Programplaner og emneplaner - Student
Diversity Management in Early Childhood Education Programme description
- Programme name, Norwegian
- Mangfoldsledelse i barnehagen
- Valid from
- 2024 FALL
- ECTS credits
- 15 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Endringer i samfunnet og endringer i barnehagefeltet påvirker ledere i barnehagen og deres ledelsesoppgaver. En generell endring i samfunnet er økende grad av mangfold, noe som gjenspeiles blant de ansatte i barnehagen, samt i familiene og i barnegruppene. Kompleksiteten innebærer at det stilles større krav til barnehageledere.
Emnet Mangfoldsledelse i barnehagen tar utgangspunkt i økt kulturell kompleksitet i det norske samfunnet. Dette ses i sammenheng med andre mangfolds- og forskjellsdimensjoner som etnisk bakgrunn, kjønn, sosial klasse og religion. Studentenes ledererfaringer og kritiske perspektiver er sentrale i tilnærmingen til ledelse i en mangfoldig barnehage, blant annet knyttet til ulike maktposisjoner, innenforskap og utenforskap i barnehagefellesskapet.
Sentrale overordnede temaer omhandler ledelse av utviklingsprosesser i barnehagen, ledelse av demokratiske prosesser og uenighetsfellesskap, og ledelse av refleksjons- og kommunikasjonsprosesser knyttet til posisjoner og relasjoner.
Fullført og bestått emne kan, etter søknad, innpasses som del av masterprogrammet i Barnehagekunnskap (120 studiepoeng) ved OsloMet. Kandidater må søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskriterier som gjelder for masterstudiet (inkludert karakterkrav).
Target group
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGNT4100 Norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk
Dette emnet kan tilbys som enkeltemne.
Admission requirements
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har fordypet kunnskap om språklig variasjon, flerspråklighet og språkendring blant tegnspråklige
- har kunnskap om språkideologi og tegnspråkenes plass i språklig mangfoldige samfunn
- har kunnskap om utvikling og betydning av internasjonale relasjoner i tegnspråkmiljøer
- har fordypet kunnskap om nyere tilnærminger til døves livserfaringer og historie (døvestudier)
- har fordypet kunnskap om hvordan teknologisk utvikling på ulike felt har påvirket døves samfunnsdeltakelse
- har fordypet kunnskap om hvordan endringer og kompleksitet former tegnspråkfeltet i dagens samfunn
- har kunnskap om digital kompetanse i mangfoldige samfunn
Ferdigheter
Studenten
- kan drøfte relevante temaer knyttet til tegnspråk og døve i et mangfoldsperspektiv
- kan drøfte og vurdere ulike teoretiske perspektiver på tegnspråk og døve
- kan sammenligne forskningsbasert kunnskap innen emnet
- kjenner til og kan bruke visuelle og taktile kommunikasjonsstrategier i fravær av et felles (tegn)språk, herunder internasjonal tegnkommunikasjon, taktilt tegnspråk og haptisk kommunikasjon
- kan analysere og bidra til aktuelle fagpolitiske debatter ut fra en teori- og forskningsbasert forståelse
Generell kompetanse
Studenten
- kan redegjøre for og problematisere relevant teori knyttet til synet på tegnspråk og døve
- kan bruke og formidle ny kunnskap og faglige problemstillinger i skjæringsfeltet mellom mangfoldskompetanse, tegnspråk og tegnspråklige
- kan kritisk vurdere ulike språkvitenskapelige, samfunnsvitenskapelige og utdanningsvitenskaplige tilnærminger til tegnspråk og språklig mangfold
- kan redegjøre for sammenhengen mellom lærerens språkbevissthet og tegnspråkets plass i den flerspråklige skolen
Learning outcomes
Følgende prinsipper ligger til grunn for valg av arbeidsformer og organisering av innhold
Praksis- og problemorientering
Utgangspunktet i studiet er utfordringer og oppgaver i trafikklæreryrket. Det vil si at praktisk lærerarbeid og refleksjon har en sentral plass i studiet. Studentene skal lære gjennom å arbeide med virkelighetsnære problemer og situasjoner. Problemorienteringen kan gjennomføres ved for eksempel observasjons-/feltstudier, oppgaveløsning, prosjektarbeid og utviklingsarbeid, både individuelt og i gruppe.
