EPN-V2

YLSS2100 Læringsstrategier, yrkeskvalifisering og yrkesforankring og helhetlig yrkesfaglig breddedokumentasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Learning strategies, professional qualification and professional foundation and comprehensive vocational subjects Docume
Studieprogram
Yrkesfaglærerutdanning i service og samferdsel
Yrkesfaglærerutdanning i service og samferdsel, nettbasert
Yrkesfaglærerutdanning i service og samferdsel, desentralisert
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler læringsstrategier, yrkeskvalifisering, yrkesforankring og dokumentasjon av yrkesfaglig bredde.

Forkunnskapskrav

Bestått emne YLSS1000

Før eksamen kan avlegges må alle arbeidskrav knyttet til bredde i yrkesfaget være godkjente. Dette er arbeidskrav 6, 10 og 13, samt arbeidskrav 7 fra emne YLSS1100 som er tverrfaglig.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om yrkespedagogisk utviklingsarbeid
  • har kunnskap om opplæring, historisk opprinnelse, og utvikling i eget programområde, og har kunnskaper om de yrkespedagogiske prinsippene
  • har kunnskap om sammenhengene mellom samfunnets behov i forhold til oppvekstmiljø, likestilling og et flerkulturelt samfunn
  • har kunnskap om teknologisk utvikling innen eget programområde og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen eller yrkenes utøvelse

Ferdigheter

Studenten

  • kan bidra til et faglig samarbeid mellom ulike lærergrupper som har ansvar for elevenes/lærlingens opplæring
  • kan med utgangspunkt i yrkesdidaktiske prinsipper involvere elever/lærlinger i å konkretisere mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer i forhold til den enkeltes læringsbehov
  • kan anvende breddekompetanse gjennom å dokumentere og planlegge yrkesopplæring og yrkesorientering innenfor eget programområde
  • kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere sentrale yrkesoppgaver tilpasset elevenes læreforutsetninger
  • kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan dokumentere og praktisere kunnskapsgrunnlaget i programområde og bidra til didaktisk utvikling av egen praksis
  • har et reflektert forhold til verdiforankring og yrkesetiske utfordringer i det daglige læringsarbeidet
  • kan utvikle helhetlige læringsoppgaver som bygger på relevant kompetanse for å møte yrkenes bruk av teknologi innen eget programområde

Innhold

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Ved eventuelt bruk av muntlig eksamen ved ny og utsatt eksamen, kan denne ikke påklages.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer vil variere og velges ut fra kapittel 6 med pedagogiske og/eller yrkesbasert forankring og begrunnelse.

Praksis

  • Gjennomført og bestått 20 dager pedagogisk praksis
  • Gjennomført og bestått 10 dager yrkesfaglig breddepraksis innen programområdet
  • Yrkespraksis kan i tillegg forskutteres ut fra individuell kompetanseutviklingsplan, forutsatt at oppgave 4 er godkjent

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Arbeidskrav13 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig breddekompetanse del 4.

  • Arbeidsform: individuell dokumentasjon med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 800 sider (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen).

Arbeidskrav14 (PF/YF) Undervisningsplanlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering.

  • Arbeidsform: Individuell skriftlig dokumentasjon av pedagogisk praksisveiledning og erfaringer fra egen praksis, tilsvarende 2500-2800 ord og fundert på om lag 400 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen).

Arbeidskrav15 (PF/YF) Yrkespedagogisk utviklingsarbeid

  • Arbeidsform: Skriftlig prosjektdokumentasjon i gruppe tilsvarende 3500-3800 ord og fundert på om lag 500 sider litteratur eller tilsvarende kilder, samt individuelle refleksjoner tilsvarende 700 ord (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen). Oppgaven kan etter avtale med faglærer gjennomføres og dokumenteres individuelt.

Arbeidskrav16 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig kompetanse dybde del 2

  • Arbeidsform: individuell dokumentasjon med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 1100 sider. (Progresjonskrav som det skal arbeides videre med, og som ferdigstilles i arbeidskrav 17 i emne 3000).

Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Ett ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere én gang.

Krav til deltakelse

Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren.

Praksis må være gjennomført før eksamen kan avlegges.

Vurdering og eksamen

Emnet gir en innføring i grunnleggende statikk og fasthetslære som er basis for alle konstruksjonsemnene i studiet. Emnet omhandler:

  • kraftvektorer og legemer i likevekt
  • moment-, skjærkraft- og normalkraftdiagrammer
  • bjelketeori
  • spenningsfordelinger
  • deformasjonsberegninger

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen utover opptakskrav.

Vurderingsuttrykk

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående forståelse av prinsippene i læren om krefter og likevekt
  • har inngående forståelse av fasthetslæren, herunder Hookes lov, bjelketeori, deformasjons- og spenningsberegninger
  • har inngående forståelse av virkemåten i de vanligste konstruksjonselementene, herunder bjelker, søyler og staver (fagverk)

Ferdigheter

Studenten:

  • kan beregne lagerreaksjoner i statisk bestemte konstruksjoner
  • kan beregne og tegne moment-, skjærkraft- og normalkraftdiagrammer for bjelker og staver
  • kan utføre spenning- og tøyningsberegninger for moment og normalkraft
  • kan anvende bjelketeorien til å utføre deformasjonsberegninger på enkle statisk bestemte konstruksjoner

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan gjøre statiske beregninger som grunnlag for prosjektering av konstruksjonselementer

Sensorordning

Auditorieundervisning samt regneøvinger med veiledning i sal.