Programplaner og emneplaner - Student
Economics and Business Administration, 1-year Programme Programme description
- Programme name, Norwegian
- Årsstudium i økonomi og ledelse
- Valid from
- 2023 FALL
- ECTS credits
- 60 ECTS credits
- Duration
- 2 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Årsstudium i økonomi og ledelse gir grunnleggende kunnskaper i de mest sentrale økonomisk-administrative emner som vil være relevant for en rekke yrkesfelt, og er ment å danne basis for videre læring i det praktiske liv. Formålet med årsstudiet er å gi en innføring i økonomisk-administrative emner som vil være relevant for en rekke yrkesfelt. Emnene som tilbys i studiet er bedriftsøkonomiske emner, samfunnsøkonomi, emner innen organisasjon og ledelse, jus og markedsføring.
Årsstudiet består av emner som tilbys på 1. og 2. studieår i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon.
Target group
Målgruppen for studiet er studenter som ønsker bred og grunnleggende kompetanse innenfor økonomisk-administrative fag. Årsstudiet egner seg både for de med en annen bachelorutdanning, for de som allerede er i arbeid, og for de uten tidligere høyere utdanning.
Admission requirements
For å søke opptak til studiet kreves generell studiekompetanse. Det kan også søkes opptak til studiet på grunnlag av realkompetanse.
Learning outcomes
En kandidat som har bestått årsstudiet i økonomi og ledelse skal ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har grunnleggende kunnskap i bedriftsøkonomisk analyse
- har oversikt over andre sentrale økonomisk-administrative emner som samfunnsøkonomi, organisasjon, markedsføring og forretningsjus
- kjenner til de mest grunnleggende økonomiske problemstillinger og utviklingsarbeidsom er relevant innenfor deler av det økonomisk-administrative fagområde
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende den faglige kunnskapen til å løse praktiske oppgaver innen regnskap,markedsføring og forretningsjus
- kan oppdatere og videreutvikle sin kunnskap innenfor det økonomisk-administrativefagområde
- kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan se kunnskapen i sammenheng og anvende den på en relevant måte i økonomiskadministrative oppgaver
- har innsikt i relevante fagområder og yrkesetiske problemstillinger
- kan reflektere og begrunne sine valg i en faglig kontekst
Content and structure
Studiet har et omfang på 60 studiepoeng, og består av åtte emner som hver har et omfang på 7,5 studiepoeng. Studiet tilbys både som et heltidsstudium over ett studieår og som et deltidsstudium over to studieår. Det er separate opptak til heltids- og deltidsstudiet.
Studenter som går på heltidsstudiet, følger i 1. semester:
- ØAADM1001 Markedsføring
- ØAADM2100 Organisasjonsforståelse
- ØABED1000 Grunnleggende årsregnskap med Excel
- ØASØK1000 Mikroøkonomi I
Studenter som går på heltidsstudiet, følger i 2. semester:
- ØAADM1100 Organisasjonspsykologi
- ØABED1100 Bedriftsøkonomi med IKT
- ØASØK1100 Makroøkonomi I
- ØAJUR2100 Rettslære
Studenter som går på deltidsstudiet velger to emner i hvert semester, fordelt over fire semestre.
1st year of study
Teaching and learning methods
Det blir brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner, oppgaveskriving individuelt og i grupper. I undervisningsopplegget er det lagt vekt på at studentene skal ha jevnlige innleveringer både av individuelle oppgaver og gruppeoppgaver med tilbakemeldinger fra faglærere. I tillegg benyttes ulike studentaktive læringsformer som gruppearbeid, prosjektarbeid og muntlige presentasjoner.
Work requirements
Barnehagepedagogikk (30 studiepoeng) er en videreutdanning og inngår som del av tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (TIB) (30 + 30 studiepoeng). Tilleggsutdanningen i barnehagepedagogikk har et omfang på til sammen 60 studiepoeng og består av emnene Småbarnspedagogikk (30 studiepoeng) og Barnehagepedagogikk (30 studiepoeng). Utdanningen gjennomføres over to år på deltid.
Studieprogrammet kan inngå som del av masterprogrammet i barnehagepedagogikk. Interesserte må da søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskrav som gjelder for masterstudiet (inkl. karakterkrav). Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av gjennomført og bestått videreutdanning i barnehagepedagogikk (30 studiepoeng). Det er opp til den institusjonen som tilbyr masterstudiet å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis.
