EPN

Skolefag for kroppsøving og idrettsfag Programplan

Engelsk programnavn
School Subjects for Physical Education and Sports
Gjelder fra
2019 HØST
Studiepoeng
60 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk

Innledning

Studieprogrammet er en videreutdanning for kandidater med bestått bachelor i idrett, friluftsliv og helse (180 studiepoeng) med valgretning faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag. Et hovedmål for studiet er å gi studentene kompetanse i et tilleggsfag, slik at de etter avsluttet utdanning også har fagkompetanse utover kroppsøving/idrettsfag. Det vil gi studentene et bredere faglig ståsted både ved søking på lærerjobber og i selve utøvelsen av læreryrket.

Målgruppe

Målgruppen for studiet er kandidater med bestått bachelor i idrett, friluftsliv og helse (180 studiepoeng) med valgretning faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag.

Opptakskrav

Bestått bachelor faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag (180 studiepoeng) eller bachelor i idrett, friluftsliv og helse (180 studiepoeng) med valgretning faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag. 

Søkere med bachelor faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag eller bachelor i idrett, friluftsliv og helse fra Høgskolen i Oslo og Akershus, får 10 tilleggspoeng ved opptak.

Læringsutbytte

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om fagspesifikke emner og temaer knyttet til innholdet i valgt fag

  • har fagdidaktisk kunnskap til å gjøre overveielser knyttet til planlegging, undervisning og læring i valgt fag

  • har kjennskap til læreplan for valgt fag, slik det framkommer i Læreplan for kunnskapsløftet 2006  

Ferdigheter

Kandidaten

  • har ferdigheter i utøvelse av fagspesifikke emner og temaer knyttet til valgt fag

  • kan ut fra et bredt didaktisk grunnlag legge til rette for elevenes læring i valgt fag

  • har ferdigheter i vurdering med og uten karakter i valgt fag

  • har ferdigheter i å analysere læreplan for valgt fag  

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i valgt fag

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger i valgt fag

  • har god innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger

Innhold og oppbygging

Studieprogrammet består av et utvalg av de emnene som hvert år tilbys som videreutdanning for lærere ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Dette kan være:

  • Samfunnsfag (60 studiepoeng)

  • Naturfag (60 studiepoeng)

  • RLE (60 studiepoeng)

  • Engelsk (60 studiepoeng)

  • Eventuelle andre 60-studiepoengsfag som tilbys som videreutdanning ved HiOA

Hvert enkelt skolefag som tilbys som videreutdanning består av to til fire emner. Hvert emne har en tilhørende fagplan.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

Grunnskolelærer 5-10 trinn, NA60, 4ÅR

1. semester
2. semester

Grunnskolelærer 5-10 trinn, SAM60, 4ÅR

Grunnskolelærer 5-10 trinn, E60, 4ÅR

1. semester
2. semester

Grunnskolelærer 5-10 trinn, RE1, 4ÅR

Arbeids- og undervisningsformer

Studiets arbeids- og undervisningsformer fremkommer i de enkelte emneplanene/fagplanene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Nærmere informasjon om arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse fremkommer i de enkelte emneplanene/fagplanene.

Vurdering og sensur

Veilednings- og vurderingsordningen skal tjene de verdier, det læringsutbytte, de emner og arbeidsformer som er sentrale innen det emnet den enkelte student følger undervisning i. Hovedformålet med vurdering og veiledning er å stimulere den faglige utviklingen hos den enkelte student og bidra til et læringsmiljø som er trygt, men samtidig utfordrende.

For nærmere informasjon om vurderings- og eksamensformer, sensorordninger og vurderingskriterier, se den enkelte emneplan/fagplan.

Øvrig informasjon

Godkjent av studieutvalget 07.12.2015.