EPN-V2

Engelsk 1, trinn 1-7 Programplan

Engelsk programnavn
English 1 for Primary School Teachers
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
30 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk
  • Innledning

    En kandidat med fullført og bestått 3-årig bachelorgrad i anvendt datateknologi har følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidaten

    • har bred kunnskap om brukeraspekter ved IT
    • har kunnskap om prinsipper for universell utforming av IT
    • har kjennskap til programmeringsteknikker, spesielt for presentasjonslaget
    • har innsikt og forståelse av egen rolle som teknolog og informasjonsteknologiens rolle i samfunnet
    • er i stand til å oppdatere sin kunnskap gjennom litteraturstudier, informasjonssøking, kontakt med fagmiljøer og brukergrupper og gjennom erfaring
    • kjenner til relevante nye idéer, teknikker, metoder og prinsipper i fagfeltet fremkommet i nasjonal og internasjonal utvikling og forskning

    Ferdigheter

    Kandidaten:

    • kan planlegge, utvikle, teste og evaluere IT-systemer
    • kan programmere i Java
    • kan bruke utvalgte programmeringsverktøy og utviklingsmiljøer
    • kan kommunisere med og presentere løsninger for kunder
    • kan gjennomføre programvare-, system- og brukertester
    • kan følge gjeldende standarder og utvikle løsninger i henhold til disse
    • behersker nødvendige metoder, verktøy og teknikker for å kunne arbeide systematisk og innovativt
    • kan identifisere, analysere, planlegge og gjennomføre informasjonsteknologiske oppgaver og prosjekter av ulik type både alene og i en gruppe
    • kan anvende nye idéer og ny kunnskap fra utvikling og forskning til å løse teoretiske, tekniske og praktiske oppgaver innen informasjonsteknologi
    • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kvaliteten på kilden
    • sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal

    Generell kompetanse

    Kandidaten:

    • har innsikt i samvirket mellom mennesker, teknologi og virksomheter
    • kjenner til de virkninger bruk av IT-systemer har for en virksomhet og for den enkeltes arbeidsmiljø
    • kan formidle og vurdere ulike brukergruppers behov for og krav til teknologi, og kan ta beslutninger om valg av løsninger tilpasset ulike behov
    • kan bidra til at brukere med funksjonshemminger kan bruke IT-tjenester uten spesielle tilpasninger i den utstrekning det er mulig
    • kan kommunisere med og formidle kunnskap om informasjonsteknologi og dets anvendelser, betydning og konsekvenser til aktuelle grupper
    • har innsikt i og forståelse for de konsekvensene informasjonsteknologi kan ha for en organisasjon, for samfunnet og for den enkeltes arbeidsmiljø
    • har informasjonskompetanse; vet hvorfor man skal søke etter kvalitetssikrede kunnskapskilder, hvorfor man skal henvise til kilder og kjenner til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
  • Målgruppe

    Studiet består av enkeltemner på 10 studiepoeng og en avsluttende bacheloroppgave på 20 studiepoeng - til sammen 180 studiepoeng.

    Det fremgår av emneplanene om et emne bygger faglig på et eller flere andre emner.

    Studiet består av maksimalt 50 % tekniske emner (T) og resten av samfunnsvitenskapelige emner (S). Valgemner kan være tekniske emner.

    Valgemner

    Valgemner kan være emner spesielt laget for dette formålet eller obligatoriske emner i bachelorstudiene i informasjonsteknologi og ingeniørfag - data, som kan tas hvis det er ledig kapasitet. Igangsetting av spesielle valgemner krever et tilstrekkelig antall interesserte studenter og at instituttet har nødvendig kapasitet og tilstrekkelig med lærerkrefter. Fakultetet kan ikke garantere for at alle valgemner og kombinasjoner fra andre studier er mulig da emner kan ha samme undervisningstid og eksamensdag.

    Valgemner igangsettes kun ved tilstrekkelig antall studenter.

    Studenter som har enten stryk (F) eller gyldig fravær (legeattest) fra tidligere ordinær eksamen i et valgemne, og som vil ta igjen emnet som en del av sin bachelorgrad neste år, er sikret plass (forutsatt at emnet arrangeres). Disse må ta kontakt med studieadministrasjonen før semester-registreringen åpnes for å være sikret plass.

