EPN-V2

Digital kompetanse i barnehagen Programplan

Engelsk programnavn
Digital Competence in Early Childhood Education
Gjelder fra
2025 HØST
Studiepoeng
30 studiepoeng
Varighet
2 semestre
Programhistorikk
  • Innledning

    Følgende krav må oppfylles for å være kvalifisert søker:

    Prioritet 1

    • Godkjent lærerutdanning som kvalifiserer for undervisning i skolen
    • Ansettelse som lærer i norsk i voksenopplæringen, etter Læreplanen i norsk for voksne innvandrere.

    Prioritet 2 (ved ledig kapasitet etter prioritet 1)

    • Godkjent lærerutdanning som kvalifiserer for undervisning i skolen
    • Lærer som underviser voksne innvandrere i norsk i grunnskolen/Forberedende voksenopplæring (FVO), videregående opplæring, arbeidsmarkedsbedrifter, studieforbund, Kompetansepluss eller liknende.

    Vitnemål og attest som bekrefter ansettelsesforholdet, må vedlegges.

    Søkere rangeres etter karakterpoeng i lærerutdanningen.

  • Målgruppe

    Gjennom studiet skal studentene tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som setter dem i stand til å veilede elever som bruker språk, skriftlige og muntlige tekster i ulike kontekster preget av mangfold og endring. En integrert del av studiet er derfor utvikling av ferdigheter i literacy eller tekstkyndighet, interkulturell kommunikasjon, multimodale tekster og språkbruk knyttet til arbeidsliv, skolefag og fagdidaktikk. Studentene vil gjennom sin profesjonsnære utdanning og erfaring utvikle kunnskaper og didaktisk kompetanse i hvordan integrere tverrfaglige temaer i fagopplæringen. Skriving, lesing, muntlige ferdigheter og digitalisering av undervisning blir vektlagt som nøkkelferdigheter for læring og veiledning. Studiet legger vekt på tett kobling til praksisfeltet, og læringsutbyttet ses i sammenheng med studentenes utdannings- og erfaringsbakgrunn og deres tilknytning til spesifikke fagområder.

    Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse i hvordan literacy kan integreres i opplæring og kompetanseutvikling:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om det norske språkets struktur med vekt på funksjonell språkbruk
    • har kunnskap om hvordan literacy medieres på tvers av fagområder og kulturelle kontekster
    • har kunnskap om tekniske, pedagogiske og etiske komponenter i bruk av digitale verktøy

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan implementere språklige og metaspråklige dimensjoner i den ordinære fagundervisning
    • kan veilede elever i deres egen språk- og tekstbruk, og bruk av digitale verktøy
    • kan veilede elever om hvordan kultur, verdier, makt og stemmer realiseres gjennom ulike tekstlige modaliteter og praksissituasjoner
    • kan bruke språket på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan formidle og kommunisere faglig innhold ved å integrere språklige temaer og bruk av digitale verktøy
    • kan anvende skriftlig og muntlig språkbruk for meningsdanning og kritisk tenkning i opplæringen
    • kan bidra til flerkulturelle perspektiv i opplæringen
  • Opptakskrav

    Studiet Tverrfaglig kompetanse – literacy i fag og yrker er et deltidsstudium på totalt 60 studiepoeng og har en varighet på fire semestre over to år. Studiet består av fire emner, hvert på 15 studiepoeng:

    • Emne 1: Literacy – lese og skrivekompetanse
    • Emne 2: Muntlig kompetanse
    • Emne 3: Flerspråklig kompetanse
    • Emne 4: Digital kompetanse.

    Alle fire emnene har det til felles at tverrfaglig literacykompetanse rettes mot praksis, relevante kontekster, ulike målgrupper og formål innenfor forskjellige fag, fagområder og yrker.

  • Læringsutbytte

    Studiet består av samlinger som kombinerer forelesninger og andre pedagogiske arbeidsformer. Disse eksemplifiserer teorier i praksis og muliggjør studentaktive bidrag og refleksjoner over didaktiske valg knyttet til egen undervisning i norsk som andrespråk for voksne andrespråksinnlærere. Mellom samlingene forutsettes det at studentene arbeider selvstendig med teoretiske og didaktiske problemstillinger

  • Innhold og oppbygging

    Arbeidskrav skal bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen og skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak fra arbeidskrav.

    Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/ utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

    Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet i med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

    Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

    Krav om obligatorisk tilstedeværelse

    Studietilbudet er et samlingsbassert deltidsstudium. Det forutsettes at studentene arbeider selvstendig med studiene mellom samlingene, blant annet gjennom arbeidskrav, refleksjonsoppgaver og aktivt arbeid med pensumlitteratur.

    Ettersom studiet legger vekt på studentenes egne erfaringer, er det et krav om 80 % tilstedeværelse på samlingene i hvert emne for å kunne avlegge eksamen. Fravær ut over 20% kan unntaksvis, og etter en faglig vurdering, kompenseres med en skriftlig oppgave. I løpet av studiet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere.

    Valgfritt emne Løper over flere semestre

    1. studieår

    1. semester

    2. semester

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

    Arbeidskrav vurderes til ”Godkjent” eller ”Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen ”Ikke godkjent”, har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

    Hvert av de fire emnene krever 80% deltakelse og tilstedeværelse for å kunne fremstille seg for eksamen/vurdering. Studiet bygger på aktiv deltakelse, undervisningsøvelser og samarbeid med andre studenter. Praktiske øvelser er en forutsetning for teorien. Det stilles derfor krav til tilstedeværelse i hele studiet dersom ikke annet er eksplisitt bestemt og avtalt med faglærer.

    Fravær utover 20 prosent medfører at studenten ikke kan avlegge eksamen i emnet. Studenter som overstiger fraværskvoten på grunn av gyldig dokumentert fravær, vil kunne få alternative oppgaver. Slike alternative oppgaver gis ikke studenter som har fravær som overstiger 40 prosent, uansett fraværsgrunn.

    Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Studentene møter ulike vurderingsformer i løpet av studiet, og formen gjenspeiler innholdet i det enkelte emnet. Nærmere informasjon om de ulike vurderings-/eksamensformene finnes i den enkelte emneplan.

    Rettigheter og plikter ved eksamen

    Studentens rettigheter og plikter framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

    Sensorordning

    Det benyttes sensorer i tråd med OsloMets retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.

  • Vurdering og sensur

    Godkjent av utdanningsutvalget ved LUI 17.01.2022.

  • Øvrig informasjon

    Digital kompetanse i barnehagen

    Digital Competence in Early Childhood Education

    Videreutdanning for barnehagelærere

    30 studiepoeng

    Godkjent av utdanningsutvalget 23.01.2023.

    Gjeldende fra høstsemesteret 2023.

    Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

    Institutt for barnehagelærerutdanning

    Emnekode: BDIK6000