Programplaner og emneplaner - Student
Digital kompetanse i barnehagen Programplan
- Engelsk programnavn
- Digital Competence in Early Childhood Education
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 30 studiepoeng
- Varighet
- 2 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Hjelpemidler («assistive technologies» - AT) er utstyr som brukes til å øke, vedlikeholde eller forbedre funksjonelle evner hos personer med nedsatt funksjonsevne. Hjelpemidler kan bidra til at personer med nedsatt funksjonsevne kan ta del i sosiale aktiviteter, studier og arbeidsliv, og kan gi større uavhengighet og kontroll over egen tilværelse.
Velferdsteknologi er en fellesbetegnelse på tekniske installasjoner og løsninger som kan bedre den enkeltes evne til å klare seg selv i egen bolig, og bidra til å sikre livskvalitet og verdighet for brukeren. Velferdsteknologi kan gi bedre tjenester for hjemmeboende eldre, pasienter i sykehjem, innen rus og psykisk helse og personer med nedsatt funksjonsevne. Velferdsteknologi kan gi mer effektiv bruk av ressurser i helse- og omsorgstjenestene.
I dette emnet lærer du hvordan du kan planlegge, utforme, evaluere og teste løsninger innen hjelpemiddel- og velferdsteknologi
Målgruppe
Ingen ut over opptakskrav.
Opptakskrav
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
• kjenner de viktigste teknologiske hjelpemidler og velferdsteknologier som er i bruk i dag, og har en grunnleggende forståelse av hvordan disse fungerer
• har grunnleggende kunnskap om sensoriske, fysiske, psykiske og kognitive funksjonsnedsettelser og konsekvenser for aktivitet og samfunnsdeltakelse
• har kunnskap om hjelpemiddel- og velferdsteknologi i helse- og samfunnsmessig kontekst
• har kunnskap om menneskelige og teknologiske forutsetninger for at teknologiske systemer kan fungere for brukere med nedsatt funksjonsevne
Ferdigheter
Studenten
• kan sette seg inn i ulike brukeres behov, og foreslå og implementere teknologiske tilretteleggingstiltak • kan vurdere brukergrensesnitt opp mot en brukers tilretteleggingsbehov
Generell kompetanse
Studenten
• kan reflektere over hvordan teknologi kan assistere mennesker med og uten funksjonsnedsettelser
• kan forstå, formidle og implementere løsninger for ulike brukerbehov
• kan reflektere over etiske dilemmaer knyttet til interaksjon mellom menneske, teknologi, deltagelse og miljø
Læringsutbytte
En gruppepresentasjon (ca 15 - 20 minutter).
Innhold og oppbygging
Mappevurdering med følgende mappekrav:
- Et gruppeprosjekt (2-4 deltakere, skriftlig rapport på ca. 8000 ord)
- Et individuelt prosjekt (skriftlig rapport på ca. 3000 ord)
I mappevurdering gis en helhetlig vurdering med én karakter.
Eksamensresultat kan påklages.
Ved ny og utsatt eksamen kan en annen eksamensform også bli benyttet eller en ny oppgave med en ny frist gis. Hvis muntlig eksamen benyttes kan denne ikke påklages.
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala A-F.
Vurdering og sensur
En sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Øvrig informasjon
Ingen utover opptakskrav.