    Oversikten nedenfor viser aktuelle valgemner, med forbehold.

    Valgemner for studieåret 2025-2026

    3. semester

    DAVE3600 Apputvikling (T)

    DAVE3710 Akademisk engelsk (S) (*)

    ITPE3200 Webapplikasjoner (T)

    DATS2300 Algoritmer og datastrukturer (T)

    DAPE1300 Diskret matematikk (T)

    DAVE3625 Introduksjon til kunstig intelligens (T)

    TEK2850 Innovasjon og bærekraftige forretningsmodeller(S)

    2-6. semester

    DATA3710 Praktisk IT prosjekt

    DATA3720 Samfunnskontaktprosjekt

    DATA3730 Introduksjon til IT-forskning

    DATA3740 IT-innovasjons- og entreprenørskapsprosjekt

    DATA3750 Anvendt Kunstig Intelligens og Data Science Prosjekt

    DATA3760 Utvidet / virtuell virkelighet prosjekt

    DATA3770 Helseteknologi-prosjekt

    DATA3790 Personvern- og identitetsprosjektet

    4. semester

    DATA1700 Webprogrammering (T)

    DATA2500 Operativsystemer (T)

    5. semester

    DAPE1300 Diskret matematikk (T)

    DATS2300 Algoritmer og datastrukturer (T)

    ITPE3200 Webapplikasjoner (T)

    DAVE3600 Apputvikling (T)

    TEK2850 Innovasjon og bærekraftige forretningsmodeller(S)

    DAVE3710 Akademisk engelsk (S) (*)

    DAVE3625 Introduksjon til kunstig intelligens

    DATA3800 Introduction to Data Science with Scripting(T)

    6. semester

    DATA2500 Operativsystemer

    DAVE3606 Ressurseffektive programmer

    DAVE3610 Nettverks- og systemadministrasjon (T)

    DAVE3615 Programvarearkitektur og rammeverk (T)

    DATA2410 Datanettverk og skytjenester

    (*) Felles valgemne for teknologiutdanningene.

  • Opptakskrav

    Ingeniør- og teknologifag er internasjonale. Mye av pensumlitteraturen er på engelsk og flere systemer og arbeidsverktøy har engelsk som arbeidsspråk. Deler av undervisningen kan gjennomføres på engelsk. Det vil framkomme i den enkelte emneplan hvilke emner dette gjelder. Studentene vil dermed få god erfaring med og kunnskap i den engelske fagterminologien for ingeniørfag.

    Ingeniør- og teknologistudier er også tilrettelagt for internasjonalisering gjennom at studenter kan ta delstudier i utlandet, (hovedsakelig fra fjerde semester). Se https://student.oslomet.no/hvor-nar

    Anvendt datateknologi har flere partnere, som studenter kan reise på utveksling til, i/fra og med 4.semester. For mer informasjon om dine utreisemuligheter, se nettsiden om utveksling for programmet ditt https://student.oslomet.no/utvekslingsavtaler/-/utvekslingsmuligheter/BACHELOR/ANVDATA/bachelorstudium-i-anvendt-datateknologi

    Du kan også velge å skrive BA-prosjektet ditt i 6. semester ved å gjennomføre The European Project Semester (EPS), enten ved en av våre partnerinstitusjoner eller her ved OsloMet. Nærmere informasjon om hvor du kan gjennomføre EPS ute finner du på nettsiden om utveksling for programmet ditt: Utvekslingsavtaler | Utveksling - Student - minside (oslomet.no). Dersom du ønsker å gjennomføre EPShjemme, finner du informasjon her: https://www.oslomet.no/en/study/tkd/european-project-semester

    Generell informasjon om EPS: http://europeanprojectsemester.eu/

  • Læringsutbytte

    Et arbeidskrav er et obligatorisk arbeid/en obligatorisk aktivitet som må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav kan være skriftlige arbeider, prosjektarbeid, muntlige fremføringer, lab-kurs, obligatorisk tilstedeværelse ved undervisning og lignende. Arbeidskrav kan gjennomføres individuelt eller i gruppe.

    Arbeidskrav gis for å fremme studentenes progresjon og utvikling og for å sikre deltakelse der dette er nødvendig. Arbeidskrav kan også gis for å prøve studenten i et læringsutbytte som ikke kan prøves ved eksamen.

    Tidligere godkjente arbeidskrav kan være gyldig to år tilbake i tid. Dette forutsetter at emnet ikke er endret.

    Tilbakemelding på arbeidskrav er godkjent/ikke godkjent.

    Arbeidskravene innenfor et emne står beskrevet i emneplanen. Antallet og typen arbeidskrav, reglene for oppfyllelse av arbeidskravene, frister og andre detaljer fremgår av emneplanene og undervisningsplanene som kunngjøres ved semesterstart.

    Ikke godkjente arbeidskrav

    Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legeerklæring, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som har gyldig fravær, eller har gjennomført arbeidskrav som ikke er godkjent, bør så langt det er mulig, kunne få et nytt forsøk før eksamen. Dette må avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglærer. Hvis det ikke er mulig å gjennomføre et nytt forsøk på grunn av fagets/emnets egenart, må studenten påregne å ta arbeidskravet ved neste mulige tidspunkt. Dette kan medføre forsinkelser i studieprogresjon.

  • Innhold og oppbygging

    Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Se universitetets nettsider www.oslomet.no

    Muntlig og praktiske eksamener skal ha to sensorer da disse eksamensformene ikke kan påklages. Formelle feil kan likevel påklages.

    Mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter. Det er kun mulig å påklage eksamensresultatet på mappevurderingen som helhet. Hvis deler av mappen inneholder elementer som for eksempel en muntlig presentasjon, praktiske arbeider og lignende, kan eksamensresultatet ikke påklages. Klageadgang på slike emner framkommer i hver emneplan.

    Eksamener som kun sensureres internt, skal jevnlig trekkes ut til ekstern sensurering.

    Vurderingsuttrykk

    Vurderingsuttrykk ved eksamen skal være bestått/ikke bestått (B/IB) eller en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

    Forkunnskapskrav og studieprogresjon

    Forkunnskap ut over opptakskravet er beskrevet i den enkelte emneplan.

    Selv om det ikke skulle foreligge spesifikke forkunnskapskrav bør studentene ha en progresjon på minst 50 studiepoeng hvert år for å kunne gjennomføre studiet på normert tid.

    • Fra 1. studieår opp til 2. studieår - 50 studiepoeng bør være bestått
    • Fra 1. og 2. studieår opp til 3. studieår - 100 studiepoeng bør være bestått

    Studenter må være registrert i 3. studieår og ha bestått minimum 100 studiepoeng fra 1. og 2. studieår per 1. oktober, før bacheloroppgaven kan tas.

    Tilsynssensorordning

    Tilsynssensorordningen er en del av kvalitetssikringen av det enkelte studium. En tilsynssensor er ikke en eksamenssensor, men en som har tilsyn med kvaliteten i studiene. Alle studier ved OsloMet - storbyuniversitetet skal være under tilsyn av tilsynssensor, men det er rom for ulike måter å praktisere ordningen på. Viser til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet, ser her: https://student.oslomet.no/retningslinjer-sensorer

    Utsatt/ny eksamen

    Oppmelding til ny/utsatt eksamen gjøres av studenten selv. Ny/utsatt eksamen arrangeres normalt sammen, tidlig i påfølgende semester. Ny eksamen - for studenter som har levert eksamen og ikke fått bestått. Utsatt eksamen - for studenter som ikke fikk avlagt ordinær eksamen. Vilkårene for å gå opp til ny/utsatt eksamen gis i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

    Vitnemål

    På vitnemålet for bachelor i anvendt datateknologi føres avsluttende vurdering for hvert emne. Tittel på bacheloroppgaven framkommer også på vitnemålet.

    Valgfritt emne Løper over flere semestre

    1. studieår

    1. semester

    2. semester

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Programplanen legger til rette for studiearbeid og kommunikasjon deltakerne imellom ved hjelp av digitale verktøy mellom samlingene. Her har OsloMets digitale læringsplattform en sentral plass. Integrert i studiet er også opplæring i nyttige digitale verktøy til bruk i engelskopplæringen.

