EPN-V2

YLRM2300 Ungdomskultur og utdanning Emneplan

Engelsk emnenavn
Youth and Education
Studieprogram
Yrkesfaglærerutdanning i restaurant- og matfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Undervisningen i dette emnet består av forelesninger i større grupper, hvor studenter fra alle studieretningene er samlet. I tillegg vil det arrangeres seminarer og gruppearbeid. Seminarer, gruppearbeid og veiledninger vil også kunne foregå digitalt.

Forkunnskapskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

Studenten må ha deltatt på én individuell veiledning i gruppe. Dette innbefatter et muntlig fremlegg om teori og/eller metode, omfang 10-15 minutter. Fremlegget skal bygge på et skriftlig notat (veiledningsgrunnlag) som leveres senest én uke før fremlegget holdes, med et omfang på maksimalt fem sider. Hver student skal også holde en 5-10 minutters forberedt respons på en annen students fremlegg. Hensikten med fremlegget er å tilegne seg relevante teorier og metoder for barnehagerelevant forskning, øve på faglig formidling, dele kunnskap og drøfte fagstoff med andre.

Læringsutbytte

Eksamen består av én skriftlig individuell semesteroppgave, oppgaven skal være skisse til et forskningsprosjekt med særlig vekt på vitenskapsteori og forskningsmetode omfang 4000 ord (+/- 10 %).

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan det leveres en bearbeidet versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk leveres ny semesteroppgave.

Innhold

Emnet består av følgende temaer:

  • mat og helse
  • analyse av aktuelle læreplaner fra ungdomstrinnet
  • ungdomskultur
  • omsorg ved kriser

Arbeids- og undervisningsformer

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Bestått/ikke bestått.

Vurdering og eksamen

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.

Hjelpemidler ved eksamen

Undervisningen har som mål å utvikle studentenes analytiske blikk på teori, metode, empiri og etikk i barnehageforskningen. All forskning, både kvalitativ og kvantitativ, tar utgangspunkt i vitenskapsteoretiske forutsetninger som bygger på ulike kunnskaps- og sannhetssyn. Emnet handler om å bli kjent med, forstå og ta i bruk ulike vitenskapsteorier og kvantitative og kvalitative forskningsmetoder, for å kritisk kunne vurdere egen og andres forskning.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes etter gradert skala med A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.