Programplaner og emneplaner - Student
YLRM2300 Ungdomskultur og utdanning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Youth and Education
- Studieprogram
-
Yrkesfaglærerutdanning i restaurant- og matfag
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningen i dette emnet består av forelesninger i større grupper, hvor studenter fra alle studieretningene er samlet. I tillegg vil det arrangeres seminarer og gruppearbeid. Seminarer, gruppearbeid og veiledninger vil også kunne foregå digitalt.
Forkunnskapskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Studenten må ha deltatt på én individuell veiledning i gruppe. Dette innbefatter et muntlig fremlegg om teori og/eller metode, omfang 10-15 minutter. Fremlegget skal bygge på et skriftlig notat (veiledningsgrunnlag) som leveres senest én uke før fremlegget holdes, med et omfang på maksimalt fem sider. Hver student skal også holde en 5-10 minutters forberedt respons på en annen students fremlegg. Hensikten med fremlegget er å tilegne seg relevante teorier og metoder for barnehagerelevant forskning, øve på faglig formidling, dele kunnskap og drøfte fagstoff med andre.
Læringsutbytte
Eksamen består av én skriftlig individuell semesteroppgave, oppgaven skal være skisse til et forskningsprosjekt med særlig vekt på vitenskapsteori og forskningsmetode omfang 4000 ord (+/- 10 %).
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.
Innhold
Emnet består av følgende temaer:
- mat og helse
- analyse av aktuelle læreplaner fra ungdomstrinnet
- ungdomskultur
- omsorg ved kriser
Arbeids- og undervisningsformer
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Bestått/ikke bestått.
Vurdering og eksamen
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.
Hjelpemidler ved eksamen
Undervisningen har som mål å utvikle studentenes analytiske blikk på teori, metode, empiri og etikk i barnehageforskningen. All forskning, både kvalitativ og kvantitativ, tar utgangspunkt i vitenskapsteoretiske forutsetninger som bygger på ulike kunnskaps- og sannhetssyn. Emnet handler om å bli kjent med, forstå og ta i bruk ulike vitenskapsteorier og kvantitative og kvalitative forskningsmetoder, for å kritisk kunne vurdere egen og andres forskning.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes etter gradert skala med A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.