    Engelsk er arbeidsspråket i begge emner. Gjennom hele studiet får studentene anledning til å bruke språket muntlig på samlingene og i enkelte arbeidskrav. Samlingene har form av workshops der deltakerne får prøve ut forskjellige arbeidsmåter, diskutere hva som kjennetegner god vurderingspraksis og tilpasset opplæring i klasserommet i forhold til kompetansemålene i faget, både skriftlige og muntlige. I tillegg vil sentrale teoretiske deler av faget bli gjennomgått på samlingene. All undervisning har et gjennomgående didaktisk perspektiv.

    Mellom samlingene arbeider deltakerne med selvstudium av pensumtekster, utprøving av ulike aktiviteter og oppgaver i egen (eller lånt) klasse, erfaringsdeling med kolleger og innlevering av tekster på OsloMets digitale læringsplattform (se under Arbeidskrav). Noen av tekstene er muntlige; andre krever skriftlige besvarelser. Enkelte er individuelle innleveringer, mens andre er par- eller gruppeoppgaver. Det forventes at studentene presenterer og diskuterer ny innsikt omkring ordinnlæring i eget kollegium. Refleksjon på bakgrunn av denne erfaringsdelingen inngår som en del av et arbeidskrav i emne 1.

    Noe av studiearbeidet er samhandling i nettbaserte diskusjonsfora omkring sentrale fagdidaktiske temaer, der lærerne får anledning til å reflektere over egne erfaringer og ta del i en dialog omkring undervisning og læring.

  • Internasjonalisering

    Siden elevenes muntlige kommunikasjon på engelsk er vektlagt, og siden det er viktig for engelsklæreren å kunne være en god språkmodell for elevene, er én av samlingene i studiet erstattet med én ukes studieopphold ved Det norske studiesenteret i York. Dette er en integrert del av engelsk 1 og innebærer i realiteten forflyttet undervisning. Studieoppholdet inneholder språklige, litterære og kulturelle moduler. Studenter som ikke har anledning til å delta i studieoppholdet i York, utfører et arbeidskrav med tilsvarende innhold. Se ytterligere informasjon i plan for emne 1.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Arbeidskravene er beskrevet i de enkelte emneplanene og nærmere spesifisert som Assignments. Arbeidskravene og foreligger ved oppstart av hvert emne.

    Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, fritar ikke for å innfri et arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglæreren.

    Arbeidskrav vurderes til ”Godkjent” eller ”Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ”Ikke godkjent”, har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

    For å sikre studentenes utvikling av egen IKT-kompetanse innenfor engelskfaget, har enkelte av arbeidskravene integrerte IKT-krav. Studentene får grundig tilbakemeldinger på tekstene sine fra faglærer eller medstudenter, når det gjelder kunnskaper, ferdigheter, refleksjon og evne til selvstendig tenkning.

  • Vurdering og sensur

    Eksamen i emne 1 avlegges i høstsemestret. Eksamen i emne 2 gjennomføres i vårsemestret. Eksamensspråket er engelsk.

    Høst: ENGC6110 Engelsk 1, trinn 1-7, emne 1. Individuell skriftlig hjemmeeksamen. A-F.

    Vår: ENGC6120 Engelsk 1, trinn 1-7, emne 2. Individuell skriftlig innlevering. Muntlig eksamen i gruppe

    Det blir benyttet ekstern tilsynssensor og to interne sensorer til eksamen. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven. Eksamen i emne 2 blir avholdt på OsloMet.

    Vurderingskriterier

    A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    F (Ikke bestått): Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    Rettigheter og plikter ved eksamen

    Eksamenskandidatens rettigheter og plikter framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen.

  • Øvrig informasjon

    Programplan for engelsk 1, trinn 1-7 – oppdrag

    English 1 for Primary School Teachers

    Studieprogramkode: ENGCO

    30 studiepoeng

    Nett- og samlingsbasert videreutdanning

    Deltid

    Godkjent av prodekan for studier 13. februar 2015

    Redaksjonelle endringer 19.11.2020

    Gjeldende fra høstsemesteret 2021

    Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

    Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning