Programplaner og emneplaner - Student
BDIK6000 Digital kompetanse i barnehagen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Digital Competence in Early Childhood Education
- Studieprogram
-
Digital kompetanse i barnehagen
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om orientering, førstehjelp og sikkerhet i friluftsliv
- har kunnskap om et bredt utvalg av lek, tradisjonelle og nyere utendørsaktiviteter
- har kunnskap om friluftsliv og uteskole som pedagogisk arbeidsmåte i skolen
- har kunnskap om friluftsliv som kulturelt fenomen og naturen som en arena for rekreasjon
- har kunnskap om hvordan friluftsliv kan knyttes til bærekraft og naturvern
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle og bruke grunnleggende friluftslivsferdigheter i ulike naturmiljø med tanke på undervisning i kroppsøving og idrettsfag med tanke på undervisning på hele utdanningsløpet, trinn 1-13
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i ulike naturmiljø til ulike årstider for en mangfoldig elevgruppe
- kan gjennomføre livreddende førstehjelp og ivareta elevers sikkerhet i ulike praktisk-metodiske aktiviteter utendørs
- kan gjennomføre undervisning i svømming og livredning utendørs
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til kritisk refleksjon knyttet til etiske problemstillinger innen friluftsliv og sikkerhet
- kan vurdere og gi faglige tilbakemeldinger på medstudenters arbeid med praktisk-metodiske aktiviteter ute
Innhold
- Barnehagens digitale praksis
- Verktøy til kartlegging av egen praksis
- Barns lek og mediekultur
- Multimodal læring
- Oppvekst. lek og læring i et digitalt samfunn
- Estetikk og digital lek - å skape sammen
- Digital teknologi i kommunikasjon
- Digital dømmekraft
- Profesjonsfaglig digital kompetanse
- Miljø og bærekraft
- Spill som pedagogikk
Arbeids- og undervisningsformer
Se programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
- Godkjent livredningsprøve utendørs.
- Godkjent prøve som viser kompetanse i orientering.
- Godkjent ABC-plan for turplanlegging
Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.
Vurdering og eksamen
Individuell eksamen som består av følgende deleksamener:
- Deleksamen 1: Individuell muntlig eksamen med varighet på 15 minutter.
- Deleksamen 2: Individuell skriftlig tekst. Omfang 2000 ord, pluss/minus 10%.
Det gis en samlet karakter i emnet hvor Ddeleksamen 1 og deleksamen 2 vektes 50/50.
Begge deleksamener må bestås for å få emnet M1KP1400 bestått.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Det er kun den/de deleksamenen(e) som ikke får bestått karakter som må tas på nytt. Ved ikke bestått karakter vil det være mulighet til å omarbeide den enkelte deleksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
To interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til studiet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
Opptakskrav
Emnet skal gi studentene kunnskap og ferdigheter innenfor friluftslivsdidaktikk og undervisning utenfor klasserommet. Emnet setter søkelys på hvordan undervisning i kroppsøving kan foregå gjennom friluftsliv, uteskole og aktiviteter i nærmiljøet. Sentralt i emnet er planlegging og gjennomføring av ulike typer av turer, samt studentenes egenvurderinger av disse relatert til blant annet sikkerhet, førstehjelp og livredning.