EPN-V2

ØASØK1000 Microeconomics I Course description

Course name in Norwegian
Mikroøkonomi I
Study programme
Bachelor's Programme in Facility Management
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Bachelor Programme in Auditing and Accounting
Economics and Business Administration, 1-year Programme
Economics and Business Administration, 1-year Programme - part time
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
FALL 2023
Schedule
Course history

Introduction

Kurset skal gi en innføring i mikroøkonomiske emner. I mikroøkonomi studeres produsenter, konsumenter og markedets virkemåte under ulike forutsetninger. Effektiv ressursbruk og ressursallokering er sentralt. Produsentens tilpasning og tilbud av varer og tjenester analyseres både grafisk og matematisk. Tilsvarende gjelder for konsumentens tilpasning og etterspørsel etter varer og tjenester. Det legges til grunn at aktørene er rasjonelle i sine beslutninger. Endelig analyseres ulike markedsformer.

Undervisningsspråk er norsk.

Recommended preliminary courses

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen::

  • Tre obligatoriske innleveringer i gruppe (normalt 3-5 studenter). Disse utgjør tre leveranser som bygger på hverandre og som må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om ulike problemstillinger i samfunnsøkonomi generelt og mikroøkonomi spesielt
  • kunnskap om konsumentens tilpasning på et varemarked
  • kunnskap om hva som bestemmer konsumentens etterspørsel og hvordan denne påvirkes av endringer i bla. priser og inntekt
  • kunnskap om produsentenes tilpasning på et faktormarked og på et varemarked
  • kunnskap om hva som bestemmer produsentens tilbud under ulike målsettinger
  • kunnskap om markedets virkemåte og ulike markedsformer som fullkommen konkurranse, monopol og prisdiskriminering
  • kunnskap om hvordan offentlige inngrep påvirker markedsresultatet
  • kunnskap om generell likevekt og samfunnsøkonomisk lønnsomhet

Ferdigheter

Studenten kan

  • gjøre rede for mikroøkonomiske problemstillinger og ulike modeller for å analysere mikroøkonomiske spørsmål
  • analysere ulike aktørers tilpasning på et marked og markedsmekanismen
  • illustrere ulike markedsformer og vise hvordan pris og omsatt kvantum blir bestemt
  • gjøre rede for hvordan økonomisk politikk kan påvirke markedssituasjonen
  • illustrere hvordan ulike former for markedssvikt påvirker markedstilpasningen og effektiviteten i økonomien

Generell kompetanse

Studenten kan

  • analysere etterspørsel og tilbud i ulike markeder
  • følge økonomiske resonnementer, for eksempel innholdet i faglige utredninger.
  • delta i samfunnsfaglige diskusjoner om offentlige reguleringer og tiltak

Teaching and learning methods

Kurset undervises i plenumsforelesninger. Det vil bli lagt til rette for oppgaveløsning og diskusjoner.

Course requirements

Ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter.

Assessment

Interaksjonsdesign er en tverrfaglig disiplin der eksperter fra flere fagfelt er involvert i utviklingsprosessen fra idé til sluttprodukt. Produktdesign, grafisk design, antropologi, kommunikasjon og kognitiv psykologi inngår som fagdisipliner i tillegg til informasjonsteknologi.

I emnet skal studentene få kjennskap til disse fagområdene, men det praktiske arbeidet vil være begrense til utvikling av prototyper, brukertesting, evaluering og noe grafisk design.

Permitted exam materials and equipment

Ingen ut over opptakskrav.

Grading scale

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten skal kjenne til

  • ulike prototypingsteknikker
  • brukersentrert design
  • utforsking gjennom design (Research through Design)
  • skisse/tegneteknikker, enkel grafisk design, form og fargebruk
  • generelle designprinsipper for gode brukeropplevelser. Emosjonelt design
  • teorier om kommunikasjon, grunnleggende psykologi, observasjon
  • verktøy for framstilling av interaktive prototyper (digtiale verktøy, Arduino, sensorteknologi)

Ferdigheter

Studentene skal

  • kunne utarbeide ideer i team og ta beslutninger
  • kunne framstille interaktive prototyper ved hjelp av enkle midler (papir) og meer avansert digitalt verktøy
  • kunne bruke kunnskap om form, farge og grafisk design i utforming av produkter
  • kunne beskrive mål for brukbarhet (usability) og brukeropplevelse (user experience)
  • kunne utføre brukertester og bruke resultatene i videreutvikling av et produkt
  • kunne bruke kjente evalueringsmetoder (heuristisk evaluering, cognitive walk-through)

Generell kompetanse:

Studenten kan:

  • utvikle konsepter og foreslå løsninger på gitte problemer
  • teste ideer og produkter med reelle brukere ved hjelp av prototyping
  • kommunisere ideer og mulige løsninger til designere, utviklere og kunder

Examiners

Forelesninger og veiledning. Case studier inngår som en del av undervisningen. Studentene arbeider i grupper. Gruppestørrelse er normalt 3 til 5 studenter (Bestemmes av kurslederne).