Programplaner og emneplaner - Student
ØASØK1000 Microeconomics I Course description
- Course name in Norwegian
- Mikroøkonomi I
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Facility ManagementBachelor Programme in Business Administration and EconomicsBachelor Programme in Auditing and AccountingEconomics and Business Administration, 1-year ProgrammeEconomics and Business Administration, 1-year Programme - part time
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
FALL 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Kurset skal gi en innføring i mikroøkonomiske emner. I mikroøkonomi studeres produsenter, konsumenter og markedets virkemåte under ulike forutsetninger. Effektiv ressursbruk og ressursallokering er sentralt. Produsentens tilpasning og tilbud av varer og tjenester analyseres både grafisk og matematisk. Tilsvarende gjelder for konsumentens tilpasning og etterspørsel etter varer og tjenester. Det legges til grunn at aktørene er rasjonelle i sine beslutninger. Endelig analyseres ulike markedsformer.
Undervisningsspråk er norsk.
Recommended preliminary courses
Alle hjelpemidler tillatt.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om ulike problemstillinger i samfunnsøkonomi generelt og mikroøkonomi spesielt
- kunnskap om konsumentens tilpasning på et varemarked
- kunnskap om hva som bestemmer konsumentens etterspørsel og hvordan denne påvirkes av endringer i bla. priser og inntekt
- kunnskap om produsentenes tilpasning på et faktormarked og på et varemarked
- kunnskap om hva som bestemmer produsentens tilbud under ulike målsettinger
- kunnskap om markedets virkemåte og ulike markedsformer som fullkommen konkurranse, monopol og prisdiskriminering
- kunnskap om hvordan offentlige inngrep påvirker markedsresultatet
- kunnskap om generell likevekt og samfunnsøkonomisk lønnsomhet
Ferdigheter
Studenten kan
- gjøre rede for mikroøkonomiske problemstillinger og ulike modeller for å analysere mikroøkonomiske spørsmål
- analysere ulike aktørers tilpasning på et marked og markedsmekanismen
- illustrere ulike markedsformer og vise hvordan pris og omsatt kvantum blir bestemt
- gjøre rede for hvordan økonomisk politikk kan påvirke markedssituasjonen
- illustrere hvordan ulike former for markedssvikt påvirker markedstilpasningen og effektiviteten i økonomien
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere etterspørsel og tilbud i ulike markeder
- følge økonomiske resonnementer, for eksempel innholdet i faglige utredninger.
- delta i samfunnsfaglige diskusjoner om offentlige reguleringer og tiltak
Teaching and learning methods
Kurset undervises i plenumsforelesninger. Det vil bli lagt til rette for oppgaveløsning og diskusjoner.
Course requirements
Ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter.
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert forståelse av digitalt læringsdesign i pedagogisk, samfunnsmessig, teknologisk og teoretisk perspektiv
- har avansert kunnskap om undervisning og læring i digitale læringsmiljøer
- har inngående kunnskap om elevers og læreres digitale kompetanse inkludert digital dømmekraft
- har inngående kunnskap om ulike perspektiver som sosioøkonomiske forhold, kjønn, mangfold og internasjonalisering på digitalisering i utdanning og opplæring
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og bruke teorier og metoder innen fagområdet og arbeide selvstendig med problemløsning
- kan finne, analysere og forholde seg kritisk til kilder
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante vitenskapelige tekster
- kan bidra til nytenkning i digitalt læringsdesign og digitalisering av utdanning og opplæring
- kan formidle eget arbeid både til spesialister og allmennheten
Permitted exam materials and equipment
Emnet er designet for fysisk tilstedeværelse, men kan også tilpasses studenter som deltar over nett. Sanntids tilstedeværelse er anbefalt. Det tas ikke opptak av undervisnings- og læringsøktene.
Emnet er basert på studentaktive forelesninger, studentdrevne seminarer og aktiviteter individuelt og i grupper. Det er to obligatoriske fysiske samlinger, hver over halvannen dag, en ved oppstart og en underveis i semesteret.
Grading scale
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. Se felles regler for arbeidskrav i programplanen.
Det er et arbeidskrav for hvert av de fem temaene. Studentene skal arbeide med litteratur knyttet til hvert tema.
- Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, varighet 5-10 minutter.
- Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, varighet 5-10 minutter.
- Muntlig presentasjon i gruppe, to til fire studenter, 5-10 minutter.
- Skriftlig notat i gruppe, to til fire studenter, omfang 500 ord +/- 10 prosent.
- Skriftlig notat i gruppe, to til fire studenter, 500 ord +/- 10 prosent.
Gruppene skal etter gitte kriterier kommentere hverandres presentasjoner og fagnotater. Formålet med arbeidskravene er å hjelpe studentene med å fordype seg i pensum og at studentene skal øve på skriftlig og muntlig akademisk kommunikasjon.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er obligatorisk frammøte ved de to fysiske samlingene. Hensikten med de fysiske samlingene er at de kan bidra til et kollektivt fagmiljø av studenter og lærere. Studentene kan i tillegg få praktisk erfaring med teknologi.
Examiners
Emnet avsluttes med en individuell muntlig eksamen med varighet 20 minutter.
Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen.