EPN-V2

School Subjects for Physical Education and Sports Programme description

Programme name, Norwegian
Skolefag for kroppsøving og idrettsfag
Valid from
2019 FALL
ECTS credits
60 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    Studieprogrammet er en videreutdanning for kandidater med bestått bachelor i idrett, friluftsliv og helse (180 studiepoeng) med valgretning faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag. Et hovedmål for studiet er å gi studentene kompetanse i et tilleggsfag, slik at de etter avsluttet utdanning også har fagkompetanse utover kroppsøving/idrettsfag. Det vil gi studentene et bredere faglig ståsted både ved søking på lærerjobber og i selve utøvelsen av læreryrket.

  • Target group

    Målgruppen for studiet er kandidater med bestått bachelor i idrett, friluftsliv og helse (180 studiepoeng) med valgretning faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag.

  • Admission requirements

    Bestått bachelor faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag (180 studiepoeng) eller bachelor i idrett, friluftsliv og helse (180 studiepoeng) med valgretning faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag. 

    Søkere med bachelor faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag eller bachelor i idrett, friluftsliv og helse fra Høgskolen i Oslo og Akershus, får 10 tilleggspoeng ved opptak.

  • Learning outcomes

    Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidaten

    • har kunnskap om fagspesifikke emner og temaer knyttet til innholdet i valgt fag
    • har fagdidaktisk kunnskap til å gjøre overveielser knyttet til planlegging, undervisning og læring i valgt fag
    • har kjennskap til læreplan for valgt fag, slik det framkommer i Læreplan for kunnskapsløftet 2006  

    Ferdigheter

    Kandidaten

    • har ferdigheter i utøvelse av fagspesifikke emner og temaer knyttet til valgt fag
    • kan ut fra et bredt didaktisk grunnlag legge til rette for elevenes læring i valgt fag
    • har ferdigheter i vurdering med og uten karakter i valgt fag
    • har ferdigheter i å analysere læreplan for valgt fag  

    Generell kompetanse

    Kandidaten

    • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i valgt fag
    • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger i valgt fag
    • har god innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • Content and structure

    Studieprogrammet består av et utvalg av de emnene som hvert år tilbys som videreutdanning for lærere ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Dette kan være:

    • Samfunnsfag (60 studiepoeng)
    • Naturfag (60 studiepoeng)
    • RLE (60 studiepoeng)
    • Engelsk (60 studiepoeng)
    • Eventuelle andre 60-studiepoengsfag som tilbys som videreutdanning ved HiOA

    Hvert enkelt skolefag som tilbys som videreutdanning består av to til fire emner. Hvert emne har en tilhørende fagplan.

    Optional course Spans multiple semesters

    1st year of study

    Teacher Education, Religion 1, Grade 5-10,4th Year

    Teacher Education, English 60, Grade 5-10,4th Year

    1. semester

    2. semester

    Teacher Education, NS 60, Grade 5-10,4th Year

    1. semester

    2. semester

    Teacher Education,S60, Grade 5-10,4th Year

    1. semester

  • Teaching and learning methods

    Studiets arbeids- og undervisningsformer fremkommer i de enkelte emneplanene/fagplanene.

  • Work requirements

    Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

    Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til maksimum to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

    Nærmere informasjon om arbeidskrav og undervisning med krav om deltakelse fremkommer i de enkelte emneplanene/fagplanene.

  • Assessment

    Veilednings- og vurderingsordningen skal tjene de verdier, det læringsutbytte, de emner og arbeidsformer som er sentrale innen det emnet den enkelte student følger undervisning i. Hovedformålet med vurdering og veiledning er å stimulere den faglige utviklingen hos den enkelte student og bidra til et læringsmiljø som er trygt, men samtidig utfordrende.

    For nærmere informasjon om vurderings- og eksamensformer, sensorordninger og vurderingskriterier, se den enkelte emneplan/fagplan.

  • Other information

    Godkjent av studieutvalget 07.12.2015.