Målgruppe
Tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk er et studium for personer med annen treårig pedagogisk utdanning enn førskolelærer-/barnehagelærerutdanning. Tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (30+30 studiepoeng) skal kvalifisere personer med annen pedagogisk utdanning til arbeid som pedagogisk leder i barnehagen, jfr. barnehagelovens §§ 17 og 18.
Utdanningen skal gi kompetanse på de mest aktuelle områdene knyttet til arbeid i barnehagen. Gjennom studiet får studentene oppdatert kunnskap som samsvarer med rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2011).
Ansatte i barnehage som har relevant treårig pedagogisk utdannelse og som skal kvalifisere seg til pedagogiske lederoppgaver i barnehagen, må ta begge emnene:
- Småbarnspedagogikk (30 studiepoeng)
- Barnehagepedagogikk (30 studiepoeng)
Videreutdanningstilbudene er delvis nett- og samlingsbaserte med tre fysiske samlinger per semester. Hver samling er på to dager.
Opptakskrav
Kvalifiserte søkere må være ansatt i barnehage og ha pedagogisk utdanning som grunnskolelærer, allmennlærer, faglærer, spesialpedagog, barnevernspedagog, kateket, Steinerhøyskolens bacherlorutdanning i førskolepedagogikk eller Steinerhøyskolens lærerutdanning med bachelorgrad i steinerpedagogikk er også kvalifisert.[1] For lærere er det krav om undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, eller tilsvarende utdanning fra utlandet. I tillegg må søkere ha minst 20 prosent arbeidstilknytning til en barnehage i studietiden. Barnehagelærere som arbeider i barnehage kan også søke studiet som videreutdanning.
Søkere som arbeider i barnehagelærerstilling i barnehage med dispensasjon fra utdanningskravet og som har tatt det ene emnet av tilleggsutdanningen, har fortrinn ved opptak til det andre emnet.
Fra og med opptaket til studieåret 2016/2017 gjelder følgende for søkere med utenlandsk lærerutdanning: Slike søkere må ha godkjenning fra Utdanningsdirektoratet.
For mer informasjon, se www.udir.no. Søkere med utenlandsk lærerutdanning må i tillegg dokumentere undervisningskompetanse fra 1. trinn i grunnskolen, og må også ha minst 20 prosent arbeidstilknytning til en barnehage i studietiden.
[1] Redaksjonell endring 17.01.2017.
Assessment
Etter fullført modul har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om rammeplanens innhold og fagområder og viser hvordan disse kan komme til uttrykk og anvendes på nye måter i barnehagens pedagogiske arbeid
- har inngående kunnskap om teori om lekens betydning i barns liv og om sammenhenger mellom omsorg, lek, læring og danning i barnehagen
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i sentrale teorier knyttet til barnehagens helhetlig læringssyn og knytte dette til barnehagens samfunnsmandat
- har utvidet kunnskap om ledelse, veiledning og etiske problemstillinger i arbeid med ansatte og foreldre
- har utvidet kunnskap om teori og metode for tidlig og god språkstimulering og grunnleggende begrepsutvikling
Ferdigheter
Studenten viser
- evne til analytisk tenking om, og innsikt i hva det vil si å være leder og veileder i en barnehage
- evne til å bruke relevante metoder til å observere og dokumentere barnehagens arbeid som grunnlag for refleksjon og videreutvikling av det pedagogiske arbeidet
- evne til å dokumentere og utvikle kvaliteter ved det pedagogiske miljøet
- evne til å reflektere kritisk over ulike perspektiv og utfordringer ved barns medvirkning i barnehagen
Generell kompetanse
Studenten
- har avansert didaktisk kompetanse for å vurdere, planlegge og gjennomføre pedagogisk arbeid med bakgrunn i barnehagens rammeplan
- har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens pedagogiske arbeid, og kan gi analytiske bidrag til nytenkning og innovasjonsprosesser for framtidens barnehage
- har utvidet kompetanse i bruk av digitale verktøy og medier i barnehagen og i studiet
- har avansert digital kompetanse, herunder digital dømmekraft, til å bidra til nytenking om faglig kommunikasjon med foreldre og andre samarbeidspartnere
- faglig og relasjonell kompetanse i å utøve ledelse i tråd med barnehagens verdigrunnlag og inngående kunnskap om ledelses- og organisasjonsutvikling
- kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker uttrykksformer knyttet til barnehagepedagogikk