EPN-V2

ØABED1100 Managerial Accounting I Course description

Course name in Norwegian
Bedriftsøkonomi
Study programme
Bachelor's Programme in Facility Management
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Bachelor Programme in Auditing and Accounting
Economics and Business Administration, 1-year Programme
Economics and Business Administration, 1-year Programme - part time
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

I dette emnet tilegner studentene seg grunnleggende kunnskaper i bedriftsøkonomisk teori og metode, samt innsikt i og trening i bruk av sentrale bedriftsøkonomiske modeller og analysemetoder. Studentene oppøver sine kunnskaper om fremskaffelse, analyse og kommunikasjon av relevant beslutningsinformasjon, slik at de kan diskutere og vurdere alternativer, treffe beslutninger og formidle relevant og nyttig informasjon til brukere.

Undervisningsspråk er norsk. 

Recommended preliminary courses

Kurset bygger på Grunnleggende årsregnskap med Excel.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskaper om sentrale bedriftsøkonomiske begreper
  • kunnskaper om bedriftens mål og dens plass i det økonomiske systemet, og økonomifunksjonens rolle og plass i bedriften
  • kunnskaper om ulike kostnads- og inntektsbegreper, og om fornuftige pris- og kostnadsbeslutninger bedrifter bør ta på ulike markeder
  • kunnskaper om ulike prinsipper for produktkalkulasjon, enkle driftsregnskap, og enkle analyser av optimale produktvalg i situasjoner med begrenset ressurstilgang
  • kunnskaper om kostnads-, resultat og volumanalyser
  • kunnskaper om hvordan man identifiserer beslutningsrelevante kostnader og inntekter og hvordan beslutningsproblemer løses

Ferdigheter

Studenten kan

  • forklare sentrale begreper og redegjøre for viktige verktøy som brukes i analyser av bedriftsøkonomiske problemstillinger
  • stille kritiske spørsmål til sentrale forutsetninger og antagelser innen det bedriftsøkonomiske fagområdet, og reflektere over dette.
  • fordele kostnader fra art via kostnadssted/aktivitet til kalkyleobjekt
  • gjøre rede for de grunnleggende forutsetningene for og svakhetene ved de tradisjonelle kalkulasjonsmetodene
  • gjøre rede for tankegangen ved normalkostkalkulasjon og formålet med driftsregnskap basert på normalkost, og utarbeide normalkostregnskap
  • gjennomføre kostnads-, resultat- og volumanalyser
  • foreta enkle analyser av optimale produktvalg i situasjoner med begrenset ressurstilgang
  • identifisere beslutningsrelevante kostnader og inntekter og løse ulike beslutningsproblemer
  • utvikle egne modeller i regneark for å løse bedriftsøkonomiske problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende tilegnede kunnskaper i analyser og diskusjoner av bedriftsøkonomiske problemstillinger, og skille mellom relevant og irrelevant informasjon
  • gi skriftlige svar på spørsmål knyttet til bedriftsøkonomisk analyse som gjør at leserne forstår anvendt fremgangsmåte og svaret som fremkommer

Teaching and learning methods

Det undervises i plenumsforelesninger. Oppgaveløsing under veiledning av studentassistenter. IT-timer blir avholdt i plenum både med og uten datamaskintilgang.

Course requirements

After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

  • can describe key topics related to the importance of good parent-child relationships and life-long health
  • can describe the complexities of puberty and mental health and illness, with a particular focus on individual and group approaches
  • can describe challenges related to screen use in a relational context
  • can describe how it is possible to update your own skills in a chosen subject area and how to contribute to developing professional practice

SkillsThe student

  • can reflect on current procedures and methods, and take the initiative to engage in dialogue about the implementation of new knowledge and new work methods

;

CompetenceThe student

  • can reflect on nursing issues within a chosen subject area

Assessment

Lectures, group assignments and self-study.

Permitted exam materials and equipment

None.

Grading scale

Gradert skala A - F

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. 

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Ekstern sensor vil delta i utformingen av eksamensoppgaven. 

Course contact person

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.