EPN-V2

YLRM3900 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor's thesis
Studieprogram
Yrkesfaglærerutdanning i restaurant- og matfag
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Bacheloroppgaven skal være tverrfaglig i den betydningen at profesjonsfag, yrkesfaglig dybde og yrkesfaglig bredde skal integreres i et forsknings- og utviklingsarbeid. Studentene skal bruke relevante forskningsmetoder til å samle, analysere og presentere data og knytte dette til teoretiske perspektiver som beskriver, utvikler eller vurderer yrkesfaglig opplæring i skole, opplæringskontor eller bedrift. Som en del av emnet organiseres en av samlingene som studietur eller samling utenfor høgskolens lokaler.

Forkunnskapskrav

Emnene YLRM1000, YLRM1100, YLRM1200, YLRM2000, YLRM2100, YLRM2200, YLRM2300, YLRM2400, YLRM2500 og YLRM3030 skal være gjennomført og bestått før studentene kan levere bacheloroppgaven.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

Kunnskap

Studenten:

  • kjenner til gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen og kan videreutvikle sin kunnskap innenfor disse områdene (K1)

Ferdigheter

Studenten:

  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier (F4)
  • kan bruke relevante forskningsresultater for å treffe begrunnende valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid (F6)

Generell kompetanse

Studenten:

  • har solid innsikt i relevante yrkesfaglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig (G1)
  • har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og yrkesliv (G4)
  • kan bygge gode relasjoner og samarbeide med aktuelle samarbeidspartnere (G7)

Innhold

Emnet består av følgende temaer:

  • å gjennomføre en forskningsprosess
  • å skrive fagtekst
  • publiseringsstrategier

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og er forelesning, individuell veiledning, studietur, praktisk forskning og utviklingsarbeid i felt, fagtekstskriving og utvikling av presentasjonsmateriell og deling av resultater gjennom presentasjoner.

I tillegg skal studentene reflektere over bacheloroppgavens betydning for utdanning av kompetente yrkesfaglærere.

Praksisperiode

Studentene gjennomfører et praksisnært bachelorprosjekt som inkluderer 20 dagers yrkesnær praksis.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

One internal examiner will be used. External examiners are used regularly.

Vurdering og eksamen

None over and above the admission requirements

Hjelpemidler ved eksamen

• Technology design • Digital citizenship and universal access • Ethics • Digital communication • Digital content • Information retrieval and assessment • Software development principles • Work processes in digital organisations • Legal issues related to digitalization

Vurderingsuttrykk

Emnet overlapper 5 studiepoeng mot STKD6600, STKD6601, STKD6610 og STKD6611.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.