EPN-V2

Economics and Business Administration, 1-year Programme - part time Programme description

Programme name, Norwegian
Årsstudium i økonomi og ledelse - deltid
Valid from
2023 FALL
ECTS credits
60 ECTS credits
Duration
4 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Årsstudium i økonomi og ledelse gir grunnleggende kunnskaper i de mest sentrale økonomisk-administrative emner som vil være relevant for en rekke yrkesfelt, og er ment å danne basis for videre læring i det praktiske liv. Formålet med årsstudiet er å gi en innføring i økonomisk-administrative emner som vil være relevant for en rekke yrkesfelt. Emnene som tilbys i studiet er bedriftsøkonomiske emner, samfunnsøkonomi, emner innen organisasjon og ledelse, jus og markedsføring.

Årsstudiet består av emner som tilbys på 1. og 2. studieår i bachelorstudiet i økonomi og administrasjon.

Target group

Målgruppen for studiet er studenter som ønsker bred og grunnleggende kompetanse innenfor økonomisk-administrative fag. Årsstudiet egner seg både for de med en annen bachelorutdanning, for de som allerede er i arbeid, og for de uten tidligere høyere utdanning.

Admission requirements

I dette emnet fordyper studenten seg i et praktisk skapende område, med relevans for den kommende masteroppgaven. Emnet inkluderer metodisk tilnærming, praktisk skapende utforskning og utvikling av problemstillinger som åpner for dette. Studenten velger fordypningsområde, i samråd med emneansvarlig. Faglig og fagdidaktisk refleksjon utvikles i møtet mellom eget og andres praktisk skapende arbeid.

Learning outcomes

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i estetiske fag deltid - studieretning kunst og designdidaktikk.

Content and structure

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet kunnskap om et avgrenset faglig område og innsikt i nærliggende problemstillinger og temaer
  • har inngående innsikt i et utvalg faglige arbeidsmetoder, kreative prosesser, designtenkning og praksisledet forskning
  • har kunnskap om samfunnsaktuelle og tverrfaglige fagdidaktiske tema og kan reflektere over praktisk skapende prosesser i forlengelsen av disse

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende og kritisk vurdere bruk av ulike uttrykksformer, materialer, metoder og prosesser for å besvare en spesifikk problemstilling
  • kan vurdere etiske sider ved bruk av teknologiske og digitale verktøy i praktisk skapende arbeid
  • kan ta i bruk eksisterende forskning og relevante teorier i drøfting av eget og andres praktisk skapende arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere om kreativitet, nytenkning og utvikling basert på erfarings- og forskningsbasert kunnskap
  • kan kritisk reflektere over utviklingspotensialer innen eget fordypningsområde samt drøfte overføringsverdi til undervisning og/eller formidling
Optional course Spans multiple semesters

1st year of study

1. semester

2. semester

2nd year of study

3. semester

4. semester

Teaching and learning methods

Emnet kombinerer samlinger og eventuelt digital undervisning. Undervisnings- og læringsmetoder inkluderer forelesninger, workshops, ferdighetstrening og veiledning. Emnet legger vekt på studentaktive læringsmetoder.

Work requirements

For å kunne møte til eksamen må både arbeidskrav og praksis være godkjent:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
  • en midtveispresentasjon for medstudenter av pågående praktisk skapende arbeid og fagididaktisk refleksjon
  • Tilbakemelding med vekt på alternative tilnærmingsmetoder på minst en medstudents midtveispresentasjon

Assessment

Mappeeksamen som inkluderer:

  • Dokumentasjon av egen arbeidsprosess, eventuelt sluttprodukt(er).
  • Et refleksjonsnotat på 1500 ord som inkluderer kort redegjørelse av prosessen og fagdidaktisk refleksjon. Hovedtrekk og resultater knyttes til eksisterende forskning og relevante teoretiske perspektiver.

Eksamensresultatet kan påklages.