EPN-V2

YLSS2100 Learning strategies, professional qualification and professional foundation and comprehensive vocational subjects Docume Course description

Course name in Norwegian
Læringsstrategier, yrkeskvalifisering og yrkesforankring og helhetlig yrkesfaglig breddedokumentasjon
Study programme
Bachelor's Programme Vocational Teacher Education, Service and Transport
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Service and Transport
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Service and Transport
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Emnet omhandler læringsstrategier, yrkeskvalifisering, yrkesforankring og dokumentasjon av yrkesfaglig bredde.

Required preliminary courses

Bestått emne YLSS1000

Før eksamen kan avlegges må alle arbeidskrav knyttet til bredde i yrkesfaget være godkjente. Dette er arbeidskrav 6, 10 og 13, samt arbeidskrav 7 fra emne YLSS1100 som er tverrfaglig.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om yrkespedagogisk utviklingsarbeid
  • har kunnskap om opplæring, historisk opprinnelse, og utvikling i eget programområde, og har kunnskaper om de yrkespedagogiske prinsippene
  • har kunnskap om sammenhengene mellom samfunnets behov i forhold til oppvekstmiljø, likestilling og et flerkulturelt samfunn
  • har kunnskap om teknologisk utvikling innen eget programområde og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen eller yrkenes utøvelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan bidra til et faglig samarbeid mellom ulike lærergrupper som har ansvar for elevenes/lærlingens opplæring
  • kan med utgangspunkt i yrkesdidaktiske prinsipper involvere elever/lærlinger i å konkretisere mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer i forhold til den enkeltes læringsbehov
  • kan anvende breddekompetanse gjennom å dokumentere og planlegge yrkesopplæring og yrkesorientering innenfor eget programområde
  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere sentrale yrkesoppgaver tilpasset elevenes læreforutsetninger
  • kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan dokumentere og praktisere kunnskapsgrunnlaget i programområde og bidra til didaktisk utvikling av egen praksis
  • har et reflektert forhold til verdiforankring og yrkesetiske utfordringer i det daglige læringsarbeidet
  • kan utvikle helhetlige læringsoppgaver som bygger på relevant kompetanse for å møte yrkenes bruk av teknologi innen eget programområde

Content

Gradert skala A-F

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer vil variere og velges ut fra kapittel 6 med pedagogiske og/eller yrkesbasert forankring og begrunnelse.

Praksis

  • Gjennomført og bestått 20 dager pedagogisk praksis
  • Gjennomført og bestått 10 dager yrkesfaglig breddepraksis innen programområdet
  • Yrkespraksis kan i tillegg forskutteres ut fra individuell kompetanseutviklingsplan, forutsatt at oppgave 4 er godkjent

Course requirements

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten …

  • har kunnskap om byggeprosesser og ITB-koordinatorens rolle i de ulike fasene i byggeprosessene, inkludert kravspesifikasjon, tverrfaglig merkesystemer, bygningstabellen, funksjonstesting, overlevering og drift
  • har god systemforståelse for bygningens tekniske systemer og tilhørende funksjonsprinsipper
  • har kunnskap om relevante standarder til styring, regulering og overvåkning av tekniske installasjoner og prosesser i bygninger (Norsk Standard, Breeam, Smart Readness Indicator (SRI) og EU’s taksonomi)
  • kjenner til systemarkitektur og de ulike nivåene i byggautomasjon, eksempelvis BUS-systemer, kommunikasjonsprotokoller, sensorikk og Internet of Things (IoT)
  • kjenner til maskinlæring og kunstig intelligens knyttet til ITB og overtakelse av tekniske anlegg i bygg
  • har kunnskap om BA2015, systematisk ferdigstillelse og krav til funksjonaliteten av bygg, samspill med tekniske funksjonaliteter, kjennskap til kravene, tverrfaglighet, integrasjon av systemer
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet

Ferdigheter

Kandidaten …

  • kan analysere grunnleggende sammenhenger mellom enkeltelementer og systemer som helhet
  • kan anvende prosessledelse knyttet til ITB og overtakelse av tekniske anlegg i bygg
  • kan reflektere rundt integrerte tekniske bygningsinstallasjoners grensesnitt, men også problemstillinger knyttet til entrepriseformer
  • kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer
  • kan koordinere og prosessveilede tverrfaglige team i kompliserte byggeprosjekter
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og knytte dette til ITB-rollen og overtakelse av tekniske anlegg i bygg

Generell kompetanse

Kandidaten …

  • kan planlegge og gjennomføre ITB-rollen
  • kan planlegge til bærekraftig næringslivsomstilling knyttet til ITB-rollen
  • kan reflektere over ITB-koordinatorrollen og dens relevans for samfunn og bærekraft
  • kjenner til nytenkning, kreativitet og innovasjonsprosesser knyttet til ITB-rollen

Assessment

Undervisningen er organisert med nettsamlinger på videokonferansesystemet Zoom med oppstart etter arbeidstid kl 16. Det blir gjort opptak som gjør det mulig å spille av hele eller deler av samlingen i ettertid.

Nettsamlingene består av forelesninger av faglærere og gjesteforelesere fra bransjen i tillegg til at du og de andre studentene blir delt opp i "break-out rooms" der dere samarbeider om å løse relevante problemstillinger rettet mot næringen. Dere får også diskutere fagstoffet som er gjennomgått.

Du bruker Canvas som digital læringsplattform for å få informasjon om nettsamlinger, pensum, oppgaver og innleveringer.

Veiledning utover kommunikasjon via Canvas avtales av den enkelte student med lærer.

Permitted exam materials and equipment

Ingen

Grading scale

Mappevurdering med følgende mappekrav:

10 individuelle skriftlige innleveringsoppgaver som kan være læringsnotat, video eller lab.

I mappevurdering gis en helhetlig vurdering med en karakter.

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatte.