EPN-V2

ENGC6110 Engelsk 1, trinn 1-7 Emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
English 1 for Primary School Teachers - Module 1
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Arbeids- og undervisningsformer er forelesninger og veiledninger til utgitte øvinger.

  • Forkunnskapskrav

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • 4 av 6 obligatoriske øvingsoppgaver
  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om lydsystemet i engelsk, uttalemønstre, vokabular og grunnleggende grammatiske strukturer med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk og andre språk eleven kan
    • har kunnskap om barns språklæring i et flerspråklig perspektiv, språklæringsteorier samt strategier, metoder, vurderingsverktøy og vurderingsformer som fremmer utvikling av muntlig engelsk
    • har kunnskap om grunnleggende ferdigheters betydning for læring og utvikling og om prosesser som kan fremme disse i engelskfaget
    • har kunnskap om tilpasset språkopplæring for den aktuelle aldersgruppen
    • har innsikt i språkstimulerende bruk av tekster i undervisningen, med vekt på lek og andre praktisk-estetiske arbeidsmåter
    • har kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, kritisk bruk av kilder og personvern
    • har kjennskap til læreplan for engelskfaget i skolen
    • har kunnskap om begynneropplæring i engelsk og utfordringer vedrørende overgangen fra begynnerstadiet til barnetrinnets siste del med vekt på muntlig kommunikasjon
    • har kunnskap om kartleggingsverktøy til bruk i begynneropplæringen
    • har forståelse for læringspotensialet som ulike læringsarenaer, eksempelvis digitale medier, bidrar til på barnetrinnet
    • har kjennskap til ulike læremidler som kan brukes i opplæringen

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan veilede elever i deres muntlige språkutvikling gjennom å gjøre dem bevisst hvordan språket er bygd opp, slik at de kan gjøre seg nytte av forskjeller og likheter mellom engelsk og andre språk eleven kan
    • kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig tilpasset målgruppen i ulike situasjoner og være en god muntlig språkmodell for elevene
    • kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell og språklig bakgrunn
    • kan legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid som fremmer utvikling av lytting, tale og samtale og et gradvis større ordforråd for alle elever
    • kan legge til rette for elevers møte med ulike engelskspråklige tekster i form av lek og andre praktisk-estetiske uttrykksformer
    • kan utøve en helhetlig og læringsorientert vurderingspraksis
    • kan anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i forhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen undervisning
    • kan kritisk vurdere lærebøker, digitale og andre læringsressurser til bruk i opplæringen
    • kan bruke digitale verktøy i arbeidet med å fremme språklæring og formidling av fagstoff

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
    • kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
    • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
  • Innhold

    Emne 1 er en innføring i engelsk språk med vekt på arbeid i klasserommet med de grunnleggende ferdighetene å kunne lytte til, forstå og snakke engelsk. Ordinnlæring og bruk av enkle setningsstrukturer står sentralt samt utvikling av tjenlige lytte- og talestrategier. Det gjør også grunnleggende fonetikk og intonasjon og utvikling av fonologisk bevissthet. Målet er å legge til rette for at elevene utvikler seg til trygge engelskbrukere. De tre kjerneelementene i skolens læreplanverk - kommunikasjon, språklæring og møte med engelskspråklige tekster er alle sentrale for å oppnå dette. Et gjennomgående tema i dette som i emne 2 er vurdering av elevenes læringsutbytte med veiledning, kartlegging av ferdigheter, tilpasset opplæring og pedagogisk bruk av IKT. Språkopplæringen er knyttet til et rikt utvalg tekster i ulike sjangere og læreverk som brukes i skolen, både i form av bøker og digitale ressurser.

    Emne 1 fokuserer på

    • grunnleggende ferdigheter med vekt på muntlig språkbruk
    • ordinnlæring og enkle setningstrukturer
    • vurdering av elevenes læringsutbytte med rom for elevdeltakelse
    • kunnskap om lytte- og talestrategier og tilpasset opplæring
    • kartleggingsmateriell for begynneropplæringen
    • varierte læringsressurser og arbeidsmåter (rim, regler, sanger, lek og drama, fortellinger, eventyr, bildebøker)
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Tillatte hjelpemidler: Alle trykte og skrevne hjelpemidler samt godkjent kalkulator fra liste. Dersom kalkulatoren har mulighet for lagring i internminnet skal minnet være slettet før eksamen. Stikkprøver kan foretas. . Forhåndsgodkjent ordbok. Skrive- og tegnesaker. Det følger ikke med vedlegg til eksamen, kandidatene må ha med seg alle nødvendige standarder, tabeller etc.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Gradert skala A-F.

  • Vurdering og eksamen

    To interne sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Hans Petter Hoel

  • Vurderingsuttrykk

    Vurderingsuttrykk: Gradert karakter, A-F.

    Vurderingskriterier

    A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    F (Ikke bestått): Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

  • Sensorordning

    Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Se programplanen.