EPN-V2

BMAL6000 Mangfoldsledelse i barnehagen Emneplan

Engelsk emnenavn
Diversity Management in Early Childhood Education
Studieprogram
Mangfoldsledelse i barnehagen
Mangfoldsledelse i barnehagen
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Endringer i samfunnet og endringer i barnehagefeltet påvirker ledere i barnehagen og deres ledelsesoppgaver. En generell endring i samfunnet er økende grad av mangfold, noe som gjenspeiles blant de ansatte i barnehagen, samt i familiene og i barnegruppene. Kompleksiteten innebærer at det stilles større krav til barnehageledere.

Emnet Mangfoldsledelse i barnehagen tar utgangspunkt i økt kulturell kompleksitet i det norske samfunnet. Dette ses i sammenheng med andre mangfolds- og forskjellsdimensjoner som etnisk bakgrunn, kjønn, sosial klasse og religion. Studentenes ledererfaringer og kritiske perspektiver er sentrale i tilnærmingen til ledelse i en mangfoldig barnehage, blant annet knyttet til ulike maktposisjoner, innenforskap og utenforskap i barnehagefellesskapet.

Sentrale overordnede temaer omhandler ledelse av utviklingsprosesser i barnehagen, ledelse av demokratiske prosesser og uenighetsfellesskap, og ledelse av refleksjons- og kommunikasjonsprosesser knyttet til posisjoner og relasjoner.

Fullført og bestått emne kan, etter søknad, innpasses som del av masterprogrammet i Barnehagekunnskap (120 studiepoeng) ved OsloMet. Kandidater må søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskriterier som gjelder for masterstudiet (inkludert karakterkrav).

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om barnehageprofesjonen i et mangfoldig samfunn
  • har inngående kunnskap om teorier om ledelse av mangfold i ansattgruppen, foresattegruppen og barnegruppen i barnehagen
  • har omfattende kunnskap om å lede utvikling av mangfoldskompetanse i barnehagen
  • har bred kunnskap om faglige problemstillinger i barnehagehverdagen knyttet til maktrelasjoner og ulike forskjells- og mangfoldskategorier

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere, og kritisk reflektere, over teorier og metoder knyttet til ledelse i en mangfoldig barnehage
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere et faglig utviklingsarbeid i barnehagen
  • kan analysere og vurdere relevante styringsdokumenter på barnehagefeltet og lede faglige refleksjoner i barnehagepersonalet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere og analysere profesjonsetiske problemstillinger knyttet til ledelse av mangfold i ansattgruppen, foresattegruppen og barnegruppen i barnehagen
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i mangfoldsledelse til nytenking og for å utvikle nye prosjekter i barnehagen i et samfunn og nærmiljø i endring
  • kan reflektere kritisk over egne og andres verdier og normer/oppfatninger og barnehagens faglige virksomhet i møte med barn, foresatte og ansatte
  • kan formidle faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og til allmennheten

Innhold

Mangfoldsledelse i barnehagen er et deltidsstudium bestående av ett emne med et omfang på 15 studiepoeng. Emnet går over to semestre med avsluttende vurdering i emnets andre semester.

Gjennom studiet vil følgende tema belyses:

1. Samfunnsnivå

  • Barnehageprofesjonen
  • Å være leder i et samfunn i endring
  • Makt, mangfold og interseksjonalitet
  • Nærmiljø

2. Ledelse av foresattesamarbeid

  • Maktposisjon og leders rolle
  • Kultursensitivitet, kommunikasjon og relasjon
  • Uenighetsfellesskap
  • Foresattes medvirkning

3. Personalledelse og samarbeid

  • Teamledelse
  • Tverrfaglig samarbeid
  • Prosessledelse, refleksjon, «undringskultur»
  • Medarbeideren som ressurs
  • Å stå i ubehaget - bruke ubehaget som ressurs

4. Ledelse av pedagogisk arbeid

  • Lyttende pedagogikk
  • Normkritisk pedagogikk
  • Inkluderende pedagogikk
  • Norskhet og rasisme
  • Danning, demokrati og medborgerskap

Arbeids- og undervisningsformer

The course consists of lectures, e-lectures, seminars and group supervision. The main emphasis is on student active teaching in the form of workshops.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Vurdering og eksamen

The exam is an individually written report in article format. The article must have a scope of 10 pages (+/- 10 percent). Font and font size: Calibri 12 points. Line spacing:1,5.

Students awarded a fail grade are given one opportunity to submit an improved version of the article for assessment.

Hjelpemidler ved eksamen

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Vurderingsuttrykk

Grade scale A - F.

Sensorordning

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

A random selection consisting of at least 25 % of the exam papers will be graded by both an internal and external examiner. This will inform the grading of the remaining exam papers.

Opptakskrav

Mats Lillehagen