EPN-V2

Mangfoldsledelse i barnehagen Programplan

Engelsk programnavn
Diversity Management in Early Childhood Education
Gjelder fra
2024 HØST
Studiepoeng
15 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk
  • Innledning

    Mangfoldsledelse i barnehage er en videreutdanning opprettet på oppdrag fra Bydel Søndre Nordstrand i forbindelse med Områdesatsingen i Oslo kommune. Områdesatsingen er et samarbeid mellom stat og kommune og er et virkemiddel for å bidra til bedre levekår i byområder med store levekårsutfordringer. Oppvekst og utdanning er ett av innsatsområdene i områdesatsingen, og studiet Mangfoldsledelse i barnehage skal i den sammenheng bidra til å styrke barnehagestyreres mangfoldskompetanse knyttet til de særlige levekårsutfordringene som ligger til de aktuelle bydelene i Områdesatsingen.

    Endringer i samfunnet og endringer i barnehagefeltet påvirker ledere i barnehagen og deres ledelsesoppgaver. En generell endring i samfunnet er økende grad av mangfold, noe som gjenspeiles blant de ansatte i barnehagen, samt i familiene og i barnegruppene. Kompleksiteten innebærer at det stilles større krav til barnehageledere.

    Emnet Mangfoldsledelse i barnehage tar utgangspunkt i økt kulturell kompleksitet i det norske samfunnet. Dette ses i sammenheng med andre mangfolds- og forskjellsdimensjoner som etnisk bakgrunn, kjønn, sosial klasse og religion. Studentenes ledererfaringer og kritiske perspektiver er sentrale i tilnærmingen til ledelse i en mangfoldig barnehage, blant annet knyttet til ulike maktposisjoner, innenforskap og utenforskap i barnehagefellesskapet.

    Sentrale overordnede temaer omhandler ledelse av utviklingsprosesser i barnehagen, ledelse av demokratiske prosesser og uenighetsfellesskap, og ledelse av refleksjons- og kommunikasjonsprosesser knyttet til posisjoner og relasjoner.

    Fullført og bestått emne kan, etter søknad, innpasses som del av masterprogrammet i Barnehagekunnskap (120 studiepoeng) ved OsloMet. Kandidater må søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskriterier som gjelder for masterstudiet (inkludert karakterkrav).

  • Målgruppe

    Knowledge:

    The candidate

    • can explain the governing equations of fluid dynamics
    • can explain the relevant phenomena related to FSI problems such as turbulence, separation, vortex shedding
    • can explain the physics behind standard fluid-structure interaction problems such as flow-induced vibrations and the aerodynamics of flapping wings
    • can explain state-of-the art computational and expermimental tools relevent for FSI problems such as wind turbines

    Skills:

    The candidate

    • can identify the building blocks constituting a real-world FSI problem to predict possible flow-induced vibrations and propse flow control strategies to prevent them
    • can apply state-of-the-art FSI tools to solve industrially relevant FSI problems.

    General Competence:

    The candidate

    • can perform independent research and document the results in the form of a report, following the ethical protocols of research
    • can communicate with peers on how computer simulations and experiments of FSI problems (such as wind farms) are built from first principles
    • can critically evaluate results from simulations and experiments
  • Opptakskrav

    Opptakskravet er bachelorgrad innen barnehagelærerutdanning eller tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå, jfr. Barnehagelovens bestemmelser §§ 17 og 18. Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre oppgaver og arbeidskrav som tar utgangspunkt i kunnskapsdeling og utprøving av ny faglig kunnskap i eget kollegium i barnehagen. Det er derfor et krav at studenten er i arbeid som leder i barnehage under hele studiet. Ansettelsesforholdet må dokumenteres ved søknad om opptak.

    Med tilsvarende pedagogisk utdanning på bachelornivå menes følgende utdanninger i kombinasjon med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng):

    • Grunnskolelærer for trinn 1–7 eller tidligere allmennlærerutdanning
    • Faglærer (treårig faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag eller treårig faglærerutdanning som gir kompetanse for tilsetting fra 1. klassetrinn)
    • Spesialpedagog
    • Barnevernspedagog
    • Kateket
    • Steinerhøyskolens bachelorutdanning i førskolepedagogikk eller Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk
    • Veiledet praksisopplæring knyttet til arbeid med barn må inngå som en integrert del av utdanningen.
    • For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende kompetanse fra utdanning fra utlandet.

    Søkere med morsmål fra land utenfor Norden må dokumentere norsk og engelsk tilsvarende kravet til generell studiekompetanse (samordnaopptak.no).

    Søkere med utenlandsk barnehagelærerutdanning eller lærerutdanning må ha godkjenning av Utdanningsdirektoratet.OBS! Fra 2020 skal utenlandsk barnehagelærerutdanning og lærerutdanning godkjennes av NOKUT. For mer informasjon, se NOKUTS nettsider (nokut.no).

  • Læringsutbytte

    Lectures and experimental laboratory exercises.

  • Innhold og oppbygging

    The following coursework requirements must have been approved for the student to take the exam:

    • comprehendig, summarasing and critically review a research paper of a FSI topic.

    • One experimental laboratory report (approximately 5 pages, estimated to 15 hours of work) on a FSI incl a time-frequency analysis of a flow-induced vibration problem.
    Valgfritt emne Løper over flere semestre

    1. studieår

    1. semester

    2. semester

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Individual oral examination (20 minutes)

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    None

  • Vurdering og sensur

    Graded scale A-F.

  • Øvrig informasjon

    Two internal examiners. External examiner is used periodically.