Programplaner og emneplaner - Student
Digital Competence in Early Childhood Education Programme description
- Programme name, Norwegian
- Digital kompetanse i barnehagen
- Valid from
- 2025 FALL
- ECTS credits
- 30 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Denne videreutdanningen er for deg som ønsker økt digital kompetanse i en barnehagefaglig kontekst. I emnet vil du lære om hvordan digitalisering, mediekulturer og teknologi påvirker barns lek, oppvekst og læring i dagens digitale samfunn. Videreutdanningen legger vekt på hvilken betydning medier og digitale verktøy har og hvordan du kan bruke dette aktivt i barns lek og læringsprosesser.
Emnet omfatter sider ved digitalisering i samfunn, arbeidsliv og hverdagsliv som er relevante for profesjonsutøvelse i barnehagen. Forståelse av digitaliseringsprosesser i samfunnet omfatter blant annet problemstillinger knyttet til digital dømmekraft, som personvern, opphavsrett, kildekritikk, etiske, sosiale, økonomiske og kulturelle problemstillinger.
Digital kompetanse i barnehagen er en nettbasert videreutdanning på masternivå som går over to semestre. Fullført emne kan, etter søknad, innpasses som del av masterprogrammet i barnehagekunnskap (120 studiepoeng) eller som del av masterprogrammet digital læringsdesign (120 studiepoeng) ved OsloMet. Det søkes om innpassing av Digital kompetanse i barnehagen etter opptak på et masterprogram.
Target group
Utdanningen retter seg mot barnehagelærere som ønsker økt digital kompetanse.
Admission requirements
The course shall prepare students for master’s degree programmes at universities and university colleges where different types of differential equations is used.
The elective course is initiated provided that a sufficient number of students choose the course.
Learning outcomes
No requirements over and above the admission requirements.
Teaching and learning methods
Målgruppen for studiet er lærere som underviser voksne andrespråksinnlærere i norsk etter læreplan i norsk for voksne innvandrere. Disse lærerne vil prioriteres ved opptak, men studiet vil også, ved ledig kapasitet, være åpent for lærere som underviser voksne innvandrere i norsk i grunnskolen/ Forberedende voksenopplæring (FVO), videregående opplæring, arbeidsmarkedsbedrifter, studieforbund, Kompetansepluss eller liknende.
Work requirements
Følgende krav må oppfylles for å være kvalifisert søker:
Prioritet 1
- Godkjent lærerutdanning som kvalifiserer for undervisning i skolen
- Ansettelse som lærer i norsk i voksenopplæringen, etter Læreplanen i norsk for voksne innvandrere.
Prioritet 2 (ved ledig kapasitet etter prioritet 1)
- Godkjent lærerutdanning som kvalifiserer for undervisning i skolen
- Lærer som underviser voksne innvandrere i norsk i grunnskolen/Forberedende voksenopplæring (FVO), videregående opplæring, arbeidsmarkedsbedrifter, studieforbund, Kompetansepluss eller liknende.
Vitnemål og attest som bekrefter ansettelsesforholdet, må vedlegges.
Søkere rangeres etter karakterpoeng i lærerutdanningen.
Assessment
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har grunnleggende kunnskap om det norske språkets struktur i et kontrastivt perspektiv og med vekt på funksjonell språkbruk
- har utvidet kunnskap om andrespråksteorier og teoretiske perspektiver på flerspråklighet
- har bred kunnskap om kjennetegn ved ulike sjangre og teksttyper i samfunn og arbeidsliv
- har bred kunnskap om andrespråksdidaktikk
Ferdigheter
Kandidaten
- kan implementere språklige og metaspråklige dimensjoner i den ordinære fagundervisningen
- kan veilede elever i deres språkutvikling og tekstbruk
- kan veilede elever om hvordan kultur, verdier, makt og stemmer realiseres gjennom ulike tekstlige modaliteter og praktiske arbeids- og livssituasjoner
- kan vise hvordan språket brukes på en kvalifisert måte i arbeid og hverdagsliv
- kan ta i bruk ulike språklige veiledningsstrategier i lesing, skriving og utvikling av muntlig kompetanse
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan gjennomføre og begrunne egne didaktiske valg i norskopplæringen av voksne andrespråksinnlærere
- kan bidra til flerspråklige og flerkulturelle perspektiver i opplæringen
- har bred kunnskap om og innsikt i voksnes andrespråkslæring og utvikling
Other information
Grade scale A-F.