Programplaner og emneplaner - Student
G5SAM3300 Norwegian and European History until the beginning of the 19th Century Course description
- Course name in Norwegian
- Norsk og europeisk eldre historie
- Study programme
-
Social Sciences, Grades 5-10School Subjects for Physical Education and SportsTeacher Education 5.-10. gradeTeacher Education 5.-10. gradeTeacher Education 5.-10. grade
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Description of integrated courses
Samfunnsfag, 5.-10. trinn
Godkjent av fakultetets studieutvalg 4. april 2013
Redaksjonelle endringer foretatt 19. februar 2016
Pensum oppdatert 2. juni 2017Gjeldende fra høstsemesteret 2017
Innledning
Fagplanen bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningene for 1. – 7. trinn og 5. – 10. trinn, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 1. mars 2010, nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5. – 10. trinn og programplan for grunnskolelærerutdanning for 5. – 10. trinn ved Høgskolen i Oslo, fastsatt av avdelingsstyret 6. mai 2010.
Målgruppe
Faget er en del av studietilbudet for studenter ved grunnskolelærerutdanning for 5.-10.trinn.
Opptakskrav
Ved utlysning for eksterne søkere kreves bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen.
Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.
Innhold og oppbygging
Studietilbudet består av fire emner á 15 studiepoeng. Minste kompetansegivende enhet for dette faget er 60 studiepoeng. Studietilbudet er organisert med to emner om høsten og to emner om våren.
Studiefaget samfunnsfag omfatter fagdisiplinene historie og geografi og fagområdet samfunnskunnskap. Det faglige innholdet er organisert i emner der de tverrfaglige sammenhenger mellom disse fagene vektlegges. Faget settes inn i et fagdidaktisk perspektiv for å utvikle studentenes kompetanse til å undervise i samfunnsfag i grunnskolen på 5. - 10. trinn. Studiet skal kvalifisere til å kunne arbeide selvstendig med både fagspesifikke og didaktiske utfordringer.
Gjennom ulike tilnærmingsmåter til undervisning og didaktisk refleksjon skal studentene utvikle en lærerrolle som vil fremme elevenes samfunnsbevissthet og interesse for faget.
Arbeidet med samfunnsfag skal fremme studentenes kunnskap om og evne til å være medborger i et flerkulturelt samfunn. Studentene skal også oppøve sin evne til å bidra til slik opplæring i grunnskolen.
Arbeids- og undervisningsformer
Studentene skal bli kjent med en rekke metoder for å innsamle, bearbeide og videreformidle fagstoff i samfunnsfag. Digitale verktøy og medier har en sentral plass i undervisning. Vi legger vekt på at studentene utvikler ferdigheter i å bruke IKT, og at de oppøver et kritisk og reflektert forhold til internett og sosiale medier.
Flerkulturell forståelse er et eget tema i samfunnsfag, og i tillegg et gjennomgripende perspektiv i fagdidaktiske tilnærminger og i tilknytning til praksis. Det flerkulturelle perspektivet i samfunnsfag inkluderer levemåter, etnisitet, kjønn og klasse. En forståelse for mangfoldet i skole og samfunn vil gi bedre forutsetninger for tilpasset opplæring i klasserommet.
Gjennom arbeidsmåter og varierte vurderingsformer arbeider vi med bevisstgjøring og kompetanseutvikling om både grunnleggende ferdigheter og elevvurdering i samfunnsfag.
Flerfaglige profesjonstemaer
For å kunne gå opp til avsluttende eksamen i fagene i fjerde studieår, kreves det deltakelse på den obligatoriske profesjonsrekka «Like før…». Profesjonsrekka gjennomføres på studentenes fellestid eller på tidspunkter utover tider for fagstudiene. Innhold og fokus vil kunne variere noe fra år til år, og blir gjort kjent på studentenes årsplan.
Studietur
Som en integrert del av temaet Regionsfordypning arrangeres en studietur. Målet med studieturen er at studentene skaffer seg dypere innsikt i historiske, politiske, geografiske og/eller kulturelle forhold i en gitt region. Studieturen bekostes i sin helhet av studenten og det må tas høyde for at turen går til utlandet.
