Programplaner og emneplaner - Student
YLTIPRA4 4. praksisperiode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Teaching practice, 4th period
- Studieprogram
-
Yrkesfaglærerutdanning i teknikk og industriell produksjonYrkesfaglærerutdanning i teknikk og industriell produksjon, nettbasertYrkesfaglærerutdanning i teknikk og industriell produksjon, desentralisert
- Omfang
- 0.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen hjelpemidler tillatt
Innhold
Se praksisguiden for yrkesfaglærerutdanningen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen vurderes med bokstavkarakterer der A-E er bestått og F er ikke bestått.
Vurdering og eksamen
Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.
Vurderingsuttrykk
Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):
- Dokumentasjon av hjemmeeksamen (YF/PF)
- Muntlig eksamen (YF/PF)
- Didaktiske kategorier og modeller som ligger til grunn for å forstå læreprosesser (PF)
- Yrkespedagogiske prinsipper og undervisningsprinsipper som nyttes til å planlegge og analysere læreprosesser (PF)
- Kunnskapsområde og taksonominivå i forhold til undervisningsplanlegging og læreplananalyse (PF)
- Den menneskelige faktor i opplæring, pedagogisk psykologi (PF)
- Læringsteorier og læringsstrategier (PF)
- Differensiering, tilpasset opplæring og sosialpedagogiske perspektiver (PF)
- Særskilt tilrettelagt opplæring, spesialpedagogikk og individuelle opplæringsplaner (PF)
- Utdanningsorganisasjoner, samt lover, forskrifter, læreplaner og andre styringsdokumenter fra myndigheter, og skolen som organisasjon (PF)
- Læringsmiljø i skole og arbeidsliv og premisser for dette (PF/YF)
- Samarbeid i skole og på arbeidsplass, og med omgivelsene (PF/YF)
- Ledelse i skole og arbeidsplass med perspektiv på opplæring (PF/YF)
- Bruk av IKT i yrkes- og samfunnsperspektiv (digital kompetanse) (PF/YF)
- Opplæringssystemenes historie, nå situasjonen og fremtidsperspektiv (PF/YF)
- Arbeidsmåter som er spesielt egnet for yrkene innen utdanningsprogrammet, yrkesforankring av opplæring, nøkkelkvalifikasjoner og entreprenørskap (PF/YF)
- Systemforståelse og ta utgangspunkt i helhetlige systemer (PF/YF)
- Miljøkonsekvenser av yrkesutøvelse, og bærekraftig utvikling (YF)
- Forskrifter og faglig utførelse av arbeidet (YF)
- Andre særegne trekk og utfordringer i bransjen (YF)