Opplevelsesorientering
Studentene skal gjennom øvelser og erfaringer gi uttrykk for sine følelser og refleksjoner i ulike situasjoner. De skal også tilrettelegge for slike læringsprosesser hos sine elever.
Erfaringslæring
Gjennom å planlegge, prøve ut og reflektere over egen praksis, vil studentene øke bevissthet og handlingsregister i ulike opplæringssituasjoner. Bruk av videopptak av undervisning i bil og klasserom er et sentralt verktøy. Øvelser i klasserom/gruppe/bil tas opp på video og drøftes.
Studentmedvirkning
Det benyttes variert studentaktivitet. Studentene utarbeider mål og planer for egen læring. Planlegging, gjennomføring og vurdering av egen undervisning i bil og klasserom/gruppe er sentralt, både ved trafikkskole og som øvelser sammen med medstudenter. Studentene trekkes også med i en fortløpende vurdering av studieopplegg, undervisnings- og læringsprosesser.
Studenten utfører selvstendig studiearbeid, slik som litteraturstudier, fremlegging i grupper, skriving av logg og refleksjonsnotater.
Deler av studiet kan foregå som fjernundervisning via Skype, Adobe Connect og/eller andre digitale kommunikasjonskanaler.
Organisering av aktiviteter:
- veiledet pedagogisk praksis ved trafikkskole
- forberedelse til og etterarbeid etter egen undervisning
- forelesninger, øvelser og gruppearbeid
- individuelt studiearbeid
- observasjonsstudier og ekskursjoner til trafikkskoler, trafikkstasjoner, myndigheter, forskningsinstitutter og andre trafikkfaglige miljøer
- bruk av IKT
Content and structure
Retten til å avlegge eksamen forutsetter følgende godkjente arbeidskrav:
- Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre velge tema for masteroppgave og levere prosjektskisse på 1800 ord +/- 10 %.
- Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre levere en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema med et omfang på 1600 ord +/- 10 %.
Prosjektskisse og gjennomgangen av forskningslitteraturen skal vise forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med i masteroppgaven. Arbeidskravet vil danne grunnlag for tildeling av veileder til masteroppgaven.
1st year of study
Teaching and learning methods
Gjennom Minimum European Requirements for driving Instructor Training (MERIT) har EU utarbeidet grunnlaget for trafikklærerutdanning i Europa. I EU arbeides det med trafikkfaglige spørsmål og utredninger ved flere universiteter og fagmiljøer.
Det kan tilrettelegges for studentutveksling ved trafikkfaglige institusjoner/studiemiljøer i utlandet som ledd i studiearbeidet i 4. semester.
Work requirements
Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsestiden.
Assessment
Godkjent første gang av rektor for Høgskolen i Akershus 10.09.2008
Endringer godkjent av prodekan på LUI 29.10.2012
Endringer godkjent av LUIs studieutvalg 10.04.2014
Endringer godkjent av LUIs prodekan 17.11.2014
Siste endringer godkjent av LUIs prodekan 18.06.2015
Redaksjonelle endringer 25.06.2017
Redaksjonelle endringer 13.04.2018
Endring godkjent UU 04.12.2023
Other information
Programplan for Mangfoldsledelse i barnehagen
15 studiepoeng
Diversity Management in Early Childhood Education
Studieprogramkode: BMAL
Emnekode: BMAL6000
Godkjent av dekan 09.12.2022
Gjeldende fra høstsemesteret 2023
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for barnehagelærerutdanning