Deltakelse på studieturen er en faglig aktivitet med krav om deltakelse (se avsnittene ”Arbeidskrav” og ”Faglige aktiviteter med krav om deltakelse”, under). Studenter som ikke har anledning til å delta på studietur, må gjennomføre et alternativt arbeidskrav.
Veiledet praksisopplæring/praksisstudier
Veiledet praksisopplæring tilbys aktive studenter i grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn. Praksisopplæringen i utdanningen er veiledet og går over fire studieår. For nærmere informasjon om praksisopplæringen, se plan for praksisopplæring i grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn.
Praksisopplæringen i fjerde studieår er lagt til 5.-10. trinn. Hovedtema er skolen som organisasjon, det profesjonelle fellesskapet og samarbeid med foresatte og andre samarbeidende instanser. I det fjerde studieåret har praksisopplæringen et omfang på 10 dager.
Videreutdanningsstudenter har ikke veiledet praksis, men kan ha praksisrelaterte arbeidskrav.
Internasjonalisering
I forbindelse med studietur vektlegges kontakt med og besøk på grunnskoler og institusjoner for høyere utdanning i utlandet.
Studenter i grunnskolelærerutdanningen kan se programplanens generelle del for informasjon om internasjonal utveksling. Nærmere opplysninger kan fås ved henvendelse til internasjonal koordinator.
Arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse
Arbeidskrav og obligatoriske faglige aktiviteter er nærmere beskrevet under hvert emne. Undervisningsformene i studiet forutsetter kontinuitet, studentaktivitet og samhandling. For å avlegge eksamen kreves derfor minimum 80 prosent deltakelse i undervisningen. I spesielle tilfeller kan det etter begrunnet søknad gjøres unntak fra deler av disse kravene, eventuelt stilles krav om tilsvarende eller beslektete aktiviteter.
Vurdering
Se emneplanene under punktet Vurdering.
Samlet vurdering
Avsluttende karakter i Samfunnsfag for 5.-10. trinn oppnås når alle fire emner er gjennomført og bestått. Emnene vektes likt ved sammenslåing. Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen. Karakteren F kan ikke inngå i samlet karakter. Beskrivelser av den enkelte eksamen finnes i emneplanene.
Vurderingskriterier
A: Fremragende. Har svært solide kunnskaper og særdeles god evne til å orientere seg innenfor kunnskapsfeltet. Viser god analytisk evne og kan bruke informasjon på en kreativ og kritisk måte. Viser høyt refleksjonsnivå som inkluderer læringsmål, fagets egenart og lærerens rolle knyttet til barn og unges læring og utvikling. Svært god evne til å redegjøre muntlig for faglig stoff, oppfatte problemstillinger og til presis begrunnelse for løsningsforslag.
B: Meget god. Har meget gode kunnskaper og meget god evne til å orientere seg innenfor kunnskapsfeltet. Kan vurdere informasjon kritisk og viser en meget god evne til refleksjon som inkluderer læringsmål, fagets egenart og lærerens rolle knyttet til barn og unges læring og utvikling. Meget god evne til å redegjøre muntlig for faglig stoff, oppfatte problemstillinger og til presis begrunnelse for løsningsforslag.
C: God. Har gode kunnskaper og god evne til å orientere seg innenfor kunnskapsfeltet. Kjenner til ulike informasjonskilder og viser god evne til refleksjon som inkluderer læringsmål, fagets egenart og lærerens rolle knyttet til barn og unges læring og utvikling. God evne til å redegjøre muntlig for faglig stoff, oppfatte problemstillinger og til å begrunne løsningsforslag.
D: Nokså god. Har begrensete kunnskaper, men kjennskap til kunnskapsfeltet og viser noe evne til selvstendig anvendelse av kunnskapen. Viser noe evne til refleksjon som inkluderer læringsmål, fagets egenart og lærerens rolle knyttet til barn og unges læring og utvikling. Viser evne til å redegjøre muntlig for faglig stoff, oppfatte problemstillinger og til å begrunne løsningsforslag.
