktisk og pedagogisk IKT-kunnskap, men anvender kunnskapen på en uselvstendig måte. Lavt refleksjonsnivå om læringsmål, fagområdets egenart og lærerens rolle i forhold til barn og unges læring og utvikling. 

F, ikke bestått: Utilstrekkelige IKT-kunnskaper om læringsmål, fagområdets egenart og lærerens rolle i forhold til barn og unges læring og utvikling. 

Ved bruk av karakterskalaen Bestått/Ikke bestått, gis karakteren Bestått dersom kandidaten har minst begrensede, men tilstrekkelige kunnskaper i fagfeltet digital læringsdesign og noe evne til selvstendig teoretisk, praktisk og pedagogisk bruk av IKT-kunnskap. Studenten skal videre vise noe evne til refleksjon over læringsmål, fagets egenart og lærerens rolle i forhold til barn og unges læring og utvikling.

Øvrig informasjon

Akkreditert studieprogram etter vedtak i NOKUT 17. november 2008

Revisjon godkjent av studieutvalget ved fakultetet 12. juni 2015

Redaksjonelle endringer foretatt 20. januar 2016

Revisjon godkjent av studieutvalget ved fakultetet 28. november 2017

Pensum oppdatert oktober 2017

Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget ved fakultetet 3. januar 2019

Revisjon godkjent av utdanningsutvalget ved fakultetet 4. november 2019

Redaksjonelle endringer foretatt 4. mai 2020

Gjeldende fra høstsemesteret 2020