EPN-V2

BDIK6000 Digital kompetanse i barnehagen Emneplan

Engelsk emnenavn
Digital Competence in Early Childhood Education
Studieprogram
Digital kompetanse i barnehagen
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om orientering, førstehjelp og sikkerhet i friluftsliv
  • har kunnskap om et bredt utvalg av lek, tradisjonelle og nyere utendørsaktiviteter
  • har kunnskap om friluftsliv og uteskole som pedagogisk arbeidsmåte i skolen
  • har kunnskap om friluftsliv som kulturelt fenomen og naturen som en arena for rekreasjon
  • har kunnskap om hvordan friluftsliv kan knyttes til bærekraft og naturvern

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle og bruke grunnleggende friluftslivsferdigheter i ulike naturmiljø med tanke på undervisning i kroppsøving og idrettsfag med tanke på undervisning på hele utdanningsløpet, trinn 1-13
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i ulike naturmiljø til ulike årstider for en mangfoldig elevgruppe
  • kan gjennomføre livreddende førstehjelp og ivareta elevers sikkerhet i ulike praktisk-metodiske aktiviteter utendørs
  • kan gjennomføre undervisning i svømming og livredning utendørs

Generell kompetanse

Studenten

  • har evne til kritisk refleksjon knyttet til etiske problemstillinger innen friluftsliv og sikkerhet
  • kan vurdere og gi faglige tilbakemeldinger på medstudenters arbeid med praktisk-metodiske aktiviteter ute

Innhold

  • Barnehagens digitale praksis
  • Verktøy til kartlegging av egen praksis
  • Barns lek og mediekultur
  • Multimodal læring
  • Oppvekst. lek og læring i et digitalt samfunn
  • Estetikk og digital lek - å skape sammen
  • Digital teknologi i kommunikasjon
  • Digital dømmekraft
  • Profesjonsfaglig digital kompetanse
  • Miljø og bærekraft
  • Spill som pedagogikk

Arbeids- og undervisningsformer

Se programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
  • Godkjent livredningsprøve utendørs.
  • Godkjent prøve som viser kompetanse i orientering.
  • Godkjent ABC-plan for turplanlegging

Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.

Vurdering og eksamen

Individuell eksamen som består av følgende deleksamener:

  • Deleksamen 1: Individuell muntlig eksamen med varighet på 15 minutter.
  • Deleksamen 2: Individuell skriftlig tekst. Omfang 2000 ord, pluss/minus 10%.

Det gis en samlet karakter i emnet hvor Ddeleksamen 1 og deleksamen 2 vektes 50/50.

Begge deleksamener må bestås for å få emnet M1KP1400 bestått.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Det er kun den/de deleksamenen(e) som ikke får bestått karakter som må tas på nytt. Ved ikke bestått karakter vil det være mulighet til å omarbeide den enkelte deleksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

To interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til studiet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Opptakskrav

Emnet skal gi studentene kunnskap og ferdigheter innenfor friluftslivsdidaktikk og undervisning utenfor klasserommet. Emnet setter søkelys på hvordan undervisning i kroppsøving kan foregå gjennom friluftsliv, uteskole og aktiviteter i nærmiljøet. Sentralt i emnet er planlegging og gjennomføring av ulike typer av turer, samt studentenes egenvurderinger av disse relatert til blant annet sikkerhet, førstehjelp og livredning.