E: Tilstrekkelig. Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper, men anvender kunnskapen på en uselvstendig måte. Lavt refleksjonsnivå som inkluderer læringsmål, fagets egenart og lærerens rolle knyttet til barn og unges læring og utvikling.
Viser noe evne til å redegjøre muntlig for faglig stoff, oppfatte problemstillinger og til å begrunne løsningsforslag.
F: Ikke bestått. Har utilstrekkelige kunnskaper og viser utilstrekkelig kjennskap til læringsmål, fagets egenart og lærerens rolle knyttet til barn og unges læring og utvikling.
Klarer i utilstrekkelig grad å redegjøre muntlig for faglig stoff, oppfatter ikke problemstillinger og klarer ikke å begrunne løsningsforslag.
Introduction
After completing the course and INTER1100, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can explain key pharmacodynamic concepts and pharmacokinetic processes
- has knowledge of different types of drugs and routes of administration
- can explain the effect of pharmaceuticals relating to the treatment of respiratory diseases, cardiovascular disease and neurological disease
- can explain the importance of pharmaceuticals used against pain and nausea
- has knowledge of pharmaceuticals used against diseases of the digestive system, endocrine organs and musculoskeletal system
- can explain the pharmacological effects and probable side effects of relevant groups of pharmaceuticals
- can explain relevant arithmetic operations for calculating dose, strength, amount, infusion volumes and infusion speed
- can explain the process of growing up in a society characterised by social and cultural diversity*
Skills
The student
- can carry out drug calculations without errors
- can carry out control of own and other people’s calculations
- can cooperate with students from other programmes of professional study about relevant challenges in the everyday lives of children and young people*
- can discuss and reflect on his/her their own future professional role in an interprofessional cooperation with children, young people and their parents/guardians*
General competence
The student
- has a basis for familiarising him/herself with the effects of new pharmaceuticals
- masters drug calculations as part of professional responsible drugs administration
- has an understanding of interprofessional cooperation with children, young people and their families*
* Learning outcomes pertaining to INTER1100
Required preliminary courses
The work and teaching methods vary between lectures, study groups and self-study. There will also be skills training in administration of medication and on drug calculations.
INTER1100
INTER1100 The Same Child - Different Arenas includes two seminar days, digital learning resources and conversation and observation assignments related to interprofessional group work. The students will converse, reflect on and discuss selected cases in groups across the different programmes.
Learning outcomes
The following must have been approved in order for the student to take the exam:
- Minimum attendance of 80% in study groups (including skills training).
Required coursework relating to INTER1100:
- Submitted individual log. Scope: 500 words (+/- 10%). In order to write the log, the student must first attend a seminar over two days.
Content
Se fagplanen.
Teaching and learning methods
Combined assessment:
Part 1 Pharmacology: Individual oral exam, up to 20 minutes.
Part 2 Drug Calculations: Supervised individual written exam, 3 hours.
Part 1 and Part 2 can be taken independently of each other. The student must have obtained a pass grade on both parts in order to pass the course as a whole and earn the credits. The Drug Calculations exam (part 2) must be entirely without error in order for the student to pass the exam and complete the course.
Course requirements
Part 1 Pharmacology: No aids permitted
Part 2 Drug Calculations: Calculator
Assessment
Part 1 Pharmacology: Grade scale A-F
Part 2 Drug Calculations: Pass/fail
Permitted exam materials and equipment
Part 1 Pharmacology: All exams are assessed by two examiners. At least 20% of the exam papers will be assessed by one external and one internal examiner. The remaining papers will be assessed by two internal examiners.
Part 2 Drug Calculations: All exams are assessed by one internal examiner.
Grading scale
7.5 credits overlap with the course PARA1410 Pharmacology and Drugs Administration
1 credit overlaps with the course PARA1500 Drug Calculations
Examiners
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.