EPN-V2

DTK6200 Digital teknologi og undervisningsdesign i tilpasset opplæring Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital tools and teaching design in adapted education
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet legger vekt på å anvende digitale verktøy innenfor eget utdanningsprogram og å utvikle læringsoppgaver og undervisningsopplegg for å imøtekomme elevenes ulike behov. Sentralt i dette emnet er tilrettelegging gjennom digitale verktøy som fremmer likeverdig opplæring og inkludering. I emnet skal studenten planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass.

  • Forkunnskapskrav

    Det er krav om at DTK6100 er fullført og bestått for å kunne starte på DTK6200

  • Læringsutbytte

    Etter fullført studie har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om formidling gjennom digital teknologi med lyd, bilde og video
    • har kunnskap om tilgjengelighetsfunksjoner og universell utforming
    • har kunnskap om undervisningsstrategier og opplæring som fremmer dybdelæring
    • har kunnskap om personvern, deling og etikk i teknologirike læringsmiljøer

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan utvikle og anvende multimodale læringsressurser til bruk i fag- og yrkesopplæringen
    • kan planlegge, anvende og evaluere bruken av digitale verktøy i tilpasset opplæring
    • kan utvikle undervisningsopplegg basert på omvendt undervisning og blandet læring
    • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere utviklingsarbeid

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan tilrettelegge opplæringen for en mangfoldig elevgruppe ved bruk av digitale verktøy
    • kan kritisk reflektere over opplæring og bruk av digitale verktøy i tilpasset opplæring
    • kan anvende undervisningsprinsipper i produksjonen av multimodalt innhold og digital opplæring
  • Innhold

    • Digitalt undervisningsdesign i tilpasset opplæring
    • Omvendt undervisning og undervisningsdesign
    • Utviklingsarbeid og evaluering av opplæring
    • Klasseledelse i et teknologirikt undervisningsrom
    • Universell utforming og tilgjengelighetsfunksjoner
    • Personvern, deling og etikk i teknologirike læringsmiljøer

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. Refleksjonsoppgave om profesjonsfaglig digital kompetanse og undervisningsdesign. Individuell oppgave som dokumenteres i form av skriftlig oppgave på 1500 ord +/-10%.
    2. Utarbeidelse av et digitalt undervisningsopplegg til bruk i egen undervisning. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en multimodal presentasjon på 6-8 minutter.
    3. Gjennomføre et utviklingsarbeid, med påfølgende deling av erfaringer og oppdagelser i profesjonsfellesskapet. Individuell oppgave som dokumenteres i form av en videopresentasjon på 4-6 minutter.

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 3000 ord +/- 10%

    Studentene kan arbeide med eksamensoppgaven gjennom hele semesteret.

    Ny/utsatt eksamen

    Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/Ikke bestått

  • Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.