EPN-V2

Mangfoldsledelse i barnehagen Programplan

Engelsk programnavn
Diversity Management in Early Childhood Education
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
15 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk

Innledning

Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: ITPE2100

Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.

Målgruppe

Studiet retter seg mot pedagogiske ledere og styrere i barnehage som vil styrke sin mangfoldskompetanse.

Opptakskrav

Studentene skal tilegne seg kunnskap om medienes makt og samfunnsrolle. De vil lære om mediemakt, ytringsfrihet, medienes rolle i offentligheten, mediepåvirkning, mediemangfold og medierepresentasjon. De skal også tilegne seg god forståelse av skillet mellom journalistikk og kommunikasjon. Undervisningsspråket er norsk.

Læringsutbytte

Se emneplanen for studieprogrammet.

Innhold og oppbygging

Se emneplanen for studieprogrammet.

Valgfritt emne Løper over flere semestre

1. studieår

1. semester

2. semester

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om medievitenskapens sentrale teorier om medienes makt, ytringsfrihet, medienes rolle i offentligheten og mediepåvirkning
  • Har grunnleggende forståelse av medienes samfunnsrolle
  • Har innsikt i medienes strukturelle rammevilkår, inkludert økonomi, politikk og teknologi
  • kjenner grunnleggende teorier om medierepresentasjon og mangfold

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over ulike former for mediemakt i offentligheten
  • kan anvende medievitenskapelige innsikter på aktuelle problemstillinger 
  • kan diskutere betydningen av medierepresentasjon og marginalisering   

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan reflektere over maktstrukturer i mediene og samfunnet
  • Har innsikt i mediefaglige teorier

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • individuell pensumlesing
  • forelesninger i plenum
  • individuell og gruppebasert oppgaveløsning med tilbakemelding i grupper

Undervisningen foregår fysisk på campus.

Vurdering og sensur

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Arbeidskrav 1 er en gruppeoppgave der studentene skal holde en presentasjon over et gitt medievitenskapelig tema. Formålet med oppgaven er å sette seg inn i en faglig problemstilling og bruke pensum og relevante eksempler for å besvare denne på en pedagogisk måte. Presentasjonen skal være på ca. 20 minutter. Alle medlemmene i gruppen vil få samme vurdering.

Arbeidskrav 2 er et individuelt arbeidskrav. Arbeidskravet består av aktiv deltakelse på en fagdag om et journalistfaglig tema. Formålet med oppgaven er å få dybdeinnsikt i et sentralt tema knyttet til journalistikk og medienes makt i samfunnet gjennom innføringsforelesninger etterfulgt av praktiske arbeidsoppgaver.

Mer informasjon om innhold og tidsfrister for arbeidskravene finnes i undervisningsplanen, som er elektronisk tilgjengelig for studentene ved emnestart.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom studentene ikke gjennomfører arbeidskrav på grunn av sykdom eller annen tvingende grunn, kan faglærer gjøre en individuell vurdering.

Øvrig informasjon

Skoleeksamen på 6 timer