Programplaner og emneplaner - Student
Læring i arbeidslivet - Bedriftspedagogikk Programplan
- Engelsk programnavn
- Work-Based learning - Pedagogy for Enterprises
- Gjelder fra
- 2023 HØST
- Studiepoeng
- 60 studiepoeng
- Varighet
- 4 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Kandidaten har etter fullført studium følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har spesialisert kunnskap om intervensjoner som muliggjør deltagelse i hverdagslivet
- har spesialisert kunnskap om intervensjoner som muliggjør deltagelse i arbeidslivet
- har avansert kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetoder med spesiell relevans for helsefagene
- har kunnskap om forskningsfeltene og metodene innen kunnskapstranslasjon
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i ergoterapiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Kandidaten kan
- analysere og anvende teorier, modeller og strategier for intervensjoner
- utvikle, analysere og evaluere intervensjoner for hverdags- og arbeidsliv
- implementere vitenskapelig kunnskap i translasjon mellom forskning og praksis
- anvende inngående kunnskap om ulike forskningsdesign og metoder for å belyse ulike problemstillinger og forskningsspørsmål innen ergoterapi
- under veiledning gjennomføre et selvstendig og avgrenset forskningsarbeid i henhold til gjeldende metodiske og etiske standarder for forskning i helse- og samfunnsfag
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- analysere relevante fag- og forskningsetiske problemstillinger
- reflektere over forholdet mellom kunnskap, profesjonsutøvelse og etikk
- kommunisere forskningsbaserte analyser, resultater og konklusjoner til spesialister og allmennheten
- bidra til innovasjonsprosesser i forskning, arbeidsliv, praksis og samfunn.
Det totale læringsutbyttet er konkretisert i emneplanene.
Målgruppe
Hovedinnholdet i studiet omhandler analyse, utvikling og tilpasning av intervensjoner innenfor ergoterapi. Intervensjoner som muliggjør brukeres deltakelse og inkludering i hverdags- og arbeidsliv vektlegges. Kunnskapstranslasjon har som mål å minske avstanden mellom forskning og praksis. Emnet kunnskapstranslasjon omhandler metoder som bidrar til at forskningsbaserte og effektive intervensjoner tas i bruk i praksis.
Muligheten for å velge faglig fordypning ligger i masteroppgaven.
Tre av emnene er felles for masterstudiet i fysioterapi, masterstudiet i rehabilitering og habilitering og masterstudiet i ergoterapi. Det gjelder MAERG4200 Vitenskapsteori og etikk, MAERG4300 Kvantitativ metode og MAERG4400 Kvalitativ metode. Alle studentene følger samme opplegg og har felles forelesninger.
Studiet går over to år på heltid eller fire år på deltid. Deltidsstudenter kan levere masteroppgaven til sensur tidligere enn oppsatt og fullføre studiet på kortere tid.
Alle emnene er obligatoriske. Studentene anbefales å ta emnene i den oppsatte rekkefølgen, men dette er ikke et krav.
Opptakskrav
Undervisningen er lagt opp som en veksling mellom forelesninger og studentaktive arbeidsformer som seminarer, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, presentasjoner, vurdering av medstudenters oppgaver og selvstudier.
Arbeidsformene skal stimulere til egenaktivitet, selvstendighet, refleksjon og nytenkning. De skal også stimulere til kritisk tenkning i forhold til både analyser av teoretiske begreper og forskningsresultater, samt spørsmål utledet fra kliniske erfaringer. Kritisk refleksjon over sammenhenger mellom teoretiske perspektiver og fagutøvelse står også sentralt
Emnet MAERG4100 er i sin helhet nettbasert; se emneplanen for nærmere beskrivelse av arbeids- og undervisningsformene.
Forelesninger benyttes i hovedsak til å introdusere sentralt fagstoff, gi oversikt, trekke frem hovedelementer og formidle relevante problemstillinger og faglige utfordringer.
Seminarer vektlegger dialog og diskusjon mellom studenter og faglærer. Det legges stor vekt på at studentene skal forberede og presentere problemstillinger, analyser, strategier og resultater for diskusjon. Gjennom aktiv deltakelse på seminarene får studentene fortløpende veiledning og tilbakemelding underveis i studiet i form av medstudents- og lærervurderinger.
Studentsamarbeid er et viktig bidrag til læring. I tillegg til tradisjonelt gruppearbeid oppfordres studentene til å samarbeide på nett ved til å legge ut problemstillinger og spørsmål til drøfting via høgskolens elektroniske læringsstøttesystem. Faglærer gir oppgaver som kan stimulere både til individuelt og til gruppevis arbeid. Det legges i alle deler av studiet vekt på at studentene trener på akademisk skriving.
