Programplaner og emneplaner - Student
European Project Semester Programplan
- Engelsk programnavn
- European Project Semester
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 30 studiepoeng
- Varighet
- 1 semester
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
-
Innledning
The European Project Semester (EPS) is an international program consisting of 30ECTS - 20ECTS Project Work and 10ECTS Supporting Courses.
-
Målgruppe
The program is mainly offered to third year engineering students, but students from other disciplines may apply.
The EPS is also an alternative to writing the regular final thesis for third year bachelor students at the Faculty of Technology, Art and Design.
-
Opptakskrav
Candidates must have a qualification equivalent to two years of relevant education at a higher education institution. Proficiency in English is required.
-
Læringsutbytte
On completion of the EPS the student has the following learning outcomes defined as knowledge, skills, and general competence.
Knowledge
The student knows:
- Business and academic behaviour in different cultures and disciplines.
- Relevant processes and methods for innovation and development work.
- Relevant forms of communication for working in an international context.
Skills
The student can:
- Organize, contribute and take responsibility in learning processes.
- Apply skills and knowledge from their primary discipline in a multidisciplinary project.
- Communicate in English in business and academic settings.
- Reflect on their knowledge, development and contribution.
General Competence
The student can:
- Cooperate in an international and multidisciplinary group.
- Plan, manage and execute a practical, interdisciplinary project.
- Document individual and project work.
- Reflect on and document learning and self-development.
-
Innhold og oppbygging
The EPS semester is divided into two parts:
- A multidisciplinary group project (20 ECTS) designed to develop students' initiative, project management skills, co-operation, communication skills, individual creativity and ability to apply their disciplinary knowledge in a broader context . Projects can be within the Faculty of Technology, Art and Design and/or in collaboration with external companies, partners and stakeholders.
- Two Supporting Courses (Project Management and English and Academic Writing), which run throughout the semester, plus a series of guest lectures and workshops.
For more details, see course plans.
Valgfritt emne Løper over flere semestre1. studieår
-
Arbeids- og undervisningsformer
EPS project groups are composed of 3 to 5 students who work on a specific project for the duration of the semester.
In addition to the group project, students attend classes in Project Management English and Academic Writing, and specifically themed guest lectures. Teaching is a combination of lectures, seminars and individual and group assignments.
-
Vurdering og sensur
Studiets målgruppe er personer som ønsker å kvalifisere seg til forskning innen fagfeltet utdanningsvitenskap for lærerutdanning, undervisningsstilling ved universiteter og høgskoler eller andre type stillinger som stiller høye krav til vitenskapelig kompetanse.
-
Øvrig informasjon
(1)
Krav til opptak er fullført femårig masterutdanning (integrert, eller treårig + toårig på totalt 300 studiepoeng) innen lærerutdanning, annen pedagogisk utdanning, utdanningsvitenskap, utviklingsstudier, samfunnsvitenskap eller andre relevante fagområder knyttet til ph.d.- programmet. Mastergraden skal inneholde et større selvstendig arbeid tilsvarende masteroppgave (minimum 30 studiepoeng). Utenlandsk avsluttet mastergrad som tilsvarer minst fire år i det norske utdanningssystemet kan vurderes for opptak (sjekk immatrikuleringsgrunnlag på nettside for Direktorat for høyere utdanning og kompetanse). https://hkdir.no/utdanning-fra-utlandet/lister-og-databaser/generell-studiekompetanse-gsu
(2)
Det stilles normalt krav om at søkere til programmet har karakter B eller bedre på masteroppgaven.
(3)
Søkere som har karakter C på masteroppgaven kan få opptak dersom følgende tilleggskrav er innfridd:
- Søkeren har et snitt på karakter B eller bedre på øvrige emner i masterprogrammet. For femårige, integrerte masterstudier gjelder kravet om snittkarakter B eller bedre for de to siste årene i studieprogrammet (syklus 2). Søkeren må i tillegg møte minst ett av to følgende kriterier:
- søker må kunne dokumentere vitenskapelig publisering
- søker må kunne dokumentere FoU-relatert arbeidserfaring
(4)
Karakterkravet gjelder ikke for søknader om opptak til enkeltemner.
(5)
Søkere med en mastergrad av mindre omfang enn 120 studiepoeng kan etter individuell vurdering tas opp til programmet. Den aktuelle mastergraden må formelt kvalifisere for opptak til doktorgradsprogrammer i det landet hvor mastergraden er avlagt. Det er et krav at søkeren har skrevet en masteroppgave som del av mastergraden og har fått karakteren B eller bedre på denne. Kravet til karakter B eller bedre på masteroppgaven kan ikke fravikes for denne kategorien søkere. Prosjektskissens kvalitet, relevans og originalitet tillegges stor vekt.
Beskrivelse av krav til innholdet i søknaden om opptak framkommer i kap. 2 i forskrift om graden philosophiae doctor (ph.d.) ved OsloMet (heretter forskriften) og i utfyllende retningslinjer til forskrift om graden ph.d. ved OsloMet for ph.d.-programmet Utdanningsvitenskap for lærerutdanning. Søknad om opptak skal dokumentere det utdanningsmessige opptaksgrunnlaget, inneholde beskrivelser av forskningsoppgaven, plan for gjennomføring, finansiering, formidling og opphold ved andre institusjoner. Videre skal søker redegjøre for nødvendig veiledningsbehov og infrastruktur, opplysninger om hvilket språk avhandlingen ønskes skrevet på og eventuell rettighetsproblematikk.
Doktorgradsutvalget ved fakultetet avgjør søknad om opptak basert på en samlet vurdering av søknaden.
Ved opptak oppnevner doktorgradsutvalget veileder(e). Hovedveileder skal fortrinnsvis være knyttet til OsloMet. Opptak formaliseres i en avtale mellom ph.d.-student, veileder og universitetet, eventuelt også med andre fagmiljøer og institusjoner. Avtalen regulerer partenes gjensidige rettigheter og forpliktelser for avtaleperioden, jf. kap. 2 i forskriften, og følger den mal som er utarbeidet av universitets- og høgskolerådet (UHR). Studentene knyttes til et forskningsmiljø på relevant fagområde.