EPN-V2

Digitale verktøy og tilpasset opplæring i yrkesfag Programplan

Engelsk programnavn
Digital tools and adapted education in vocational subjects
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
30 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk
  • Innledning

    The course will use varied, student-active work methods. Work and teaching methods comprise a combination of lectures on theory, supervised and non-supervised group work and inspirational lectures by parties with experience of real-life innovation projects. Groups of 4-6 students are formed early in the course and will work together throughout the course, including the exam. An interdisciplinary composition of the groups is desirable.

  • Målgruppe

    The following must have been approved in order for the student to take the examination:

    • A minimum of 90 percent attendance at compulsory teaching activities
    • An individual multiple choice test on understanding of theoretical concepts
    • A project plan/ business plan in groups of 4-6 students. The form and scope of the plan will depend on the nature of the project
  • Opptakskrav

    Oral examination in groups of 4-6 students, up to 30 min. Initially the group presents its innovation project as a "sales pitch", with subsequent questioning and discussion between the group and the examiners. The assessment is based on the execution and application of methods, not on whether the innovation idea turns out to be viable or not.

    If the course is taught in English, students can also choose to write/conduct the examination in a Scandinavian language (Norwegian, Swedish or Danish).

  • Læringsutbytte

    Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har bred kunnskap om digitale verktøy og teknologi, og tilrettelegging som fremmer elevenes læringsutbytte og likeverdig opplæring
    • har kunnskap om dybdelæring, læringsstrategier og hensiktsmessige arbeidsmåter knyttet til bruk av digitale verktøy og teknologi i tilpasset opplæring
    • har kunnskap om profesjonsfaglig digital kompetanse innen eget programområde
    • kjenner til nasjonale og internasjonale styringsdokumenter og retningslinjer knyttet til læring og undervisning i digitale omgivelser

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan vurdere elevenes individuelle læringsbehov, samt gjennomføre og evaluere tiltak knyttet til anvendelse av digitale verktøy og teknologi i tilpasset opplæring
    • kan produsere multimodalt innhold, på en formålstjenlig måte, som kan anvendes i fag- og yrkesopplæringen
    • kan utvikle undervisningsopplegg basert på formålstjenlig undervisningsdesign og digital teknologi
    • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere utviklingsarbeid i egen undervisning og i profesjonsfellesskapet

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan forankre bruk av digitale verktøy i pedagogisk teori og oppdatert forskning
    • kan evaluere og vurdere egen undervisning
    • har endrings- og utviklingskompetanse til å møte framtidens digitale behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
    • har kunnskap om personvern og etikk i teknologirike læringsmiljøer
  • Innhold og oppbygging

    Studiet består av to emner, hver på 15 studiepoeng:

    Profesjonsfaglig digital kompetanse i yrkesfag (DTK6100): Emnet omhandler den profesjonsfaglige digitale kompetansen til yrkesfaglærere, og i profesjonsfellesskapet. Studenten skal i dette emnet kartlegge og vurdere arbeidsplassens bruk og integrasjon av IKT i tilpasset opplæring. Emnet fokuserer på læreplananalyse, yrkesrelevant opplæring, grunnleggende ferdigheter, samt vurdering for og av læring ved bruk av digitale verktøy og teknologi.

    Digital teknologi og undervisningsdesign i tilpasset opplæring (DTK6200): Emnet legger vekt på å anvende digitale verktøy innenfor eget utdanningsprogram og å utvikle læringsoppgaver og undervisningsopplegg for å imøtekomme elevenes ulike behov. Sentralt i dette emnet er tilrettelegging gjennom digitale verktøy som fremmer likeverdig opplæring og inkludering. I emnet skal studenten planlegge, gjennomføre og evaluere et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass.

    Når faglige ledere og instruktører deltar på studiet, dekker begrepet «elever» i programplanen både elever og lærlinger.

    Studiet er et asynkront tilbud, der både introduksjon av fagstoff, samhandling, veiledning, innlevering av arbeidskrav og eksamen er nettbasert. Studiet kan tilrettelegges med enkelte digitale fellessamlinger.

    DTK6100 danner grunnlag for DTK6200, og gjennomført og bestått DTK6100 eller tilsvarende er en forutsetning for å kunne avlegge eksamen på DTK6200.

    Normal progresjon er 15 studiepoeng pr semester.

    Valgfritt emne Løper over flere semestre
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Studiet er et asynkront nettstudium uten fysiske samlinger. Det kan være en obligatorisk oppstartsamling på nett i oppstarten av semesteret, og det kan legges til rette for frivillige nettbaserte samlinger med diskusjoner og refleksjoner over læringsprosesser og læringsutbytte.

    Studiet er prosessorientert og fordrer stor egeninnsats fra den enkelte student. Arbeidsmåtene veksler mellom teoretiske innføringer og utprøving av digitale verktøy i opplæring, og gjennom studiet skal studentene utvikle sine ferdigheter og knytte det faglige innholdet til egne utprøvinger og erfaringer. Et bærende prinsipp for studiet er at studentene selv skal anvende digitale verktøy og teknologi i egen undervisning og tilrettelegging, og utprøving av digitale verktøy vil være sentralt i begge emner. I tillegg til studentenes egen kompetanseutvikling, skal studiet bidra til organisasjonsutvikling og endring av praksis på arbeidsplassen gjennom erfaringsdeling i profesjonsfellesskapet. Studentene skal derfor prøve ut digital praksis sammen med elevene, gjennomføre et utviklingsarbeid og dele erfaringer i profesjonsfellesskapet. På denne måten vil det skapes kultur og forventninger til utprøving av digitale verktøy i profesjonsfellesskapet.

    Det forventes at deltakerne følger den oppsatte progresjonen, deltar i aktuell nettbasert samhandling og gjennomfører arbeidskrav knyttet til studiet. Det legges vekt på at innhold og arbeidsformer skal være praksisnære og praksisrelevante i tråd med de krav som stilles til yrkesfaglærere, faglige ledere og instruktører som organiserer yrkesopplæring og eventuelt andre som deltar på studiet.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidskravene skal bidra til fordypning, refleksjon og læring, og bidra til å sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.

    Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne.

  • Vurdering og sensur

    Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

    Innlevering av eksamensoppgave er ved avslutning av hvert emne. For informasjon om bruk av sensorer, se de enkelte emneplanene.

    Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høgskoler, jfr også forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

    Studentenes rettigheter og plikter ved evt ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studentene er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

    Vurderingsformer

    DTK6100 - Individuell semesteroppgave - Vurderingsuttrykk: Bestått/Ikke bestått

    DTK6200 - Individuell semesteroppgave - Vurderingsuttrykk: Bestått/Ikke bestått

  • Øvrig informasjon

    Programplan godkjent av Utdanningsutvalget ved LUI 19.12.2022