Programplaner og emneplaner - Student
G5NAT3400 Natural Sciences 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Naturfag 2
- Study programme
-
Natural SciencesSchool Subjects for Physical Education and SportsTeacher Education 5.-10. gradeTeacher Education 5.-10. gradeTeacher Education 5.-10. grade
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Description of integrated courses
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Introduction
Se fagplanen.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om årsaker til usikkerhet og feilkilder i målinger og resultater, og hvordan disse vurderes og håndteres
- har kjennskap til eksempler på hvordan naturvitenskapene har utviklet seg gjennom historien
- har oversikt over cellens oppbygging og viktige livsprosesser, kjenner til forskjeller mellom celletyper og kan beskrive hvordan celler deler seg
- har forståelse av DNA-molekylets funksjon både som arvestoff og i styring og regulering i cellen, og kjenner mekanismer for hvordan egenskaper hos levende organismer påvirkes av arv og miljø
- har en helhetlig forståelse av prinsippene og mekanismene bak biologisk evolusjon, og evolusjon som grunnlaget for moderne biologi
- har oversikt over virkninger av rusmidler og rusmiddelrelaterte helseskader
- har kunnskap om kjemiske stoffer og deres reaksjoner på et kvantitativt nivå
- har kjennskap til sentrale laboratorieteknikker og tester med relevans til kjemi i hverdagen og miljøet
- har kjennskap til de mest sentrale stoffers kretsløp i naturen, og hvordan dette kan knyttes til miljøspørsmål og andre hovedområder i naturfag
- har kjennskap til oppbygning av viktige organiske stoffgrupper og egenskaper, samt deres betydning for levende organismer og miljøet
- har oversikt over global oppvarming, ozonproblematikk og noen andre miljøutfordringer knyttet til kjemiske stoffers innvirkning på miljøet, samt konsekvenser av disse miljøutfordringene
- har kunnskaper om grunnleggende magnetisme, elektronikk, elektrisitet og det elektriske energisystemet, og kjenner relevante forsøk og enkle beregninger
- har gode kunnskaper om energibevaring, energikvalitet, fornybare og ikke-fornybare energikilder
- har kjennskap til kreftene i naturen, atom- og kjernefysikk og samfunnsmessige og etiske problemstillinger knyttet til utnyttelse av kjerneenergi
- har kjennskap til eksempler på teknologi som har ført til store sprang i historien
- har kjennskap til hvordan universet har oppstått og utviklet seg, og hvordan romfart og romforskning har bidratt til kunnskap om solsystemet og universet
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle undervisningsopplegg som fremmer elevers undring og læring i naturfag
- kan anvende relevant naturfagsutstyr, flere modeller og praktiske aktiviteter
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
- kan bruke resultater fra naturfagdidaktisk forskning i planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning
- kan bruke naturfag som utgangspunkt for utvikling av elevers kompetanse om bærekraftig utvikling og globale miljøutfordringer
- kan utøve en helhetlig vurderingspraksis og gi tilpasset tilbakemelding
- kan håndtere kjemikalier og lage kjemiske blandinger og løsninger
- kan finne, vurdere og henvise til naturfaglig informasjon og fagstoff, og anvende det i undervisning og drøftinger med kolleger
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere teknologi- og designprosjekter med et flerfaglig perspektiv, med problemstillinger knyttet til bruk av elektronikk
- kan bruke faget som regifag i tverrfaglige og flerfaglige sammenhenger
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse av rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
- har god innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
Hovedemnene i studiet danner i samspill med veiledet praksisopplæring grunnlag for opparbeiding av kunnskaper, ferdigheter og den generelle kompetansen.
Content
Bestått-Ikke bestått
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
Dette er et emne der grensene mellom kunst og design undersøkes. Studentene velger seg et allerede eksisterende tredimensjonalt objekt, for eksempel en gjenstand, fra design- eller kunsthistorien. Denne gjenstanden undersøkes gjennom tegning ved bruk av digital programvare. Videre skal studenten finne frem til relevant teori om objektet som er valgt.
Assessment
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdighet og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten
- skal ha innsikt i nyere tids design- og kunsthistorie
Ferdigheter
Studenten
- kan orientere seg i kildeutvalg og vurdere kilder kritisk
- kan reflektere over og drøfte ulike synspunkter på kunst og design
- kan visualisere og formidle et valgt objekt ved bruk av digital programvare
- kan presentere og formidle et budskap skriftlig og visuelt gjennom hensiktsmessig lay-out
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for samspillet mellom teori og praksis
- skal kunne anvende relevant programvare
Permitted exam materials and equipment
Praktisk- og teoretisk arbeid er nært knyttet sammen i emnet. Det forutsettes stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I emnet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter.
Hensikten er å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene på OsloMet og de ressursene som tilbys der.
Grading scale
Arbeidskrav må være innfridd før studentene kan fremstille seg til eksamen.
For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være innfridd:
- muntlig og digital presentasjon ved midtveisseminar
Arbeidskravet regnes som innfridd ved deltagelse. Når arbeidskravet gjennomføres som gruppearbeid vurderes gruppen under ett.
Obligatorisk tilstedeværelse: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.
Examiners
Eksamen er individuell og omfatter:
- Et praktisk arbeid utført med digital programvare
- En skriftlig refleksjon på om lag 1200 ord.
Gjennom en kunstfaglig prosess skal studenten utvikle en idé fram mot et praktisk-estetisk arbeid som skal leveres sammen med en skriftlig refleksjon på om lag 1200 ord.
Eksamensresultatet kan påklages.
Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.