Studieinfo emne YLRM3100 2020 HØST
YLRM3100 Profesjonsfag - Langtidsplanlegging og vurdering for læring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Long-term planning and assessment of learning
- Studieprogram
-
Yrkesfaglærerutdanning i restaurant- og matfag
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Innhold og læringsaktiviteter i emnet bygger på innholdet og studentenes erfaringer fra YLRM1200 og YLRM2100. Fokuset i dette emnet er vurdering med vekt på utvikling av læringsstøttende vurderingsformer og systematisk sluttvurdering som en del av langtidsplanlegging av undervisning med elev- og foresattmedvirkning. Yrkessosialisering, yrkesetikk og videre utvikling som yrkesfaglærer etter studietiden trekkes inn som en del av forberedelsene til å avslutte studiet og starte som ledere av ulike former for opplæring.
Forkunnskapskrav
Bestått emnet YLRM2100 og 20 dagers yrkespedagogisk praksisopplæring i andre studieår (periode 2).
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om gjeldene lovverk som er relevant for yrkesutøvelsen (K1)
- har kunnskap om det helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- eller yrkesopplæring (K4)
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper i undervisning av elever i ungdomstrinnet eller elever/lærlinger i restaurant- og matfag (F1)
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne undervisning eller veiledning (F2)
- kan langtidsplanlegge opplæringsløp og systematisk gjennomføre sluttvurdering (F2)
- kan vurdere og dokumentere elevers/lærlingers læring og utvikling, gi læringsstøttende tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring (F4)
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff gjennom faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne (G1/G2)
- kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse til å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv (G3)
- kan bygge gode relasjoner til elever, foresatte og andre samarbeidspartnere (G6)
Innhold
Emnet består av følgende temaer:
- vurdering og karaktersetting
- langtidsplanlegging av opplæringsløp
- om transfer av læring mellom utdanning og arbeid
- gruppeprosesser og gruppepsykologi
- yrkesetikk og håndtering av etiske dilemmaer
- elev- og foresattmedvirkning
- yrkessosialisering og videre utvikling som leder av opplæring
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og ulike og er forelesning, gruppearbeid, praksisrelaterte arbeidsoppgaver som skal presenteres. I tillegg skal studentene reflektere systematisk over egen pedagogisk praksis og strategier for utvikling videre i arbeidslivet.
Praksisperiode 4
Studentene gjennomfører 20 dagers pedagogisk praksisopplæring i relevante fag i grunnskolen, videregående skole eller ved andre relevante opplæringsarenaer som for eksempel opplæringskontor eller bedrift.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- individuell praksisrapport fra perioden med pedagogisk praksisopplæring. Omfanget av arbeidskravet er 2000 ord +/- 20 %
- individuelt refleksjons- og utviklingsnotat etter nærmere retningslinjer gitt av faglærer. Omfanget av arbeidskravet er 3000 ord +/- 20 %
- studentene dokumenterer valg av litteratur gjennom referanselisten. Det beregnes 60 til 70 sider litteratur per studiepoeng
Alle arbeidskrav som er synliggjort i emnebeskrivelsene må være godkjent før eksamen kan gjennomføres. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere to ganger.
Krav til deltakelse
- jamfør begrunnelsen i programplanens kapittel om arbeidskrav stilles det krav til minst 80 % deltakelse i klassesamlingene. Fravær utover denne grensen kan kompenseres med ekstra arbeidsoppgaver etter søknad og vurdering av fagansvarlig.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen, 172 timer. Omfang 3000 ord +/- 20 %
Ny og utsatt eksamen
- ny og utsatt eksamen gjennomføres som en skriftlig individuell hjemmeeksamen, 172 timer med et omfang på 3000 ord +/- 20 %
- studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt. Alle kilder skal refereres og det skal benyttes korrekte kildehenvisninger.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes etter gradert skala med A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.