EPN-V2

Digital Competence in Early Childhood Education Programme description

Programme name, Norwegian
Digital kompetanse i barnehagen
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
30 ECTS credits
Duration
2 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Denne videreutdanningen er for deg som ønsker økt digital kompetanse i en barnehagefaglig kontekst. I emnet vil du lære om hvordan digitalisering, mediekulturer og teknologi påvirker barns lek, oppvekst og læring i dagens digitale samfunn. Videreutdanningen legger vekt på hvilken betydning medier og digitale verktøy har og hvordan du kan bruke dette aktivt i barns lek og læringsprosesser.

Emnet omfatter sider ved digitalisering i samfunn, arbeidsliv og hverdagsliv som er relevante for profesjonsutøvelse i barnehagen. Forståelse av digitaliseringsprosesser i samfunnet omfatter blant annet problemstillinger knyttet til digital dømmekraft, som personvern, opphavsrett, kildekritikk, etiske, sosiale, økonomiske og kulturelle problemstillinger.

Digital kompetanse i barnehagen er en nettbasert videreutdanning på masternivå som går over to semestre. Fullført emne kan, etter søknad, innpasses som del av masterprogrammet i barnehagekunnskap (120 studiepoeng) eller som del av masterprogrammet digital læringsdesign (120 studiepoeng) ved OsloMet. Det søkes om innpassing av Digital kompetanse i barnehagen etter opptak på et masterprogram.

Target group

Utdanningen retter seg mot barnehagelærere som ønsker økt digital kompetanse.

Admission requirements

The course shall prepare students for master’s degree programmes at universities and university colleges where different types of differential equations is used.

The elective course is initiated provided that a sufficient number of students choose the course.

Learning outcomes

No requirements over and above the admission requirements.

Content and structure

Videreutdanningen Norsk som andrespråk for lærere i voksenopplæringen skal bidra til å gi formell kompetanse til å undervise i norsk som andrespråk, i tråd med formålet i Lov om integrering gjennom opplæring, utdanning og arbeid (Integreringsloven).

Videreutdanningen skal gi lærerne økt innsikt i språkets form-, innholds- og bruksside samt et faglig grunnlag for didaktisk refleksjon og utvikling av kunnskap om andrespråkslæring og undervisning i andrespråk. Hensikten er å dyktiggjøre lærerne til å ta adekvate pedagogiske og metodiske avgjørelser som både vil anerkjenne andrespråksinnlærernes medbrakte kompetanse, bidra til at de oppøver kritisk holdning til egen språklig formidling og lære å bruke det norske språket som redskap for videre læring og utvikling.

Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

Teaching and learning methods

Målgruppen for studiet er lærere som underviser voksne andrespråksinnlærere i norsk etter læreplan i norsk for voksne innvandrere. Disse lærerne vil prioriteres ved opptak, men studiet vil også, ved ledig kapasitet, være åpent for lærere som underviser voksne innvandrere i norsk i grunnskolen/ Forberedende voksenopplæring (FVO), videregående opplæring, arbeidsmarkedsbedrifter, studieforbund, Kompetansepluss eller liknende.

Work requirements

Følgende krav må oppfylles for å være kvalifisert søker:

Prioritet 1

  • Godkjent lærerutdanning som kvalifiserer for undervisning i skolen
  • Ansettelse som lærer i norsk i voksenopplæringen, etter Læreplanen i norsk for voksne innvandrere.

Prioritet 2 (ved ledig kapasitet etter prioritet 1)

  • Godkjent lærerutdanning som kvalifiserer for undervisning i skolen
  • Lærer som underviser voksne innvandrere i norsk i grunnskolen/Forberedende voksenopplæring (FVO), videregående opplæring, arbeidsmarkedsbedrifter, studieforbund, Kompetansepluss eller liknende.

Vitnemål og attest som bekrefter ansettelsesforholdet, må vedlegges.

Søkere rangeres etter karakterpoeng i lærerutdanningen.

Assessment

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har grunnleggende kunnskap om det norske språkets struktur i et kontrastivt perspektiv og med vekt på funksjonell språkbruk
  • har utvidet kunnskap om andrespråksteorier og teoretiske perspektiver på flerspråklighet
  • har bred kunnskap om kjennetegn ved ulike sjangre og teksttyper i samfunn og arbeidsliv
  • har bred kunnskap om andrespråksdidaktikk

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan implementere språklige og metaspråklige dimensjoner i den ordinære fagundervisningen
  • kan veilede elever i deres språkutvikling og tekstbruk
  • kan veilede elever om hvordan kultur, verdier, makt og stemmer realiseres gjennom ulike tekstlige modaliteter og praktiske arbeids- og livssituasjoner
  • kan vise hvordan språket brukes på en kvalifisert måte i arbeid og hverdagsliv
  • kan ta i bruk ulike språklige veiledningsstrategier i lesing, skriving og utvikling av muntlig kompetanse

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan gjennomføre og begrunne egne didaktiske valg i norskopplæringen av voksne andrespråksinnlærere
  • kan bidra til flerspråklige og flerkulturelle perspektiver i opplæringen
  • har bred kunnskap om og innsikt i voksnes andrespråkslæring og utvikling

Other information

Grade scale A-F.