Veiledning er, som nevnt ovenfor, en del av seminarene og skjer i form av gruppeveiledning. I emne MAERG4000 får studentene veiledning på eksamensarbeidet sitt på denne måten. I arbeidet med masteroppgaven, MAERG5900, får studentene individuell veiledning.
Selvstudier - læringsutbyttene fordrer høy grad av egenaktivitet og selvstudier for at studenten skal oppnå et tilfredsstillende resultat. Selvstudier innebærer både individuelt arbeid og samarbeid med medstudenter.
Nærmere informasjon om hvilke arbeids- og undervisningsformer som inngår i hvert enkelt emne, går fram av emneplanene.
Læringsutbytte
Høgskolen har institusjonsavtaler med læresteder og forskningsinstitusjoner i flere land. For interesserte studenter vil det bli tilrettelagt for å ta emner utenlands. Det er særlig aktuelt å gjennomføre arbeidet med masteroppgaven ved læresteder eller forskningsinstitusjoner der det er etablert internasjonalt samarbeid. En annen mulighet vil være utveksling i siste del av første studieår.
Studentgruppen kan bli internasjonalt sammensatt ved at studenter ved høgskolens samarbeidsinstitusjoner i utlandet vil få tilbud om å ta masteroppgaven her.
Undervisningen i MAERG4000, MAERG4100 og MAERG5900 vil være på engelsk dersom det tas opp studenter som ikke behersker norsk/svensk/dansk. MAERG4200, MAERG4300 og MAERG4400 går på norsk.
Innhold og oppbygging
Arbeidskrav er alle former for arbeider eller obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen.
Masterstudiet har to arbeidskrav i form av obligatorisk deltakelse. Begge ligger i emne MAERG5900 Masteroppgave, se emneplanen.
2. studieår
Arbeids- og undervisningsformer
Alle eksamener gjennomføres i henhold til Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
Vurderingsordningene skal fremme læring samtidig som det skal gi studentene informasjon om studieprogresjon og resultat. Alle emner avsluttes med eksamen; se tabellen nedenfor. Eksamensformene henger nære sammen med innhold og læringsutbytter. Samtidig er et mål at studiet som helhet har variasjon for å stimulere til allsidig læring.
Med ett unntak har alle emner en eksamensform som strekker seg over tid for at studenten skal få grundig erfaring med akademisk skriving og selvstendig arbeid før masteroppgaven påbegynnes. Unntaket er MAERG4300 Kvantitativ metode som har skriftlig eksamen. Her bør læringsutbyttene testes skriftlig uten bruk av hjelpemidler. Masteroppgaven avsluttes med muntlig eksamen hvor studenten får anledning til å utdype og begrunne sitt arbeid, slik at sensorene får et utvidet grunnlag for å fastsette karakter.
Alle individuelle eksamener kan skrives på norsk eller engelsk. Studenten kan velge norsk eller engelsk til muntlig eksamen på masteroppgaven uavhengig av hvilket språk den er skrevet på.
Ny/utsatt eksamen har samme bestemmelser som ordinær eksamen hvis ikke annet er angitt i emneplanen.
Sensorordning
MAERG4000, MAERG4100 og MAERG5900
En ekstern og en intern sensor vurderer alle besvarelsene.
MAERG4200, MAERG4300 og MAERG4400
En ekstern sensor deltar i utarbeidelsen av eksamensoppgaver og vurderingskriterier og vurderer minimum 20 prosent av besvarelsene sammen med en intern sensor. To interne sensorer vurderer de øvrige. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode. Ekstern og intern sensor sensurerer derfor først minimum 20 prosent av besvarelsene. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Vurderingene fra første del skal oppsummeres og være retningsgivende for de to interne sensorenes vurdering.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Progresjonskrav
Alle emner i 1. studieår må være bestått før studenten får tildelt veileder på masteroppgaven.
Vurdering og sensur
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Innlevering av eksamensoppgave er ved avslutning av hvert emne. For informasjon om bruk av sensor, se de enkelte emneplanene.
Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høgskoler, jf. også forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Studentens rettigheter og plikter ved evt. ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Øvrig informasjon
Work Based learning - Pedagogy for Enterprises
Managing and Development of Competences at the Workplace
Bachelornivå
60 studiepoeng/60 ECTS
Deltid
Studieprogramkode: BEPED
Godkjent av Høgskolen i Akershus 25. januar 2005
Sist endring godkjent av prodekan for studier 30. juni 2016
Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier
Institutt for yrkesfaglærerutdanning
Gjelder for høst 2018