EPN-V2

YLTIPRA4 4. praksisperiode Emneplan

Engelsk emnenavn
Teaching practice, 4th period
Studieprogram
Yrkesfaglærerutdanning i teknikk og industriell produksjon
Yrkesfaglærerutdanning i teknikk og industriell produksjon, nettbasert
Yrkesfaglærerutdanning i teknikk og industriell produksjon, desentralisert
Omfang
0.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Ingen hjelpemidler tillatt

Innhold

Se praksisguiden for yrkesfaglærerutdanningen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen vurderes med bokstavkarakterer der A-E er bestått og F er ikke bestått.

Vurdering og eksamen

Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.

Vurderingsuttrykk

Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):

  • Dokumentasjon av hjemmeeksamen (YF/PF)
  • Muntlig eksamen (YF/PF)
  • Didaktiske kategorier og modeller som ligger til grunn for å forstå læreprosesser (PF)
  • Yrkespedagogiske prinsipper og undervisningsprinsipper som nyttes til å planlegge og analysere læreprosesser (PF)
  • Kunnskapsområde og taksonominivå i forhold til undervisningsplanlegging og læreplananalyse (PF)
  • Den menneskelige faktor i opplæring, pedagogisk psykologi (PF)
  • Læringsteorier og læringsstrategier (PF)
  • Differensiering, tilpasset opplæring og sosialpedagogiske perspektiver (PF)
  • Særskilt tilrettelagt opplæring, spesialpedagogikk og individuelle opplæringsplaner (PF)
  • Utdanningsorganisasjoner, samt lover, forskrifter, læreplaner og andre styringsdokumenter fra myndigheter, og skolen som organisasjon (PF)
  • Læringsmiljø i skole og arbeidsliv og premisser for dette (PF/YF)
  • Samarbeid i skole og på arbeidsplass, og med omgivelsene (PF/YF)
  • Ledelse i skole og arbeidsplass med perspektiv på opplæring (PF/YF)
  • Bruk av IKT i yrkes- og samfunnsperspektiv (digital kompetanse) (PF/YF)
  • Opplæringssystemenes historie, nå situasjonen og fremtidsperspektiv (PF/YF)
  • Arbeidsmåter som er spesielt egnet for yrkene innen utdanningsprogrammet, yrkesforankring av opplæring, nøkkelkvalifikasjoner og entreprenørskap (PF/YF)
  • Systemforståelse og ta utgangspunkt i helhetlige systemer (PF/YF)
  • Miljøkonsekvenser av yrkesutøvelse, og bærekraftig utvikling (YF)
  • Forskrifter og faglig utførelse av arbeidet (YF)
  • Andre særegne trekk og utfordringer i bransjen (YF)